מדריך צילום: תפיסה מתוקה במים מלוחים
אי אפשר לסמוך על השמש ובטח לא על הים: כדי לתפוס את הרגע בצילום אקשן, צלמים חייבים להכיר את הנושא המצולם ולתכן את הצילום לפרטיו. המדריך הבא יסייע לכם ליצור את התמונה המושלמת במים סוערים
צילום אקשן בכלל וצילום טבע וספורט מימי ותת מימי בפרט, אוצר בתוכו המון סבלנות, נחישות רצון עז להצליח לתפוס את הרגע החולף בצורה שאף אחד לפניך לא תפס. ברור שלא תמיד זה מצליח, ויש לקחת זאת בחשבון, אולם כשזה מצליח אז אתה יודע שתפסת רגע ייחודי שבתוכו נצורה ההשקעה, הסבלנות וכוח הרצון שהשקעת לטובת אותו פריים.
טכניקה
צילום אקשן מאד קשה לביצוע ודורש המון סבלנות. ישנם כמה כללים שצריך לקחת בחשבון על מנת שלא נישאר עם 'סתם' תפיסה, ללא שום ערך נוסף לפריים. כל סיטואציה ניתנת לצילום על ידי מספר פריימים סמוכים, כולם לכאורה מכילים את רוב הפרטים הדרושים אך רק אחד מהם מכיל את כל הפרטים הדרושים. בדרך כלל אני משתדל לצלם באורך מוקד כזה שאוכל לקבל בעזרתו בין 70% ל- 100% מהפריים הסופי, כך שהתמונה המצולמת תהיה קרובה ככל האפשר למציאות.
עוד מדריכי צילום:
- מדריך צילום: כך תצלמו את החברה שלכם
- מדריך צילום: מצלמה ב-100 אלף דולר
- מדריך צילום: Lightroom Masterclass
אחד הנתונים החשובים הוא זמן התגובה של המצלמה (Shutter lag) – הזמן שעובר בין הלחיצה על המחשף ועד תיעוד התמונה. במצלמות המקצועיות הפרמטר כמעט זניח, אולם לעיתים גם הנתון הזעיר הזה יכול להוות משקל, במיוחד אם מוסיפים את זמן מדידת האור והפיקוס האוטומטי. נוסיף למשוואה את זמן התגובה של אדם ממוצע (כחצי שנייה) ונקבל זמן ארוך תגובה איטי במונחים של צילום אקשן בטבע.
הכרות מעמיקה עם נושא הצילום והציוד בו אתם משתמשים יכולה לעזור מאד, פתרון פשוט אחד הוא לחזות מראש את רגע ההתרחשות, וללחוץ על המחשף מעט לפני השיא כשהמצלמה מוגדרת לצילום ברצף, בכך נגדיל את הסיכוי לתפוס את הרגע הרצוי.
הרציונל בצילום גלישה:
עבורי, ללכת לחוף ביום שידוע שיהיו בו גלים עם מצלמה מתקדמת, לחכות לגולש שיבצע תרגיל ואז ללחוץ על המחשף ומתוך, זה לא צילום גלישה. אנימעדיף לעבד עם גיל זילכה, גולש מחונן ביותר שעמו אני מתאם הכל לפני כניסה למים - היכן ומתי, והכל מתוזמן במדויק. כדי להפיק את המרב מכל סט, אנחנו עובדים על אותם תרגילים כמה פעמים עד שמתקבל הפריים המנצח, לגולש זה לא הכי קל כי הוא מפספס בדרך כלל לא מעט גלים טובים לטובת פריים.
