שתף קטע נבחר
 

היום שאחרי הפיטורים: כך תנהג

אל התקופה הלא נעימה שמגיעה אחרי הפיטורים, מצטרפים בלבול, חוסר ודאות וביורוקרטיה. מה ההבדל בין לשכת התעסוקה לביטוח לאומי? למה צריך ללכת לשניהם? ואיך בעצם מקבלים את דמי האבטלה המגיעים לנו? מדריך למפוטר הטרי

יום אחד זה קורה. עבדת תקופה לא קצרה במקום מסוים ולפתע הודיעו לך שהגיע הזמן להיפרד. מעבר לקושי הטבעי שבהצטרפות למעגל האבטלה, עליך לפלס את דרכך בסבך המושגים החדשים ובעיקר להבין מי נגד מי ומה צריך לעשות בשלב הראשון.

 

 

אז איך עובד התהליך מבחינה כרונולוגית? לפניכם ארבעה צעדים שיעשו לכם סדר בבלגן.

 

צעד ראשון: השגת מכתב פיטורים

הדבר הראשון שצריך לדאוג לו כשמקבלים את ההודעה על סיום התפקיד הוא מכתב פיטורים. קבלת מכתב פיטורים היא זכות הבסיסית של המפוטר ועל כן אם לא קיבלתם מכתב כזה גשו למעסיק ודרשו אותו. המכתב מספק אסמכתא לפיטורים ומציין במפורש באיזה תאריך הם נכנסו לתוקף, אך הסיבה שהופכת אותו לכל כך חשוב היא שבלעדיו לא יוכל המפוטר לקבל דמי אבטלה.

 

כאשר ניגשים לדרוש דמי אבטלה, יש להוכיח לביטוח לאומי שפוטרתם ממקום העבודה ולא עזבתם אותו מרצונכם וההוכחה הכי טובה לכך היא מכתב פיטורים. החוק אמנם מחייב לתת את דמי האבטלה גם למי שאין בידו מכתב, אך כשיש מכתב פיטורים הזכאות לדמי אבטלה היא מיום סיום יחסי עובד-מעביד ואילו כשאין מכתב - הזכאות קמה לאחר 90 יום. במלים אחרות: מכתב פיטורים יאפשר לכם לקבל את דמי האבטלה במהירות וללא ויכוחים מיותרים.

 

משום כך, יעל פרימק, מומחית AllJobs לראיונות, ממליצה להקפיד תמיד על סיום נעים של קשרים עם מעסיקים קודמים: "עובד יכול לקצור הצלחות במשך שנים במקום עבודה אבל אם לסיום יש טעם מר, זה מה שזוכרים. חשוב לסיים יפה את ההתקשרות עם מקום העבודה האחרון - הנה כמה סיבות חשובות לכך: גם אם פוטרת, יכול מאוד להיות שהמנהלים שלך יתנו עליך המלצות. לעיתים הפיטורים נובעים מסיבות של צמצומים, שינויים ארגוניים וכדומה ואינם קשורים למקצועיות העובד - גם בעיני המנהל.

 

"שוק העבודה הוא דינמי ואינטימי בתחומים מסוימים ולכן תמיד טוב לשמר קשרים. בעתיד, אולי תצטרך את עזרתו של מישהו ממקום העבודה ואם שרפת את הגשר - כבר לא תוכל לעבור בו שוב. סיום יפה יתמוך גם בך: מפוטרים רבים נפרדים ממקום העבודה בהרבה כעס (ולעתים בצדק). אם תצליח לנקות, להשלים, לסלוח ולישר את ההדורים עם מי שצריך, עוד לפני העזיבה, זה יאפשר לך לצאת לדרך חדשה בלי משקעים מיותרים".

 

צעד שני: טיפול בכספי הפיצויים

על פי גלית דוד ותיקאי, סמנכ"לית כספים ומומחית שכר והטבות ב-AllJobs, בנוסף למכתב הפיטורים, המעביד מחויב לצייד את העובד גם במסמכים הבאים:

 

1. טופס 161: בו ממלא המעסיק את הוותק, את השכר הקובע לפיצויים, את היתרה שנצברה בקופת הפיצויים ואת השלמת הפיצויים לה זכאי העובד, אם הוא זכאי. חשוב לציין כי המעסיק ממלא טופס זה על סמך טופס 161 א' אותו מילא העובד ובו קיימות הנחיות למעביד כיצד לנהוג בכספי הפיצויים.

