מחקר הכנסת: "יצרני השוקולד הקפיצו מחירים"
מהשוואה בין המדד הסיטונאי למדד מחירי של מחירי השוקולד והממתקים לצרכן, עולה כי עליית המחירים נגרמה ע"י היצרנים, כך לפי דו"ח שהוזמן על-ידי ועדת הכלכלה. היו"ר כרמל שאמה: "שטראוס סרבה לספק את מחירי המכירה הסיטונאים בארץ ובחו"ל". שטראוס לוועדה: "קוטג' יקר יותר בארה"ב ב-150%"
היצרניות הקפיצו מחירי שוקולד וממתקים, הרשתות שמרו על עלייה מתונה: לקראת הדיון מחר (ב') בוועדת הכלכלה של הכנסת, ביקש יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ כרמל שאמה הכהן ממרכז המחקר והמידע של הכנסת לסכם בדו"ח את המידע הקיים עד כה בנושא פערי מחירים של מוצרים ישראליים הנמכרים בארץ ובחו"ל. בדיון ישתתף גם מנכ"ל שטראוס ישראל, ציון בלס.
- ארגוני צרכנים: שוקולד פרה יקר מדי
- למה חברות באמת חוששות מחרם צרכנים
במקביל, שטראוס שלחה מצגת שמפרטת את פעילות המכר שלה בארץ ובחו"ל, כולל קבלות של מוצרים מתוצרתה שנרכשו בארה"ב. יו"ר הוועדה שאמה הכהן מסר ל-ynet כי שטראוס סרבה לספק את מחירי המכירה הסיטונאים בארץ ובחו"ל ובכך "מנעה ממחלקת המחקר של הכנסת להגיע למסקנות בשאלת פערי המחירים בין השוק המקומי לשאר העולם, וכן מעלה תהיות האם ידיה נקיות מסבסוד צולב בין הצרכן הישראלי לצרכנים בשאר העולם תוך ניצול כוח השוק החריג שלה והיעדר תחרות אמיתית".
ממחקר הכנסת עולה, כי בשנים 2006 עד 2009 מדד מחירי השוקולד והממתקים לצרכן עלה באופן דומה למדד המחירים הסיטונאיים של השוקולד והממתקים. בשנים 2010 עד ינואר 2012 חלה הקצפת מחירים: המדד הסיטונאי של מחירי השוקולד והממתקים עלה בשיעור חד של 8.4%, לעומת עלייה מתונה יותר בשיעור של 2.7% במדד מחירי השוקולד והממתקים לצרכן. "המשמעות היא שמשנת 2010 עליית המחירים נגרמה בגין העלאת מחירים על-ידי יצרני השוקולד והממתקים", נאמר בדו"ח.
עוד נכתב בדו"ח כי ההבדל הזה בין המדדים מראה שרשתות המזון אינן האשמות העיקריות בעליית המחירים לצרכן: "מדד המחירים לצרכן עלה משנת 2005 ועד לינואר 2012 בשיעור של 18.4%, מדד מחירי השוקולד והממתקים לצרכן עלה בשיעור של 22.9% ומדד המחירים הסיטוניים של תפוקת התעשייה ליעדים מקומיים של שוקולד וממתקים עלה בשיעור של 26.9%. שינוי המחירים לעיל יכול ללמד כי מדד המחירים בו היצרנים מוכרים את מוצרי השוקולד והממתקים לרשתות השיווק עלה באופן מהיר יותר בהשוואה למדד המחירים בו רשתות השיווק מוכרות את מוצרי השוקולד והממתקים לצרכנים".
מועד | מדד מחירים לצרכן | מדד מחירי שוקולד וממתקים לצרכן | מדד מחירים סיטונאיים של שוקולד וממתקים |
ממוצע 2005 | 87.81 | 83.59 | 99.98 |
ינואר 2012 | 104 | 102.7 | 126.9 |
שינוי | 18.4% | 22.9% | 26.9% |
לפי הדו"ח הסברים אפשריים לפערי מחירים של תוצרת ישראל בין השוק המקומי לשווקים בחו"ל הינם:
- מדיניות שיווק של החברות הישראליות לפיה החדירה לשוקי חו"ל נעשית במחירים נמוכים יותר.
- הכמות הניתנת לשיווק בשוק המקומי מוגבלת, וחברות שמיצו את אפשרויות השיווק בארץ ורוצות לפנות לשווקים גדולים יותר בחו"ל מייצאות את תוצרתן. בדרך כלל, העלות השולית של ייצור יחידות נוספות של המוצר, מעבר לאלה המיוצרות עבור השוק המקומי, נמוכה יותר ולכן ניתן לגבות עבורה מחיר נמוך יותר.
- במדינות אירופה נהוג מע"מ מופחת על מוצרי מזון רבים, בניגוד למצב בישראל.
