האקדמיה במתח: מי יכול להרוס את האוסקר?
סשה בארון כהן רוצה לנצל את טקס האוסקר כדי לקדם את סרטו "הדיקטטור", אבל הוא לא היחיד שמדאיג את המארגנים. מהנאום הפוליטי האפשרי של אשגאר פרהאדי ועד להברזה של וודי אלן - מי מאיים על הסדר התקין של האירוע?
טקס האוסקר הוא מפגש הפסגה של הקולנוע העולמי, ועיני כל חובבי הסרטים מסביב לגלובוס יהיו נשואות אל תיאטרון קודאק שבלוס אנג'לס - בו יתקבצו כוכבים וכוכבות, ויצעדו לאורך השטיח האדום פנימה אל האולם המפואר. כבכל שנה, מדובר באירוע מושקע ומאורגן בקפידה, לתפארת האקדמיה האמריקנית לקולנוע. ובכל זאת, תמיד משהו יכול להתפקשש - והשנה זה נראה קרוב מתמיד.
סיקור האוסקר ב-ynet:
- הערת שוליים במרכז: השבוע הישראלי בהוליווד
- סידר: יש משהו פיוטי בהתמודדות מול איראן
- שמים כסף על הזהב: הימורי האוסקר של ynet
- מ-10 ייצא 1? מועמדי ישראל לאוסקר לאורך השנים
- "הארטיסט" לאוסקר? סרט למקורבים בלבד
לא שהמארגנים של הטקס לא ניסו למנוע בעיות מראש, ולהרחיק את עושי הצרות למיניהם מהטקס. זאת הסיבה למהומה האחרונה שנסובה סביב הביקור המתוכנן של סשה בארון כהן, שכהרגלו מנסה לחבוט בפוליטיקלי קורקט האמריקני. הפעם רצה להתייצב כשהוא לבוש במדים ועם זקן עבות מודבק לפרצופו - זאת על פי המתחייב לדמות גנרל אלאדין, מנהיג רפובליקת וואדיה הדימיונית, אליו נחשף כולנו בקרוב עם יציאת הסרט "הדיקטטור" שבכיכובו.
הדיווחים שהופצו על כך שהמארגנים אסרו על בארון כהן להגיע מחופש לגנרל ושהוא נודה מהטקס, ריכזו את מרב תשומת הלב בקומיקאי המוטרף, שהיה מוכר לנו בעבר כבוראט וברונו. הוא הגיב במיידיות מחשידה עם סרטון שהפיץ באמצעות סוכנות הידיעות המפוברקת של רפובליקת וואדיה והאשים את האקדמיה ואת הציונים בנידויו. לא עברה אפילו יממה והאיסור המתוקשר הוכחש, והמפיק בראין גרייזר אמר שהוא יותר מיישמח שבארון כהן יגיע לבוש מדים.
במקרה הכינותי מראש? התגובה של גנרל אלאדין להרחקתו מהטקס
בתגובה עלתה ההצהרה הרשמית מטעם גנרל אלאדין על כך. "הניצחון שלנו! היום האומה האדירה של וואדיה ניצחה את הנחשים הציונים של הוליווד. הרשע וכל אלו שהפכו את השטן למגנם מוגרו והושלכו אל האוקיאנוס השקט. מה שאני מנסה להגיד פה זה שהאקדמיה נכנעה ושלחה שני כרטיסים ואישור לחניה. היום אוסקר, מחר אובמה" - כך נכתב במבזק באתר הרשמי של הרפובליקה. הפעם בארון כהן לא הספיק להפיק תגובה מצולמת - אולי כי לא התכונן לכך מראש.
פרשת בארון כהן היא לאוסקר, כמו ששערוריית הפטמה של ג'אנט ג'קסון היתה לסופרבול ב-2004. יש פה הזדמנות נדירה של תשומת לב תקשורתית, שמהווה כר פורה לכל תעלול יח"צ, ובארון כהן הוא אשף בכל הנוגע לפרובוקציות יח"צניות שכאלה - מאולתרות או מתוכננות. כך למדנו בטקס פרסי MTV מ-2009, בו בארון כהן התעופף באולם בדמותו של ברונו ונחת הישר אל חיקו של אמינם, המובך (מה שבאמת היה מביך זה חוסר האמינות של הראפר בניסיון להראות מופתע).
זוכרים את ברונו? בארון כהן נוחת על אמינם
גרייזר וצוותו בוודאי לא רוצים שאירוע דומה יקרה גם במהלך טקס האוסקר הלילה, שכן אם כל הכבוד לבארון כהן וההומור שלו, הבמה אינה שמורה לקידום סרטו החדש. האקדמיה מבקשת לציין את יום חגה בתנאים שלה, ובדרך כלל האורחים מקבלים אותם. אבל כאמור, הלילה יש להם סיבה לחשש, ולא רק בגלל בארון כהן והדיקטטור שלו.