 

2. מכתב שחרור לפוליסות של העובד אליהן הפקיד המעביד כספים. במכתב צריך להיות כתוב שהמעביד מעביר את הפוליסות לבעלותכם.

 

צעד שלישי: התייצבות בלשכת התעסוקה

הדבר העיקרי שצריך להבין בתהליך הוא שלשכת התעסוקה וביטוח לאומי הם שני גופים נפרדים המטפלים בך עד למציאת עבודה חדשה. תפקידה של לשכת התעסוקה היא לסייע לך במציאת עבודה ולאשר שאינך עובד כרגע. המוסד לביטוח לאומי הוא זה שמטפל בדמי האבטלה ואליו צריך לפנות בכל מה שקשור לנושא.

 

כדי לקבל את הזכאות לדמי אבטלה, יש להתייצב מייד עם הפסקת העבודה בלשכת התעסוקה השייכת לאזור מגוריך. בלשכה יפתחו עבורך "כרטיס התייצבות" ויצפו לך שלושה שלבים: רישום ראשוני, ראיון תעסוקתי והתייצבויות.

 

לפגישה הראשונה בלשכת התעסוקה צריך להצטייד במסמכים רבים, ביניהם תעודת זהות, תעודות מקצוע, מכתב פיטורים ופרטים על תפקידך האחרון ועל מקום העבודה שעזבת.

 

במידה שאתם אקדמאים תתבקשו להביא אתכם תעודת גמר מהמוסד בו למדתם וכשיסתיים שלב הרישום תקבלו מהפקיד שקלט אתכם כרטיס קשר בו יתועדו המועדים בהם התייצבתם בלשכה. ההגעה אל לשכת התעסוקה היא אחת לשבוע, ביום ובשעה קבועים, כשהפרטים מוזמנים למכשיר שקורא את טביעת האצבע שלכם ואין צורך לעלות לפגישה עם הפקידה מדי שבוע.

 

צעד רביעי: ביטוח לאומי ודמי אבטלה

אחרי שנרשמת ללשכת התעסוקה הגיע הזמן לפנות לסניף המוסד לביטוח לאומי ולהגיש טופס תביעה לדמי אבטלה. לשם כך יש להצטייד מראש בתעודת זהות, מכתב פיטורים, אישור מהמעסיק על תקופת ההעסקה ו-12 תלושי המשכורת האחרונים. את טופס התביעה אפשר למצוא בכל סניף של ביטוח לאומי או באתר המוסד, ופשוט מאוד למלא אותו.

 

ארבעה תנאים קובעים את הזכאות לתשלום דמי אבטלה:

א. מלאו לך 20 שנים ועדיין לא הגעת לגיל 67

ב. השלמת תקופת אכשרה קודם לאבטלה (שנת עבודה מלאה).

ג. בזמן הגשת התביעה את/ה מובטל/ת

ד. נרשמת בלשכת התעסוקה והנך מתייצב/ת בה בקביעות ובהתאם לתקנון

 

כמה זמן ישולמו לי דמי אבטלה? משך הזמן משתנה מאדם לאדם והוא תלוי בגילו ובמצבו המשפחתי. חשוב לציין כי מי שהתפטר מעבודתו מרצונו - יקבל את דמי האבטלה רק אחרי 90 יום. אדם שהתפטר מסיבות כמו הרעת תנאים במקום העבודה או שינויי בחיים האישיים – דינו כמפוטר והוא זכאי לקבל דמי אבטלה.

 

אז כמה כסף מגיע לי? את הסכום של דמי האבטלה מחשבים לפי שכר הברוטו שקיבלתם לפני תקופת האבטלה. כתוצאה מהניכויים השונים, דמי אבטלה לעולם יהיו נמוכים מהמשכורת שקיבלתם. קחו את זה בחשבון והכינו את עצמכם לתקופה פחות נוחה מבחינה כלכלית.

 

וטיפ אחרון: רבים מהמפוטרים מתמהמהים מתוך מחשבה ש"יש להם זמן" והעבודה הבאה ממילא תצוץ בקרוב. הכלל הוא פשוט: במקרה של סיום עבודה – אל תדחה למחר את מה שאפשר לעשות היום. כיוון שמעורבים בתהליך מספר גופים חשוב לשנס מותניים ולהתחיל אותו בהקדם האפשרי.


פורסם לראשונה 16/03/2012 17:14

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
חתימה שבועית
צילום: צפריר אביוב
ממתינים לפקידה
צילום: ירון ברנר
צילום: אילן בשור
יעל פרימק: שוק העבודה הוא דינמי ואינטימי
צילום: אילן בשור
מומלצים