שתף קטע נבחר

 

המסוק-מטוס עם שני הרוטורים בדרך לישראל?

קצין אמריקני בכיר אמר כי ישראל, קנדה ואיחוד האמירויות עשויות להיות המדינות הראשונות שירכשו את המסוק המתקדם V-22. לדבריו, ישראל הביעה התעניינות - אך טרם קיבלה הצעת מחיר או מפרט טכני. בינתיים, פועלות היצרניות להורדת העלויות

האם המסוק-מטוס האמריקני עם שני הרוטורים בדרך לעשות עלייה? קצין בכיר בחיל הנחתים של ארצות הברית אמר כי וושינגטון שוקלת למכור לישראל - וגם לקנדה ואיחוד האמירויות - את המסוק המתקדם V-22 (אוספרי) של היצרניות בואינג ובל.

 

V-22 הוא מעין יצור כלאיים הממריא כמסוק וטס כמטוס. בכנף הייעודית שלו נמצא מדחף מיוחד בעל ציר משתנה, אשר מופנה כלפי מעלה לצורך הנסיקה. במהלך הטיסה הציר מופנה אנכית, לכיוון החרטום. הוא אינו מצריך מסלולי המראה ארוכים, מה שהופך אותו ליעיל בפעילות מבצעית.

 

טס כמו מטוס, נוחת כמו מסוק

 

לדברי טרי רובלינג, סגן מפקד הנחתים לענייני תעופה, ישראל, קנדה ואיחוד האמירויות הביעו התעניינות ברכישת כלי הטיס, אבל עדיין לא קיבלו הצעת מחיר רשמית או מפרט טכני. הוא ציין כי ארה"ב ממשיכה לפעול להורדת עלות הייצור של המסוק, שיוצג ביולי בתערוכה האווירית בפרנבורו שליד לונדון אחרי שבחודשים האחרונים הוצג בדובאי ובסינגפור.

 

המסוק טרם נמכר למדינות זרות והיצרניות דיווחו בדצמבר

על "התעניינות" מצד כמה רוכשים פוטנציאליים. חיל האוויר הישראלי התעניין ברכישה ואפילו שלח טייסים כדי לטוס על המסוק-מטוס בארה"ב. יש התעניינות רצינית מצד ישראל, אבל נכון לעכשיו הדבר נמצא בהקפאה משום שישראל טרם קיבלה הצעת מחיר ומפרט טכני מהאמריקנים. לפי שעה, הכלי וגם שעת טיסה יקרים מדי לחיל האוויר.

 

למרות מאמציהן בשנים האחרונות, בואינג ובל לא הצליחו למכור את המסוק בגלל מחירו הגבוה ועלויות התפעול (כ-10,000 דולר לשעת טיסה) שנמצאים כרגע במגמת ירידה. 

 

המסוק צבר יותר מ-130 אלף שעות טיסה מאז כניסתו לפעילות מבצעית ב-2007. כעת ישנם יותר מ-160 מסוקים שמשמשים את החילות השונים בצבא האמריקני, ובחיל הנחתים מתכננים לבקש מהקונגרס לאשר תוכנית רכישה של 91 מסוקים נוספים עד 2017.

 

Read this article in English

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
10,000 דולר לשעת טיסה. V-22
צילום: חנן גרינברג
מומלצים