נאום בלי או"ם ובלי שמום
רודן אחר שבוודאי מטריד את מנוחתם של המארגנים הוא מחמוד אחמדינג'אד האיראני וחבריו למשטר האייטולות. "פרידה" נחשב למועמד המוביל לזכייה באוסקר לסרט הזר, אבל שבוע רצוף אי נעימויות, בהם התרוצצו המארגנים אחר במאי אשגאר פרהאדי, מעמיד אותם במצב לא נעים. פרהאדי נמנע מכל מפגש עם יוסף סידר הישראלי, שמתמודד מולו עם "הערת שוליים". לא בגלל התחרות ביניהם, או איזושהי עיונות אישית, אלא כנראה בגלל הלחץ שמופעל עליו מבית.
תסריט האימה הנורא מכל עבור מארגני האוסקר, הוא האפשרות שאם יזכה בפסלון (ותודו שזה גם די מבאס עבורנו הישראלים, שרוצים את סידר שם), פרהאדי ינצל את הבמה שתינתן לו לצאת נגד הממשל האמריקני ונגד ישראל קבל עם ועדה - הצהרת זעם פוליטית, שלה ולאוסקר אין שום קשר.
בשנה שעברה, היה זה צ'ארלס פרגוסון שיצא נגד אנשי וול סטריט בפתיחת נאום הניצחון שלו על "Inside Job" (זוכה פרס האוסקר לסרט הדוקומנטרי הטוב). פרוגוסון דווקא זכה לתשואות על דבריו, אבל גינוי לארצות הברית וישראל לא יתקבל בהבנה. לא בטוח שהבמאי עצמו שש לעשות כן בעצמו, אולם שמועות שנפוצו בארצות הברית סבורות כי מופעל עליו לחץ כביר לגנות את ההתנקשות האחרונה במדען הגרעין מוסטפה אחמדי רושאן מעל לבמת האוסקר.
בתוכנית רדיו בוויסקונסין התקבלה שיחה ובה הדובר טען כי משטר אחמדינג'אד התנה את השתתפות "פרידה" באוסקר, בכך שזכייה תנוצל לטובת ההסברה האיראנית. "הממשל דורש ממנו לגנות את רצח המדענים האיראנים מהפודיום", אמר הדובר."יש לחץ עצום עליו להזכיר את ההתנקשות והוא הוזהר שלא לדבר על סוגיות של חופש ביטוי והיצירה. למה שהוא יגיד או לא יגיד יש השלכות עליו ועל משפחתו".
דוגמא לענישה אפשרית יכולה לבוא ממקרהו של הבמאי המוערך ג'פאר פנאהי שנכלא בטהרן, ונאסר עליו ליצור סרטים בשנים הקרובות. יש לציין כי פרהאדי דיבר בעבר בזכותו של פנאהי, שהפך לסמל, והוא לא היה היחיד: פסטיבל קאן שימש בשנתיים האחרונות לבמה בולטת למען שחרור פנאהי. ז'ולייט בינוש אף עשתה זאת מעל הפודיום ב-2010 כשהניפה שלט ובו דרישה לשחרורו. באיראן ככל הנראה יש מי שחושב לנצל את במת האוסקר למתקפת נגד.
וודי לא הוליוודי
וממי שעלול להדהד מעל לבמת הפודיום, למי שסתם יעביר תחושת חמצמצות בגלל העדרותו. וודי אלן מועמד מוביל לפרס התסריט המקורי על סרטו האחרון "חצות בפריז", שאף מועמד לפרס הסרט הטוב (ויפסיד כנראה ל"הארטיסט"). במידה והיוצר הוותיק אכן יזכה בפסלון, הוא ככל הנראה לא יהיה שם כדי לעלות לבמה ולקבלו. אלן צפוי להמשיך בחרם המתמשך שלו נגד טקס האוסקר וכנראה שוב לא יכבד את חברי האקדמיה בנוכחותו.
עוד מישהו שהבריז לאקדמיה הוא אדי מרפי, שהוזמן להנחות את הטקס, ו-ויתר על התענוג.
מי שיצטרך לתמרן בין התקלות והפרובוקציות האפשריות הוא בילי קריסטל הוותיק, שינחה את הטקס זו הפעם התשיעית. אפשר לסמוך על הניסיון של הקומיקאי הוותיק, אבל דווקא הוא, שאמור להוסיף צבע לאירוע מחוויר לעומת ריקי ג'רווייס ומופע האימים שלו בגלובוס הזהב.
אל תתפלאו שמאמץ היתר של המנחה בן ה-63, לנסות ולהוכיח את עצמו עם בדיחות וולגריות בסגנון ג'רווייס - או מרפי לצורך העניין - יגרום לתוצאה הפוכה. הוא עוד עשוי להביך את עצמו ואת מעסיקיו מעודף מוטיבציה ואף לספק עוד חומרים עתידיים עבור ג'רווייס ועוברכם כדי ללגלג ולצחוק על האוסקר והנפיחות הטקסית שלו.