בוטל רישום "אובדן להלכה" ברישיון הרכב
חברות הביטוח והשמאים הפעילו לחץ כבד על משרד התחבורה, בדרישה לבטל הוראה שגרמה להם בחודשים האחרונים הפסדים גדולים - עדכון רישיון הרכב בדבר תאונה קשה בעברו. אז מה אם כך יכולים למכור לכם רכב מסוכן
חושבים שמשרד התחבורה דואג לביטחונכם על הכביש? תחשבו שוב. רק לפני כחודשיים הכריז משרד התחבורה בקול תרועה רמה, על הנהגת רישום "אובדן להלכה" ברישיון הרכב, כצעד שנועד למנוע הונאות של קוני רכב תמימים. הרעיון היה מצוין – בעת רכישת רכב משומש, כל שעל הקונה לעשות הוא להעיף מבט ברישיון הרכב. אם עברה המכונית המיועדת תאונה מאד קשה בעברה, תוקנה והוחזרה לכביש, "אות הקין" במסמך הרשמי אמור היה להזהיר מ"חתול בשק".
עוד בערוץ הרכב של ynet:
- אלפא רומיאו ג'ולייטה TCT: מבחן דרכים
אלא שלפתע החליט המשרד לשנות את דעתו, ולפני כ-10 ימים ביטל את חובת הרישום - בקול דממה דקה, יש לציין. ואף כי אינם מודים בכך, אחת הסיבות העיקריות לפניית הפרסה המוזרה, הייתה לחצים כבדים שהפעילו חברות הביטוח, סוחרי הרכב והשמאים שניזוקו ממכונת הכסף שלפתע תקתקה פחות.
עוזי יצחקי, סמנכ"ל בכיר לתנועה במשרד התחבורה, אמר ל"ממון" כי "לאחר חודשיים של ניסיון עם הרישום, הבנו שהשיטה לא עובדת. אנחנו עובדים עכשיו על מספר אופציות חלופיות. גילינו ששוק הרכב מצא דרכים לעקוף את התקנה, שכן במשך חודשיים ירד מספר כלי הרכב שהוגדרו כ"אובדן להלכה" על-ידי שמאי חברות הביטוח מ-800 לחודש, ל-60 בלבד.
"קיבלנו גם חוות דעת משפטית שמדובר ברישום מפלה, שכן האחריות לדיווח על רכב כ"אובדן להלכה" למשרד הרישוי הוטלה על השמאים. או במילים אחרות, רק על כלי רכב שמבוטחים בחברות ביטוח.
יצחקי מודה שהופעלו לחצים כבדים על משרד התחבורה לבטל את השיטה, אבל לדבריו ההחלטה על הביטול - חודשיים בלבד לאחר שהוחלט עליה - התקבלה רק לאחר שהתברר שהיא אינה מסייעת.
"אנו עובדים עכשיו על אופציות חדשות שיאפשרו לרוכשי רכב לגלות נתונים על עברם הבטיחותי של כלי הרכב, במקום הרישום של אובדן להלכה ברישיון. האופציה הראשונה היא הפעלת חובת תקנה 309, שקיימת כבר זמן רב ומחייבת מנהלים מקצועיים במוסכים לדווח על כלי רכב עם פגיעות במערכות הבטיחות.
שאלה: אבל התקנה הזו קיימת גם היום, רק שלא מקיימים אותה.
יצחקי: נכון. אבל במקביל אנחנו מתכוונים לחזק את מנגנון הפיקוח והאכיפה על קיומה.
שאלה: ומתי תופעל השיטה החדשה?
יצחקי: אני מזרז את הטיפול בהסדרים החדשים. אנו צריכים לקבל בקרוב חוות דעת משפטיות שיאשרו את השיטה החדשה. להערכתי מדובר במספר שבועות עד שהיא תכנס לתוקף.
שאלה: ומה לגבי כלי הרכב שברישיונם כבר מצוין "אובדן להלכה"?
יצחקי: מאחר שמדובר בכמות קטנה כל כ-120 כלי רכב כאלה שכבר נרשמו כ"אובדן להלכה"- החלטנו שבעלי הרכב יקבלו רישיון רכב חדש בלי הרישום.
מה זה אובדן להלכה, ולמה חברות הביטוח לחוצות
החוק מחייב את שמאי הרכב להוריד מכביש כלי רכב שנפגעו קשה בתאונה, והנזק שנגרם להם עולה על 60% מערכם. במקרה כזה רישיון הרכב מופקד במשרד הרישוי, ואסור להעלותו מחדש לכביש. חברת הביטוח צריכה לפצות את בעל הרכב מלוא ערכו של הרכב. שרידי הרכב עוברים לבעלות חברת הביטוח, ואת שרידו היא יכולה למכור לסוחרי חלפים. התמורה שחברת הביטוח מקבלת עבור השרידים, נמוכה יחסית - כ-10% בלבד מערכם.
לפיכך פיתחו חברות הביטוח פטנט ישראלי מקורי. קוראים לו "אובדן להלכה". בשיטה הזו מונחים שמאי הרכב העובדים עם חברות הביטוח "לעגל פינות"- כלומר להשתדל להפחית את ערך הנזק לפחות מ-60% מערכו. בשיטה זו אין צורך להוריד את הרכב מהכביש, וניתן פשוט לתקנו.
חברת הביטוח משלמת במקרה כזה לבעל הרכב חלק מהנזק. ואת שרידיו - כולל רישיון הרכב – היא דואגת למכור (כאילו בשמו של בעל הרכב) לסוחרי רכב, שמתקנים את הרכב ומחזירים אותו לכביש. המכוניות האלה נמכרות לקונים תמימים על-ידי סוחרי הרכב, מבלי שלקונה נמסר המידע על עברו "השחור" של הרכב. הקונה התמים מגלה זאת רק כאשר הוא מבקש למכור אותו. אז מתגלה לו האמת המרה: הוא שילם מחיר מלא עבור רכב שערכו (בגלל התאונה) נמוך בעשרות אחוזים מהמחיר ששילם.
לחברות הביטוח יש עניין רב בהמשך השיטה, שכן בדרך זו הן משלמות פחות כסף לבעל הרכב והפרש משולם לו על ידי סוחר הרכב. בעל הרכב הפגוע מרוצה גם הוא: הוא מקבל את מלוא ערך הרכב שנפגע (מחברת הביטוח ומסוחר הרכב), ונפטר מרכב שהוא בבחינת כבשה שחורה. מי שאוכל אותה הוא הקונה התמים של מכונית כזו.
הרישום של "אובדן להלכה" ברישיון הרכב – שנתקל בהתנגדות גדולה של חברות הביטוח (שכן ערכה של מכונית שברישיון הרכב שלה נרשם "אובדן להלכה", נמוך בעשרות אחוזים ממחיר מכונית ללא "כתם" בעברה - מה שגורם הפסדים גדולים לחברות), ולכן התנגדו נמרצות לשיטה. גם שמאי הרכב - שעובדים מול חברות הביטוח - לא אהבו את השיטה, שהטילה עליהם חובת דיווח וגרמה להם עימותים מול חברות הביטוח. את זה הם ממש לא רצו.