שתף קטע נבחר
 

הודו נגד פייסבוק וגוגל

היום יחל ההליך המשפטי של הודו נגד 12 חברות אינטרנט, ביניהן גוגל ופייסבוק. הודו רואה בחברות אלו אחריות לתוכנים המופצים באמצעותן, והן נאשמות שלא הסירו תוכן פוגעני למרות החוק החדש במדינה

היום (ג') מתחיל משפט נגד גוגל, פייסבוק ועשר חברות נוספות בהודו. המדינה תובעת את החברות לאחר שלא הצליחו לצנזר תכנים הנחשבים לאסורים ופוגעניים במדינה, כך לפי דיווח של הוול סטריט ג'ורנל. לפי הדיווח, מקרה זה מהווה דוגמה קיצונית לתפישתה של הודו לגבי אחריותן של חברות האינטרנט לפקח על התכנים המופצים באמצעותן. אם יורשעו, המנהלים המקומיים של החברות עלולים להיכנס לכלא, והחברות עצמן ידרשו לשלם קנסות גובהים.

 

לפי כתב התביעה, חברות אלו מפיצות תכנים המעוררים טינה, שנאה ואלימות, ומשחיתות את הנפש. התביעה מתייחסת לתכנים פורנוגרפים או כאלה המציגים את ההינדו, האסלם והנצרות בצורה מזלזלת ופוגענית.

 

פייסבוק וגוגל רואות בהודו שטח אידאלי לכיבוש: המדינות האלו נחשפות כעת לרשת בקצב מסחרר ופוטנציאל הרווח גדול. לפי הטלגרף, רק 10% מאוכלוסיית הודו (שמונה 1.2 מיליארד) מחוברים לרשת, ובכיר בגוגל אמר שנה שעברה שהם צופים שאוכלוסיית הגולשים בהודו תגיע לשלוש מאות מיליון משתמשים עד 2014.

 

הודו אמנם לא נוטה לחסום אתרים כמו בסין, איראן או סוריה. אך מקיימת מאגר של תכנים שהיא דורשת לצנזר, החל מסאטירה פוליטית או דתית, דרך תכנים אלימים במיוחד וכלה בפורנוגרפיה ופדופיליה. לפי החוקים החדשים שנחקקו לפני כשנה, חברות האינטרנט נדרשות להסיר תוך 36 שעות מרגע קבלת הודעה כל תוכן שנכנס לקטגוריות אלו. חוק זה מהווה מכשול אמיתי להתפתחותן של רשתות חברתיות במדינה, ולפיכך מגביל את פוטנציאל הרווח של פייסבוק וגוגל.

 

פייסוק וגוגל טוענות שהחוק החדש בהודו דורש מהן להיות אחראיות כלפי תוכן שמעלים גולשים. הן מודות שהן צריכות להסיר תכנים במקרים מסוימים, אך רק אם הן מקבלות על כך הודעה מבעלי עניין. החברות טוענות שמעקב אחר כל התכנים המועלים לאתרים היא משימה בלתי אפשרית, ושהיא פוגעת בחופש הביטוי.

 

לטענתן, מגיש התביעה, העיתונאי ההודי וינאי ראי (Vinay Rai) לא טרח לפנות אל בעלי התכנים עצמם – אלא לבית המשפט במדינה. פייסבוק וגוגל ביקשו לבטל את התביעה, אך הדיון בנושא יתקיים רק בתחילת מאי.

 

כשנשאל על הסיבות בגינן הגיש את התביעה, ראי הסביר שמישהו חייב לקחת אחריות: "זוהי הזכות של כל אזרח בהודו להביע את דעתו כלפי כל מה שמעורר את התנגדותו. מיליונים משתמשים ברשתות חברתיות ברחבי העולם, מתוכם – כמה באמת הם משתמשים אמיתיים? אלפים ויצרים זהויות בדויות (...), מעלים תכנים פוגעניים יום-יום, מי מפקח על זה? רשתות חברתיות חייבים להכיר באחריות שלהן".

 

בוול סטריט ג'ורנל מציינים שעם הגשת התביעה גוגל הסירה 358 עמודים, אך עדיין לא ברור אם פייסבוק בחרה לערוף שינויים דומים. עם זאת, ברור שאם חברות כמו פייסבוק וגוגל רוצות להשתלט על הודו, הן חייבות לציית לחוק המקומי.

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מזל טוב, אין לך פייסבוק
צילום: רויטרס
מומלצים