אני זוכר מקרה אחד במפורט בו נכנסנו בים מאד גבוה וסוער, אפשר לומר שהיינו לבד במים כי כל השאר פשוט לא רצו להיכנס. נאבקתי עד לסף תשישות על מנת לצלם כמה פריימים. הניסיון שליי כצולל חופשי באו לעזרי באותם רגעים, בהם צריך וחשוב להיות רגוע גם כשמאד קשה. לאחר שיצאנו לחוף כמה אנשים עמדו שם וקראו לי משוגע, האמת שבתוך תוכי הסכמתי איתם. גילי הסתכל עלי ואמר לי "לא האמנתי שתיכנס לצלם ביום שכזה כבוד גדול להיות שם איתך". כמובן שזה הדדי כי במצב שכזה להיות כל כך קרוב לגולש מאד מסוכן ורק גולש מאד מיומן יכול להעניק לך את הביטחון והבטיחות הנדרשים.
חשוב לציין שבצילום גלישה בים סוער, לרוב נחוץ לצלול מתחת המים על מנת שלא להיפגע מהגולש או הגלשן, ככל שהגולש יותר מיומן, תדירות הצלילות המאולצות יורד, במיוחד אם אתה מכיר את הגולש ויכולותיו. כך גם רמת הביטחון שלך בלהישאר מעל המים ולהמשיך לצלם עד לנקודת המפגש גדלה. כשאני עם גילי אני לא צריך לצלול כי ממש לפני המפגש הוא מבצע תמרון או קפיצה.
תוך כדי עבודה הבנתי שאני רוצה תמונות ממש קרובות וייחודיות, ואז גיליתי את מצלמת ה-GOPRO, שעד אותו היום שירתה אותי כמצלמת וידאו לגיבוי. ל-GOPRO יש יכולות סטילס, צילום רציף כל שנייה למשך תכולת הכרטיס או חיי הסוללה (מה שבא קודם). התוצאות היו מרשימות, אמנם גם כאן קיבלנו פריים טוב אחד לאלף בערך, אבל כבר לאחר מבט בפריים הראשון ידעתי ששם טמונה ההצלחה הגדולה.
מדידת אור:
בצילום פריימים רציפים, רצוי שהחשיפה תהיה תואמת בין פריים לפריים, לכן אני תמיד משתמש במדידת אור תבניתית EVALUATE, אני בודק את ההיסטוגרמה על ידי מספר טסטים ראשוניים, ואז על ידי פיצוי מתאים אני דואג גם לחשוף בצורה אחידה.
קבצי תמונה:
צלמו ב-RAW, האקשן לעיתים דואג שנתרכז אך ורק בצילום עצמו, צילום JPEG אולי חוסך מקום על הכרטיס אך מקשה על עיבוד במידה והחשיפה לא מדויקת
תאורה:
תאורה, או העדרה, הם אולי הפרמטרים החשובים ביותר בצילום. לרוב אני מצלם בתאורה טבעית. לכן אחוז ההצלחות וימי הצילום קטן יחסית. ככה זה, הטבע לא תמיד נותן את אשר אתה מבקש.
בצילום אקשן וספורט, חשוב לצלם בתאורה מתאימה כללית ופרטנית (כללית, תאורת יום ממוצעת טובה ופרטנית בנקודה בה אנו מבצעים את הצילום בחופים בהם מזדקרים צוקים השמש מוסתרת עד לשעה מסוימת אולם ספוטים מסוימים מוארים מתוך שברים באותם צוקים). בנוסף, חשוב לבחור מקום ושעה שבה הכל יסתדר מבחינת כיוון מחד ועוצמה מאידך, דבר מתיש כשלעצמו, אך שאתה עובר את המכשול הזה אתה מפיק פריימים מנצחים.
כפי שציינתי, אני לא משתמש בפלאש בצילום, אלא משתדל לצלם בתאורה טבעית בלבד. בלוקיישן, תמיד תהיה נקודה שבה התאורה הטבעית תהיה מושלמת לצילום, אותה אני מחפש ולא נכנע לשימוש בתאורה סינטטית (שבחלקמהמקרים היא בלתי אפשרית). הכרה מעמיקה עם מקום הצילום פותחת בפניך את האפשרות לצלם מהנקודה הטובה ביותר, ולהשיג את התוצאות הרצויות ללא פלאש.
