קנסות ב-850 אלף שקל הוטלו על חברות ביטוח
חברת איילון נקנסה ב-370 אלף שקל, בין היתר על העסקת שמאי רכב שאמור להיות אובייקטיבי - כיועץ לחברה. הכשרה ביטוח נקנסה ב-470 אלף שקל, על שהעבירה באיחור כספי גמל
אגף הפיקוח על שוק ההון ביטוח וחיסכון במשרד האוצר הטיל עיצומים כספיים בגובה של כ- 850 אלף שקל על חברות הביטוח "איילון" ו"הכשרה ביטוח" בשל הפרת החוק והתנהלות בניגוד להוראות.
קנסות בסך כולל של כ- 370 אלף שקל הוטלו על איילון בעקבות ממצאי ביקורות בנושא אבטחת מידע וביקורת על יישום הוראות "חוזר שמאות ביטוח רכב (רכוש וצד ג')" שנערכו בחברה. בביקורת אבטחת מידע נמצא כי החברה לא ביצעה פעולות בקרה ומניעה מספקות, לצמצום סיכוני אבטחת מידע. בנוסף, נמצאו ליקויים בתוכנית היערכות החברה לשעת חירום.
בביקורת על יישום הוראות "חוזר שמאות ביטוח רכב (רכוש וצד ג')", נחשפו ליקויים לגבי האופן בו הפנתה החברה את מבוטחיה לקבלת שירותי שמאות. במקרים מסוימים החברה לא הציעה למבוטחיה את רשימת שמאי החוץ כנדרש (רשימה של שמאי רכב שאמורים להיות בלתי תלויים, שמפרסמת חברת הביטוח, להם הסדר לתשלום ישירות מחברת הביטוח עבור שירותיהם – א.ר.), הפנתה מבוטח לשמאי שאינו מופיע ברשימת שמאי החוץ שלה, והעסיקה שמאי מרשימת שמאי החוץ שלה כיועץ לחברה, בהעסקה שעלולה לפגום באי תלותו בניגוד להוראות החוזר.
על הכשרה ביטוח הטיל המפקח על הביטוח, עודד שריג, קנסות בסך כולל של כ-470 אלף שקל בשל הפרות שביצעה בנושא ניוד כספי גמל ואופן טיפול בפניות ציבור. בדיקה בחברה העלתה, כי הפרה את תקנות הניוד, תקנות שמטרתן להסדיר את אופן העברת כספי עמיתים בין קופות גמל. הבדיקה העלתה כי במספר מקרים של העברת כספים בין קופות גמל, הועברו כספי העמיתים באיחור לעומת הקבוע בתקנות.
בנוסף, נמצא כי החברה פעלה בניגוד להוראות בנושא טיפול בפניות ציבור. החברה אחרה במתן מענה לפניות ציבור ולא נתנה התייחסות מפורטת ומנומקת לטענות פונה או לבירורים הנוספים שנשלחו לחברה במסגרת בירור פניות הציבור, ובכלל זה לא צירפה את כל המסמכים הרלוונטיים לבירור הפנייה.
מחברת הביטוח איילון נמסר בתגובה: "משרד המפקח פנה בשנה שחלפה לחברה לאור ממצאים נקודתיים ומצומצמים שהועלו על הפרה לכאורה של הוראות חוזר השמאים, לעניין הפנית לקוחות שפנו למוקד הטלפוני של החברה, לשמאי מרשימת השמאים של החברה. הממצאים שהוצגו ארעו במהלך הרבעון הרביעי של שנת 2010 ( לפני שנה ורבע). החברה השיבה לפניית הפיקוח, אשר החליט לבסוף לצמצם טענותיו בדבר וכן הקנס שהוטל".
"החברה מצרה מאוד כי ממצאים נקודתיים של 15 שיחות טלפון למוקד הטלפוני של החברה, בזמן ממוקד, בהן פעלו המוקדנים, לכאורה, שלא במאת האחוזים על פי הוראות החוזר, הוו בסיס להטלת הקנס. מוקד החברה מטפל בכ- 150 אלף שיחות טלפון ברבעון, ועל אף ההשקעה הרבה ומערכי אכיפת שרות וציות יכול וארעו מספר ליקויים במספר כה מצומצם. איילון פועלת באופן מתמיד לשפר ויעל את מערך השרות ולוודא קיום מלא ודווקני של הוראות המפקח".