- רמת תחרותיות נמוכה יותר בארץ לעומת שווקי חו"ל, ולכן הספקים יכולים לגבות מחירים גבוהים יותר בשוק המקומי תוך הפעלת כוח שוק. יחד עם זאת, יש להבדיל בין עליית מחירים של היצרנים לבין עליית מחירים של רשתות השיווק והחנויות.
שטראוס: פסק זמן זול ב-19% בארה"ב, מילקי יקר ב-61%
במצגת של שטראוס טוענת החברה כי, מתוך 184 מוצרים המיוצאים לניכר, 12 מוצרים נמכרים לקמעונאים בחו"ל במחיר נמוך מזה שבארץ, והסל כולו יקר בארה"ב ב-22% לעומת הסל הזהה בישראל, דברים שאמר ל-ynet בשבוע שעבר מנכ"ל שטראוס ישראל ציון בלס.
במצגת אפשר לראות כי חטיפי שוקולד בודדים ששטראוס מוכרת בארה"ב, בין היתר חטיפי פסק זמן, שמחירם נמוך ב-19% לעומת מחיר חטיפים זהים בישראל. בשטראוס מסבירים זאת כ"מחיר חדירה".
עוד נטען במצגת שקוטג' שטראוס נמכר ב-150% יותר בארה"ב, סלט חומוס חלק יקר בארה"ב ב-140%, מילקי יקר יותר בארה"ב ב-61% ומחיר טבלאות שוקולד פרה, כך לפי המצגת של שטראוס, גבוה ב-13% בארה"ב לעומת ישראל. קפה עלית נמכר בארה"ב במחירים זהים למחירי ישראל.
שטראוס: יש לנו קבלות מסופרמרקטים בארה"ב
עוד גורסים בשטראוס כי החברה דגמה 36 מוצרים בנקודות מכירה שונות בישראל וארה"ב. מהדגימה עולה כי מחיר מוצריה לצרכן ללא מבצעים כולל מע"מ גבוה בארה"ב ב-32% לעומת ישראל. מחיר צרכן כולל מבצעים ללא מע"מ, יקר בארה"ב ב-57% לעומת ישראל. החברה אף מביאה הוכחות לכך בדמות קבלות ותמונות.
בשטראוס מפרטים את מכירות הייצוא של החברה לפי קטגוריות. בין היתר:
- טבלאות שוקולד: 9 מיליון שקל בשנה
- מסטיקים 7 מיליון שקל בשנה
- חטיפים 6 מיליון שקל בשנה
- קפה נמס 4 מיליון שקל בשנה
לפי המצגת של שטראוס, ארה"ב מהווה 72% מהשוק של שטראוס בעולם, בשווי 29 מיליון שקל בשנה. היעד השני אחרי ארה"ב הוא בריטניה שם המכירות מסתכמות ב-3 מיליון שקל בשנה.
47% נתח שוק בתחום החטיפים המתוקים
לפי דו"חות קבוצת שטראוס, החברה מחזיקה בנתח של כ-63% משוק טבלאות השוקולד, ושתי החברות הגדולות בתחום מחזיקות נתח של 72% מההכנסות בשוק זה. גם בתחום החטיפים המתוקים החברה מחזיקה בנתח השוק הגבוה ביותר של כ-47%, ושתי החברות המובילות מחזיקות בנתח שוק של 66% מהשוק. ב-1988 החברה הוכרזה כמונופול בשוק טבלאות השוקולד ועליה לעמוד בתנאי הממונה על ההגבלים העסקיים.
נתון | 2009 | באחוזים | 2010 | באחוזים |
מחזור | 6.373 | 100% | 6,855 | 100% |
רווח גולמי | 2,375 | 37.3% | 2,593 | 37.8% |
רווח תפעולי | 524 | 8.2% | 541 | 7.9% |
רווח נקי לאחר מס | 318 | 5% | 302 | 4.4% |
בדו"ח הכנסת נאמר כי "מנתונים אלה עולה כי שוק טבלאות השוקולד ושוק החטיפים המתוקים בארץ הוא שוק לא תחרותי, ועל-כן ייתכן כי מחירי השוקולד בארץ גבוהים ממחירם בשווקים אחרים. ואמנם, על פי מחקר שנעשה לאחרונה על-ידי ארגון "אמון הציבור", מחיר טבלאות שוקולד החלב בארץ גבוה משמעותית בשיעור של עשרות אחוזים בהשוואה למחירי השוקולד במדינות מפותחות אחרות.
"בשנת 2004 המליצה הרשות להגבלים עסקיים להעמיד לדין מנהלים בקבוצת שטראוס בגין ניסיונות לחסום חדירה של מוצר שוקולד של חברת קדבורי לשוק הישראלי.
"גם שוק קמעונאיות המזון בישראל אינו תחרותי ומתאפיין ברמת ריכוזיות גבוהה. כך, שתי רשתות השיווק המובילות נוטלות נתח של כ-57% מסך השוק: שופרסל נוטלת כ-34.5% מהשוק ורבוע כחול נוטלת כ-22.5%. תחרותיות נמוכה בשוק זה עשויה להוביל למחירים גבוהים יותר לצרכן".