פוקוס והגדרות מצלמה:
בצילום אקשן מכל סוג, אני משתמש בדרך כלל במנגנון הפוקוס העוקב AI SERVO (קנון). הפוקוס העוקב הוא מנגנון שיודע לפקס על עצם בתנועה. כלומר, כל עוד האובייקט נמצא בתוך מסגרת הנקודות, או ממוקם בנקודה אותה הגדרתם מראש, הוא יהיה בפוקוס כל הזמן. ישנן הגדרות נוספות למנגנון אותן אני משאיר על ברירת המחדל של המצלמה.
אני בוחר לצלם כשנקודה ספציפית מוגדרת ולא כל הנקודות פעילות,עם אפשרות הרחבה לסובבים אותה. כלומר, אם האובייקט סוטה מהנקודה הספציפית יש עוד מרחב ביטחון בצורתן של הנקודות סביב אותה נקודה שנכנסות לפעולה,שימוש בכל הנקודות לא יעיל וגורם למצלמה לא פעם להחליט לפקס על עצם שאינו נושא הצילום, ובכך להגדיל את מספר הפריימים שאינם בפוקוס.
השינוי המהותי הוא בשינוי הגדרות המצלמה הפיכת כפתור הAF ON (בקנון) לכפתור לרכישת פוקוס, ואת המחשף להשאיר לשימוש החשיפה בלבד (הבוהן שולטת על הפוקוס והאצבע מקליקה). הסיבה היא שכאשר אנו משתמשים במחשף גם למדידת אור וגם לביצוע פוקוס, אנו שוכחים לרגע שכאשר אנו עוברים את קו חצי הלחיצה, המצלמה כבר לא רוכשת פוקוס. שימוש בכפתור AF ON נותן שליטה מלאה על רכישת הפוקוס בנוסף מתאפשרת נעילת פוקוס מבלי לעשות דבר, רק לעזוב את הבוהן.
במהלך חשיפות על ידי לחיצה ושחרור כפתור ה AF ON מבצע מתבצעת רכישה כמו מנגנון ABS ברכב. זאת אומרת, אם האובייקט נמצא במקביל אל המצלמה ניתן לעזוב את הבוהן ובכך להישאר בפוקוס. אם האובייקט משנה את כיוונו לחיצה על ה AF ON תרכוש אותו מחדש, כל זאת תוך כדי לחיצה על המחשף, בכך מתבצעות שתי הפעולות במקביל.
ציוד
הרבגוניות שלי כצלם מצריכה ממני להשתמש בציוד מגוון–עדשות, מארזים, גופים, חצובות ופלטפורמות, לא כל ציוד מתאים לכל סוג צילום. בצילום גלישה, אני בוחר בדרך כלל בעדשה רחבה, היחס בין קרבה וזווית רחבה לאינטימיות התמונה הוא יחס ישר. ככל שהצלם קרוב לאובייקט כך ניתן לתפוס רגעים שבצילום אחר קשה לקבל. בנוסף אני בוחר בצמצם סגור יחסית כדי שלא אצטרך כמעט לפקס, דבר שמאפשר לי לחשוף בצורה מהירה ואיכותית.
מתוך המים אני משתמש בשתי מצלמות, האחת DSLR - D7Canon השנייה GO PRO. מארז הצלילה של חברת NAUTICAM אולי עולה פי שלוש ממארזים
אחרים כגון FANTASY או IKALITE אולם עשוי ממתכת ובנוי ללחצים ותנאים אחרים ונוח בהרבה.
אביזר מאד חשוב הוא רצועה למצלמה, אותה הכנתי מליש של גלשן רוח עם שאקל נירוסטה, שאותו אני מחבר לגופי בשעת הצילום, לא פעם, ובמיוחד במים גועשים, אתה נאלץ לעזוב את המארז על מנת לשחות כלפי מעלה או לסדר את המסכה, רצועה זו מאפשרת לך להשתמש בשתי ידיך כשצריך, דבר זה לא רק שומר על הציוד, אלא מעלה את רמת הבטיחות שלך בעת הצילום. כשציוד יקר מאד בידיך אתה חושב פעמיים לפני שאתה משליך אותו.
