הגול העצמי שהילד של במבה מבקיע לאסם
ילד הבמבה לא ייסע ללונדון, אלא יישאר בארץ חבול ומוכה תדמיתית. במקום להצטלם עם הקמע הלאומי בלונדון, מנהלי אסם ייאלצו לחשוב כיצד לתקן את תדמיתו של הילד החמוד שהפך לטייקון אכזרי
החלטת הוועד האולימפי לאמץ את ילד הבמבה של אסם לקמע המשלחת הישראלית לאולימפיאדת לונדון 2012 עוררה גל של תגובות מחאה כלפי הוועד שלקח סמל מסחרי מובהק והפך אותו לקמע של משלחת לאומית. אולם, צריך לזכור שפרט לוועד, גם חברת אסם קיבלה החלטה שניתן לתהות לגבי התועלת שבה.
- קמע חדש לוועד האולימפי: התינוק של במבה
לא אחת, מוצאים את עצמם גורמים מסחריים כאלו או אחרים במצבי משבר, אם בשל סיליקון בחלב, כדורים בבית האח או חתולים במטבח. בחלק מהמקרים מדובר במשברים שלא היו יכולים להימנע מראש, אך בכולם נדרשה תבונה מהגוף המסחרי על מנת למזער את הנזק.
מעטות הפעמים שבהן גוף מסחרי מביא את עצמו באופן יזום למצב משברי. בעצם החלטתה, להציע לוועד האולימפי את הילד של במבה כקמע המשלחת הישראלית לאולימפיאדת לונדון, הצליחה אסם להביא על עצמה משבר שעלול לפגוע בתדמית החברה ויותר מכך, בתדמיתו של אחד המוצרים האהובים והפופולאריים שלה.
הוועד האולימפי אולי "זכה" לרוב הביקורות, אך לפחות הוא נהנה מתמורה כספית על החלטתו התמוהה. אסם לעומת זאת, שילמה כסף בכדי להפוך את דמותו של ילד הבמבה מסמל מסחרי חביב שרוקד עם רמי קליינשטיין, לבריון של השכונה שמחליט להשתלט עליה בכוח הכסף.
איש המרשמלו
בסרט "מכסחי השדים", נדרש אחד הכוכבים לחשוב מי תהיה הדמות שתחסל את העיר. הדמות העולה בראשו היא "איש המרשמלו", דמות ילדים פיקטיבית, "שלא תוכל לגרום כל רע". מיד לאחר מכן, הופיע איש מרשמלו ענקי כמפלצת שרומסת את העיר ומחסלת אותה. אמנם ילד הבמבה לא יחסל אותנו, אבל הפיכתו בעל כורחנו לקמע לאומי רומסת את תמימותנו ויותר מכך, רומסת את תמימותו של הילד החביב, שאהבנו בתור קמע מסחרי, אבל פחות נאהב כקמע לאומי.
אסם חטאה בחטא ההיבריס, חשבה שהכל אפשרי, כולל הפיכתו של סמל מסחרי לקמע לאומי. אילו רק היו קצת פחות יהירים, היו מנהלי אסם ואנשי השיווק שלה מבינים שגם אם עסקני הוועד האולימפי מוכנים להמליך על עצמם את הילד, עדיין יש כאן מדינה שלא תעכל את זה בקלות. היהירות שלהם הביאה אותם למהלך מיותר ומזיק.
ההחלטה של אסם תמוהה עוד יותר, נוכח העובדה שמדובר בסיפור עם סוף ידוע. ילד הבמבה לא ייסע ללונדון, אלא יישאר בארץ חבול ומוכה תדמיתית. במקום להצטלם עם הקמע הלאומי בלונדון, מנהלי אסם ייאלצו לחשוב כיצד לתקן את תדמיתו של הילד החמוד שהפך לטייקון אכזרי.
הכותב הוא, יועץ תקשורת, מבעלי חברת יחסי הציבור והדוברות, "ספוט תקשורת ואסטרטגיה"