נעצרו במטוס ללונדון: רק שאלנו אם נוסעים לאיראן
בבריטניה דיווחו על שני ישראלים שנעצרו בהית'רו, כיוון ש"דיברו בטיסה שוב ושוב על איראן". היום סיפר אחד מהם ל-ynet: "חבר שלי שאל בצחוק את הדיילת אם טסים לטהרן, והמראנו. בנחיתה לקחו אותנו לחקירה, זרקו אותנו בתא מעצר והשפילו שעות"
זאת הייתה רק בדיחה, אבל היא עלתה ביוקר. כמה ביוקר? תשע שעות מעצר במשטרת בריטניה , עוד כמה שעות המתנה אחר-כך, ובסוף - גירוש. אחד משני הישראלים שנעצרו בתום טיסה ללונדון משום ש"דיברו במהלך הטיסה על איראן", סיפר אמש (ד') ל-ynet איך הפכה פליטת פה של חברו על הרפובליקה האיסלאמית למיני-פרשה ביטחונית שהגיעה עד לכותרות העיתונים בממלכה.
סיפורם של הישראלים הובא בתחילת השבוע בתקשורת הבריטית. ה"דיילי מייל" דיווח כי הם נעצרו עם נחיתתם בנמל התעופה הית'רו, כיוון שבמהלך טיסת "בריטיש איירווייז" ללונדון השמיעו הערות חוזרות ונשנות "שעסקו באיראן והפריעו לבטיחות הטיסה". מקור אמר אז לרשת "סקיי" הבריטית כי אחד העצורים "הפריע והתבטא באופן בלתי הולם ומאיים, וגם עסק במסלול הטיסה באופן שהסב את תשומת לב הקברניט".
חרף הפרסומים, אחד משני הישראלים, בשנות ה-20 לחייו, סיפר אתמול ל-ynet כי לאורך רוב הטיסה הוא וחברו - שניהם ירושלמים - ישנו בכלל. "חזרנו מטיול בארצות הברית, המראנו מלאס וגאס. בעלייה למטוס חבר שלי (בשנות ה-30 לחייו) שאל את הדיילת בצחוק, תוך שהוא צוחק בפה מלא, אם המטוס מגיע לאיראן. היא ענתה לו 'מה פתאום, הוא מגיע ללונדון', ובזה הדבר הסתיים מבחינתנו".
אבל הדיילת, הסתבר להם עד מהרה, השתעשעה קצת פחות. "התיישבנו במטוס, ואחרי כמה דקות הדיילת הראשית קראה לנו ושאלה את החבר שלי 'למה שאלת?'. אמרנו לה שזה היה בצחוק, שבארץ צוחקים על עניין איראן ושזו בדיחה והכל בסדר. היא אמרה לנו 'אל תתלוצצו על זה, תשבו בחזרה', וחזרנו לשבת. המטוס המריא, וחשבנו שבזה הסתיים הסיפור".
אותו נוסע ישראלי סיפר ל-ynet כי בניגוד לפרסומים בבריטניה, הוא וחברו לא אמרו מילה נוספת הקשורה לאיראן במהלך הטיסה, "בטח שלא אמירות 'חוזרות ונשנות'", וגם לא הטרידו איש מהנוסעים.
"כשהמטוס נחת בסביבות 14:00 בצהריים לא הורידו ממנו אף אחד, ולפתע נכנסו כמה שוטרים שלקחו אותו ואת החבר שלי והתחילו לחקור אותנו בשדה התעופה", שחזר היום. "החבר שלי אמר להם שהכל היה בצחוק ושבארץ זה נושא רגיש, ביקש להסביר את זה שוב לדיילת, להתנצל בפניה אם פגענו, אבל במקום זאת לקחו אותנו לתחנת המשטרה. אמרו לנו: 'תסבירו לחוקר, והוא ישחרר אתכם'".
"הרגשנו את האנטי-ישראליות שלהם"
הוא המשיך: "השוטרים הובילו אותנו לתחנה בניידת כשהם צוחקים שזה לא רציני, אבל שם חקרו אותנו שעות. עברנו השפלות, בדקו אותנו גופנית, לא היה עם מי לדבר. לא משנה מה אמרנו - השתיקו אותנו בגסות, אמרו לנו 'עשיתם טעות ואתם תשלמו עליה, זה נושא רגיש ועל טעויות משלמים'". אחרי כארבע שעות של חקירה, לדבריו, הוכנסו השניים לתא מעצר - כל אחד בנפרד.
"לא הייתי בצינוק, אבל זה הכי קרוב לזה שיכול להיות. לא היה אפילו חלון, זה היה חדר קטן סגור מכל הכיוונים. אחרי כמה שעות בתא הזה קראו לנו החוצה ואמרו לנו שעורך הדין הגיע עם מתורגמנית. כשסיפרנו לו מה קרה גם הוא התחיל לצחוק. אחר כך הייתה לכל אחד מאתנו עוד חקירה בנפרד, ואחרי התייעצות החליטו לשחרר אותנו".
עבר עוד זמן מה עד שהשניים שולחו לחופשי. את טיסת ההמשך שלהם לישראל שאמורה הייתה להמריא ב-10 בלילה הם החמיצו, כיוון שחקירותיהם הסתיימו רק ב-10 וחצי. "רק ב-11 וחצי, אחרי תשע שעות של סיוט, לקחו אותנו בניידת בחזרה, בתוך כלוב מאחור". לדבריו, גם בנמל התעופה נמשכו ה"השפלות".
"זרקו אותנו במחלקת ההגירה, ושם באו עוד חקירות ועוד בדיקות גופניות, שוב תשאולים, שוב להפוך את התיק", הוא משחזר, "הכניסו אותנו שוב לחדר החקירות ולבסוף זרקו אותנו בחדר גדול וסגור ואמרו לנו להמתין שם לטיסה. חיכינו בחדר הזה, וב-06:50 בבוקר נכנס אלינו מישהו ואמר לנו שאנחנו מגורשים בעוד 10
דקות. בקושי הספקנו לשתות או לשטוף פנים, ועלינו לטיסה כשחמישה אנשים מלווים אותנו, ושוב אתה רואה את המבט שלהם בעיניים וחושב - מה כבר עשינו?". הוא סיפר כי הדרכונים נלקחו ממנו ומהחבר שלו, וכי הם קיבלו אותם רק בסוף הטיסה.
היום, ממקום מושבו בארץ, אמר אותו ישראלי ל-ynet כי הוא מתכוון לבדוק משפטית אם מותר היה לנהוג בו כך. "בחקירה גם הדיילת אמרה שרק עמדתי ליד החבר שלי ששאל. באיזו זכות עושים לו דבר כזה, ועל אחת כמה וכמה איך עושים את זה לי? מה הוא כבר אמר? תבדקו, תחקרו, אבל מפה ועד לצינוק? זה היה מפחיד, כבר חשבנו שנישאר שם, לשנינו יש ילדים קטנים. זה היה סיוט. האנטי-ישראליות ואפילו אנטישמיות בלטה בהתנהלות של הבריטים".
מ"בריטיש איירווייז" נמסר בתגובה: "הנוסעים הועברו לטיפול משטרת לונדון. בטיחות ובטחון הנוסעים והצוות הם בבחינת ערך עליון לבריטיש איירווייז, ואנו מתנצלים בפני יתר הנוסעים על כל אי נוחות שנגרמה להם".
המידע הראשוני התקבל באמצעות האימייל האדום