מחוץ למים אני משתמש ב-DSLR אחרת (Canon 1D mark IV) עם מספר עדשות מ-10מילימטר ועד ל 500 מילימטר עם מכפל, ראש חצובה של חברת ג'ובו (JOBU DESIGNBW PRO II) – הראש נחוץ לטובת צילום אובייקטים נעים עם עדשה כבדה עד 800 מילימטר. חצובה חזקה ויציבה מאד נחוצה בצילום שכזה, הרי אקשן קורה בדר"כ בתנאי מזג אויר לא הכי אידיאלים, חצובה פשוטה יכולה לטלטל את הציוד, דבר שיקשה מאד על הצילום, לכן כדאי להשתמש בחצובה היכולה לשאת את הציוד כולל שק עם משקל של כמה קילוגרמים התלוי תחתיה לשיכוך רעידות ברוח חזקה.
בתקופה האחרונה צילומים שלי נעשים עם מצלמת GOPRO שמותקנת על הגלשן ומצלמת אחת לפרק זמן קצוב (שניה עד דקה), בכך אמנם יש המון תפיסות שלא ניתן לעשות איתן מאום. אבל כאשר המצלמה תופסת רגע זה בדרך כלל רגע מיוחד, השאלה "אז מה בעצם אתה, בתור צלם, עושה?" נשמעת לעיתים על ידי צופים בעבודות. צריך לזכור שכל תמונה מתחילה ממחשבה, רעיון, תכנון וביצוע.
המצרך הכי יקר הוא זמן - אם אין לכם זמן, כנראה שאתם לא בתחום הנכון. במיוחד לא כשמדובר בצילום אקשן מכל סוג שהוא. תפיסת הרגע יכולה להיות מקרית, אולם על מנת להרחיב את סך ההצלחות יש להרחיב את מרחב המדגם בצורה לא ליניארית או בלשון אחרת מכל כל חודש צילום או 5,000 פריימים יוצא פריים אחד שווה באמת, ציוד יקר + אפס זמן = אפס תוצאות.
טיפים
אל תבזבזו: אל תרוצו ותרכשו את הציוד הכי יקר ואיכותי בטענה שזה הציוד שאתו תצליחו ללכוד את הפריים המבוקש. נכון, שימוש בציוד יקר ואיכותי מעלה את ההסתברות לתפיסת הרגע הרצוי, אולם גם עם ציוד ברמה בסיסית ניתן לתפוס את אותם רגעים שקשה להתעלם מהם.
צאו לצלם ללא מצלמה: לכו למקום, חפשו את הנושא, למדו אותו כמה שיותר לעומק, הכירו את הסביבה הקרובה והרחוקה, התאורה, בדקו את הגישה למקום, לצילום גלישה לכו לחוף הכי מושלם מבחינתכם עם התנאים הכי טובים, ושם חפשו גולש שאת סגנונו אתם הכי אוהבים ונסו לתאם אתו יום צילומים.
חפשו משהו שונה: ללכת וסתם לעמוד בחוף וללחוץ על המחשף כל אחד יכול. בצילום אקשן, כשאתם ללא מצלמה, אתם יותר רגועים ונינוחים, הטבע עוטף אתכם בצורה מושלמת ומגלה לכם את סודותיו הכמוסים. ברגע שהצלם מחזיק מצלמה ביד משהו בהתנהגות שלו משתנה, המתח מרחיק את הטבע ממנו והצילום לעיתים הופך למייאש ובלתי אפשרי. שמעתם או מצאתם מקום חדש? סיירו בו לפני שאתם מגיעים עם מצלמה, הכירו אותו כמו את כף ידכם. לאחר מכן, כשתגיעו עם ציוד, הדברים יראו אחרת עבורכם.
הכירו את האובייקט המצולם: ככל שההכרות יותר פרטנית כך התזמון יהפוך לטבעי יותר. כךברוב המקרים תלמדו לחזות מראש את אשר עומד לקרות. ברגע שהצלם אינו יודע את מי או את מה הוא מצלםזה מצריך ממנו ריכוז גבוה ומיותר, בנוסף גורם ההפתעה בדרך כלל יגרום לאיבוד של מספר פריימים גדול, או לחלופין צילום פריים שאינו ייחודי.
