יבואנים נגד משרד האנרגיה: פוגע במכירת נורות
המשרד בחר בחברה אחת בלבד שתמכור עבורו נורות חסכוניות במחיר מסובסד - והקים עליו את שאר המתחרים בענף. משרד האנרגיה: "האפשרות לייבא נורות חסכוניות במחיר שווה לכל נפש עמדה בפני כל מי שחפץ בכך"
זעם בקרב יצרני ויבואני נורות חסכוניות על הקמפיין של משרד האנרגיה והמים למכירת נורות במחיר מסובסד. לדבריהם, בעקבות הקמפיין נגרמים להם הפסדים משמעותיים. גם חנויות ורשתות חשמל שאינן נכללות במבצע זועמות על הקמפיין.
- עכשיו במבצע: שלוש נורות חסכוניות ב-20 שקל
- המדינה כופה נורות חסכוניות. ואם לא בא לנו?
- מחסור בחשמל? לנדאו צריך לספק פתרונות. דעה
בשבוע שעבר החל המשרד להפיץ נורות חסכוניות מסוג CFL (נורות פלורוסנטיות קומפקטיות) ב20- שקל למארז של שלוש נורות. במסגרת הפרויקט, בו השקיע המשרד סכום של 4.24 מיליון שקל, ישווקו 1.5 נורות חסכוניות בהספק 20 וואט (השווים לכ100- ואט של נורות ליבון) בכ500- אלף מארזים.
המארז מהווה חלק ממהלך נרחב ליישום התוכנית הלאומית להתייעלות אנרגטית, לפיה יושג צמצום של 20% בצריכת החשמל עד שנת ,2020 תוך חיסכון למשתמשים.
במכרז זכתה חברת ניסקו, שתייבא נורות חסכוניות תוצרת סין תחת שם המותג "סאנלייט." במקביל, נמכרות בשוק נורות מתוצרת אירופה, ארה"ב והמזרח הרחוק, בהן פיליפס, אוסרם, יונדאי, פיילוט ויורולוקס.
"רוב היבואנים לא יכלו לגשת למכרז בגלל תנאיו הקשים," סיפרו ל"ממון" יצרנים ויבואנים ששמם שמור במערכת. "צריך היה לממן את רכישת המוצרים עד שהתשלום הממשלתי יגיע, וגם לדאוג לאחסון. כן נדרשה ערבות בנקאית גדולה למקרה שהחברה לא תעמוד בתנאי המכרז."
חברות הוזילו מחירים
היבואנים טוענים עוד, כי בכך שנבחרו רק חברה אחת ומותג אחד, נגרמה להם פגיעה בחופש העיסוק ובמכירות. בחנויות ורשתות החשמל אומרים, כי רק כ100- חנויות בארץ נבחרו למכור את הנורות המסובסדות. "ניתן היה לפתוח את המכרז למספר חברות ומותגים, או להוריד מסים כדי להוזיל את כל המוצרים," אומרים היבואנים. "משמעות המהלך הוא נגיסה במכירות רבות אחרות."
בעקבות המבצע חלק מהחברות הוזילו אף הן מחירים. כך, למשל, הודיעה יונדאי על מכירת 3 נורות ב20- שקל בהום סנטר עד סוף אפריל. עם זאת, חברות אחרות אינן יכולות לעמוד בתחרות
".אנחנו מייצרים נורות חסכוניות תחת תקני בקרת איכות מחמירים ועומדים בתקנים בינלאומיים, ולכן אנחנו לא יכולים להוריד מחירים לרמה שנקבעה בעקבות הקמפיין האגרסיבי של משרד האנרגיה והמים," אומרת אחת היצרניות.
ממשרד האנרגיה נמסר בתגובה כי המכרז היה פומבי ופתוח לכולם. "האפשרות לייבא נורות חסכוניות איכותיות העומדות בכל הסטנדרטים של המשרד, במחיר שווה לכל נפש, עמדה בפני כל מי שחפץ בכך," נמסר מהמשרד.
הכתבה פורסמה במוסף "ממון" של "ידיעות אחרונות"