האוטובוס הלונדוני חוזר לחיים - עם הנעת כלאיים
הרוטמאסטר, שהלך לעולמו בשנת 2005, חוזר לחיים בפרויקט שאפתני של עיריית לונדון. בגלגול החדש יש לו מנוע דיזל ומנוע חשמלי בהנעת כלאיים, העיצוב מזכיר נשכחות
האוטובוס הדו-קומתי האדום, הכל-כך מזוהה עם לונדון, חוזר לחיים. עיריית לונדון החלה להפעיל השבוע את הרוטמאסטר החדש, אוטובוס ראשון ב-50 השנים האחרונות שתוכנן במיוחד ללונדון. הרוטמאסטר (Routemaster) החדש, אוטובוס גדול מידות ודו-קומתי, יפעל תחילה בקו אחד בלבד - קו 38 בין תחנת ויקטוריה שבמרכז לונדון, לתחנת האקני במזרח העיר.
עוד חדשות בערוץ הרכב של ynet:
- צפו בווידאו: עובדי רכבת ישראל תוקפים את המנכ"ל
הרוטמאסטר הקודם, שיצא משימוש עקב גילו המתקדם, הפסיק לפעול בשנת 2005. רק יחידות בודדות ממנו עדיין נעות בכבישי בריטניה, ומופעלות בעיקר על-ידי חברות תיירות. הרוטמאסטר החדש, לו 62 מושבים, עושה שימוש בהנעת כלאיים, המשלבת מנוע טורבו דיזל בנפח 4.5 ליטר עם מנוע עזר חשמלי. שילוב זה מאפשר גם להציע מנגנון עצור-סע החוסך בדלק בכל עצירה. ביצרנית האוטובוס מעריכים כי תצרוכת הדלק שלו תהיה נמוכה בכ-50% בהשוואה לאוטובוס דיזל מודרני רגיל במסלולים עירוניים.
לאחר שתעבור הבחינה הראשונית של האוטובוס החדש, עיריית לונדון תפעיל שמונה אוטובוסים חדשים בקו 38, שעלות רכישתם עמדה על קרוב ל-11.4 מיליון פאונד (כ-68 מיליון שקל). עלות גבוהה זו, נמצאת במרכזה של ביקורת ציבורית שהופנתה כלפי יוזם הפרויקט בוריס ג'ונסון, ראש עיריית לונדון. ג'ונסון הכריז על יישום התוכנית מיד עם היכנסו לתפקיד בשנת 2008, לאחר שהצהיר על כוונתו להחזיר את הרוטמאסטר בקמפיין הבחירות שלו. אלא שהארגונים הירוקים הטילו מאז ספק ביעילות המיזם, נוכח עלות הייצור הגבוהה של האוטובוס.
מה שבטוח, הנוף העירוני בלונדון יחזור להציע את האוטובוס הכל-כך מזוהה, גם אם בגרסה מודרנית שמזכירה את הרוטמאסטר המקורי רק בעיצוב.