דמיינו את הפריים עוד לפני שאתם יוצאים לשטח: העניין יחסוך לכם המון זמן והביצוע יהיה יעיל יותר. ברגע שאתם מגיעים לשטח עם תוכנית מגובשת שקשה מאד לפספס או לסטות ממנה, התוצאות בהתאם. לדוגמא:ילד שיוכנס לחנות צעצועים ויתנו לו את האפשרות לבחור מה שהוא רוצה, ישב שם שעות מבלי לקחת כלום, אולם אם יאמרו לו טרם הכניסה לחנות שהוא הולך לקבל את הלגו החדש, הוא ימצא אותו מיד, מבלי להתייחס לפיתויים האחרים במקום.
היו מודעים לציוד שברשותכם: המצלמה שומרת על נתונים מהצילום האחרון, זה היה מאד מתסכל לפתוח את המצלמה לקראת צילום פריים בלתי נשכח, ולאחר לחיצה על המחשף לגלות שאני תקוע בטיימר עשר שניות מצילום אתמול, או שהעדשה נמצאת בפוקוס ידני, לכן בדקו טוב את הציוד, מומלץ אפילו בבית, לפני שיוצאים לצילום, לכוון את הנתונים הבסיסיים.
חפשו מתוך התמונות המוצלחות את העיניים של האובייקט: צילום עם קשר עין בעת ביצוע פעולת אקשן של בעל חיים או אדם נותן לצילום את אחד הדברים החשובים ביותר – רגש, סיפור. ברוב הצילומים, הצופה יתחבר קודם כל לעיני המצולם, דרך העיניים ניתן לספר סיפור על אותו פריים שמתחיל כמה שעות ואף ימים לפני תפיסת הרגע, לכן התאזרו בסבלנות וחפשו את הרגע בתוך הרגע.
דאגו לעבוד עם המצלמה כמה שעות בשבוע גם אם לא מתאפשר הצילום: צאו לצלם במקומות בנאליים,אתגרו את עצמכם במקומות שקשה להוציא בהם פריימים טובים, כדי לא לאבד את החדות שכל כך נחוצה בצילום אקשן. בצילום עם מצלמת הגלשן, אני מנסה כל מיני סיטואציות מהן ניתן ללמוד ולהסיק לטובת ימים טובים באמת.
מצלמה היא כמו חרב סמוראי, יש להשתמש בה מידי פעם ולא רק בשעת קרב. התאימו עצמכם לסיטואציה, נוכחותו של הצלם בסביבת הפריים, למרות שהוא בצידה של העינית, יכול לייצר פריים מושלם או להרוס אותו ממש. מיקום נכון בתוך הסביבה יגרום לה להישאר כפי שהייתה טרם הגעת הצלם למקום, כך הצילום גם ברמת התיעוד יהיה הכי קרוב למציאות עצמה.
אל תגידו "ניסו כבר הכול": זה המשפט שאני הכי לא מתחבר אליו, והמילים קר, קשה, ובלתי אפשרי לא מופיעות אצלי בלקסיקון. להיפך, כשאני מבצע צילום בתנאים קשים בין אם מדובר בקור עז, גשם או בתוך מים גועשים, עצם המצאותיבמקום נותנת לי את הביטחון שאם אוציא משם משהו זה ודאי יהיה משהו מיוחד. צילום אקשן בים מתאפשר כאשר מזג האוויר מאפשר, לשם כך כדאי לדעת את תחזית השבועית זאת כדי להתכונן מראש ליום צילומים בלוקיישן כזה או אחר, כיום ישנם לא מעט אתרים כגון מצוף חדרה, שם תוכלו לקבל נתונים אמינים למשך השבוע.
למידע על אסף ולתמונות נוספות בקרו באתרו .
לאתר קומפוזיציה הקליקו כאן .