ג'נרל מוטורס ו-PSA: כוח-על חדש בתעשיית הרכב
ענקיות הרכב GM ו-PSA חוברות לברית אסטרטגית אדירה. עם אופל, ביואיק, קאדילק ושברולט שחוברות לפיז'ו וסיטרואן, השתיים יהפכו לאחד הכוחות החזקים בתעשיית הרכב
ג'נרל מוטורס ו-PSA מאחדות כוחות. יצרנית הרכב האמריקאית, שמייצרת את דגמי אופל, ביואיק, קאדילק ושברולט, חוברת ל-PSA הצרפתית, יצרנית פיז'ו וסיטרואן. השתיים מקימות ברית אסטרטגית, במסגרתה GM תרכוש 7% מ-PSA והשתיים יחלקו טכנולוגיות ופלטפורמות. המשמעות המעשית: דגמי אופל, שברולט, פיז'ו וסיטרואן, יחלקו רכיבים רבים וייוצרו על אותו בסיס, כולל מבחר דגמים שישווקו גם בישראל.
פיז'ו 208 למשל, עשויה לשמש בסיס לאופל קורסה הבאה, שברולט קרוז, אופל אסטרה ומחליפת פיז'ו 308 ישתפו מכלולים, והשתיים יציגו רכבי פנאי ומיניוואנים משותפים.
עוד חדשות בערוץ הרכב של ynet:
שיתוף הפעולה עשוי לסמן גם שינוי ביחסים בין PSA ליצרניות אחרות בתעשיית הרכב. הוא מציב סימן שאלה בנוגע להמשך שיתוף הטכנולוגיות עם ב.מ.וו (בעיקר מנוע ה-1.6 ליטר בנזין של פיז'ו ומיני), מחסל את הסיכוי לחידוש השת"פ עם פיאט בייצור מסחריות ועלול להוביל גם להפסקת שיתוף הפעולה עם מיצובישי, שהוליד רכבי פנאי על בסיס האאוטלנדר וחשמלית על בסיס ה-i-MiEV. ג'נרל מוטורס ופיז'ו הודיעו כי ישקלו לשתף פעולה גם בפיתוח מכוניות ידידותיות לסביבה.
במסיבת עיתונאים משותפת, הסבירו מנכ"ל GM דן אקרסון ויו"ר PSA פיליפ וארין, כי מדובר בהסכם ארוך טווח ורחב היקף. ההסכם, שלא מונע מהצדדים להמשיך ולשווק בנפרד דגמים ואף להתחרות האחד בשני, יוביל לחסכון של שני מיליארד דולר בשנה בעלויות פיתוח, ייצור ורכישת רכיבים. הוא צפוי לשפר את התחרותיות של פיז'ו ואופל באירופה, לאחר שהן האמריקאים והן הצרפתים ספגו בתקופה האחרונה מכה קשה ביבשת, ורושמים בה הפסדי עתק. הפסדים אלו הובילו לסגירת מפעל ופיטורי יותר מ-8,000 עובדים באופל, ולמהלכים דומים ואף חריפים יותר מצד הצרפתים.
עוד בהסכם, GM ו-PSA יקימו מיזם משותף, שמטרתו לאחד כוחות ברכישת חלפים. מיזם זה יאפשר לצדדים לשלם פחות עבור רכיבים הדרושים לייצור מכוניות, ולחסוך בעלויות התכנון. כמו-כן, הצרפתים יגייסו כמיליארד יורו בהנפקת מניות נוספות, בין היתר בכדי לאפשר לג'נרל מוטורס לרכוש נתח של 7% מ-PSA ולהפוך בכך לבעלת המניות השנייה בגודלה אחרי משפחת פיז'ו (המחזיקה בכ-31% מהקונצרן).
בריתות בענף הרכב - היסטוריה בעייתית
ההסכם עליו הודיעו הצדדים, אינו הראשון באמצעותו מנסה ג'נרל מוטורס להבריא את חטיבת הרכב האירופית הכושלת שלה. עוד טרם פשיטת הרגל הכואבת ב-2009, GM נכנסה לברית אסטרטגית עם קונצרן פיאט, במסגרתו אף עמדה להשתלט על היצרנית האיטלקית. אלא שתרגיל מבריק של מנכ"ל פיאט, סרג'יו מרקיונה, הוביל לכך ש-GM נסוגה ופיצתה את פיאט בכשני מיליארד דולר - מהלך שפגע קשות ב-GM אך הוביל בהמשך להשתלטות פיאט על קרייזלר.
וזה לא שיתוף הפעולה הבינלאומי הראשון שמוכרז בחגיגיות ומתפוצץ תוך שנים ספורות: דיימלר (מרצדס) הגרמנית כשלה נחרצות בניסיון ההשתלטות שלה על קרייזלר, ב.מ.וו נאלצה למכר את רובר בהפסד אדיר ופולקסווגן וסוזוקי מתקוטטות פומבית ביניהן על הסכם שחתמו בשנת 2009, ואף תובעות אחת את השנייה. האם ההסכם החדש יעבוד טוב יותר? GM ו-PSA מדווחות כי הפירות הראשונים לברית האסטרטגית ייראו רק לקראת שנת 2016, עד אז לא מעט משקיעים יכססו את הציפורניים.