נחשף: נתיב החומרים המסוכנים במנהרות חיפה
חברת יפה נוף תחשוף בשבוע הבא את התוכניות להקמת מנהרת החומרים המסוכנים "חוצה כרמל". כיום הם מובלים למפעלי המפרץ בצנרת ישנה, כשחלקם דולף לקרקע ולמי התהום, או במכליות לצד כלי רכב פרטיים ותחבורה ציבורית
עד לאחרונה זה היה אחד הפרויקטים המסווגים במדינה: מערכת מנהרות בת 65 ק"מ, שתגן על חיפה מפני אסון אקולוגי. בשבוע הבא תחשוף יפה נוף, בכנס שייערך בעיר, את התוכניות להקמת מנהרת חומרים מסוכנים "חוצה כרמל" ב1.2- מיליארד שקל.
- המבקר: מתקני חומרים מסוכנים הוקמו בלי היתר מחיר אסון כימי: נזק של מיליארדים ואלפי הרוגים
- "350 אלף נפגעים במקרה של פגיעה במיכל ברום"
לפי התוואי, שהגיע לידי "ממון," המנהרות יחלו בצומת וולקן, באזור בתי הזיקוק והמפעלים הפטרוכימיים, ימשיכו למסוף הדלק בנמל, יחצו את הכרמל בעומק כ250- מטר, ויגיעו עד למבואות הדרומיים של חיפה וטירת כרמל.
במנהרות יעברו שלל תשתיות חיוניות, בהן תשתיות גז, קווי מתח, מים וביוב, וקווי תקשורת. מיקי זק, מנהל הפרויקט, מסביר כי "שינוע סחורות במנהרות תת-קרקעיות מכונה 'הדרך הרביעית,' נוסף על דרכי היבשה, הים והאוויר, וחוסך את העומס על נפחי התנועה."
כיום: צנרת ישנה
רוב החומרים המסוכנים המיועדים למפעלי המפרץ נמצאים כיום בצנרת ישנה, כשחלקם דולף לקרקע ולמי התהום, או מובלים במכליות, הנעות לצד כלי רכב פרטיים ותחבורה ציבורית. המפעלים עצמם אינם מחזיקים כמויות גדולות של חומרים בזמן נתון.
מפרץ חיפה כולל תשתיות חשופות רבות, ודי להזכיר את הטילים שנפלו באזור במלחמת לבנון השנייה. המנהרות יבטיחו שהחומרים הללו יהיו רחוקים מהציבור, וניתן יהיה להיכנס אליהן לטיפול בתשתיות ובצנרת, ללא צורך "לפתוח" את הכביש.
מנהרות תשתית רב-מערכתיות הן פתרון להעברת תשתיות באזורי תעשייה ובאזורים עירוניים צפופים, והכנס הבינלאומי השני בנושא מושך תשומת לב רבה. הכנס מיועד לאדריכלים, מהנדסי ערים, תאגידי מים ועוד, העוסקים בנושאי תשתיות שונים.
הכתבה פורסמה במוסף "ממון" של "ידיעות אחרונות"