גאווה ישראלית בפסגת עולם הצילום
מסתבר שממש כאן מתחת לאפנו, באזור התעשייה בכפר סבא, מתפתחת חברה שעומדת לכבוש את עולם הצילום. הכירו את Leaf Imaging , חברה המייצרת את הגב הדיגיטלי המתקדם בעולם
לפני חודש העלנו כתבה על המצלמות היקרות בעולם, בה הזכרתי כמה מהשחקנים הבולטים - Canon, Nikon, Leica, Hasselblad, וPhaseone. הפעם החלטתי לחקור יותר לעומק ולהתמקד בגאווה הישראלית שבסיפור הזה. ביחד עם שי קדם, חבר וצלם אופנה שעבודותיו מתפרסמות בכל העולם, החלטנו להגיע היישר למשרדי Leaf Imaging ממש כאן מתחת לאפנו, באיזור התעשייה המתפתח של כפר סבא, חברת Leaf מייצרת היום את הגבים הדיגיטליים המתקדמים בעולם, ומשימתנו הייתה לספר את סיפורם.
עוד מדריכי צילום:
אזכור מהיר שוב, למי שלא קרא את הכתבה הקודמת:
גב דיגיטלי: רכיב מודולרי המתחבר לחלקה האחורי של המצלמה ומכיל בתוכו חיישן אלקטרוני. על הגב קיים מסך בו מתקבלת תמונה כפי שאנו מכירים בכל מצלמה דיגיטלית. ( מצד אחד החיישין ומהצד השני המסך)
Mamiya: חברה יפנית למצלמוצת מקצועית וציוד ציולם שנוסדה בשנות ה 40, נחשבת למקור גאווה של יפן בתחום ההייטק. ביחד עם Leaf ו- Mamiya אנו מקבלים את Mamiya Leaf, השילוב המפלצתי.
Leaf Imaging
במשרדי Leaf המצוחצחים ומקושטים בתמונות ענק ברזולציה שלא מהעולם הזה, פגשנו את אדם ארליך מנהל השיווק של החברה ואת ליאון גולדשמיד מנהל האפליקציות וצלם הבית – חלומו הרטוב של כל צלם. כחלק מתפקידו, אדם מדבר עם הצלמים השונים שמשתמשים ב-Leaf וכך מפרסם אותם. אחד הדברים שאדם שומע מצלמים רבים שלא מוכנים לוותר על Leaf , הוא היכולת לרפרודוקציית הצבע. המשמעות היא הקרבה לגווני העור האמיתיים, למשל, ויכולת דיוק של White Balance.
קצת היסטוריה:
זהו סיפור מדהים על גלגול ידיים שהחל עוד בשנות ה-80 בבוסטון והגיע עד לכפר סבא ישראל, כאשר החברה היום רשומה בתור חברה ישראלית לכל דבר. זה קרה כאשר חלוצת ההייטק הישראלית סייטקס רכשה את Leaf בשנת 1992, ולאחר מכן הביאה אותה בשנת 1996 ארצה.
בשנת 1991יצאה חברת Leaf עם הדגם הראשון שלהם של הגב דיגיטלי בכינוי שלו "הבריק". הגב עצמו היה בגודל 4 מגה פיקסל בשחור לבן בפורמט 4X4. קשה לתאר את הטכנולוגיה שעומדת מאחורי המוצר הזה במילים אך מדובר במוצר שעשה מהפכה. מאז כמעט כל שנה החברה יצרה דגם חדש ומיקמה את עצמה הרבה לפני כולם.
עם גלגול השנים סייטקס נמכרה לחברת קריאו שלאחר מכן נקנתה על ידי חברת קודאק המוכרת יותר. בשלבים מאוחרים יותר לקראת שנת 2008, קודאק חיפשו קונה למותג Leaf שלהם על מנת להתמקד יותר בעסק המרכזי שלהם. חברת PhaseOne הדנית היא זו שרכשה אותם בשנת 2009 והפכה את החברה ל-Leaf Imaging LTD.
פרק PHASEONE
ממש כאן, בזמן הראיון שלנו, אחרי כל הרכישות והעברת ידיים אני ושי התחלנו להתבלבל עד שאדם וליאון סיברו את אוזנינו ופירטו את מהלך המיתוג והשיווק של Team PhaseOne .Phaseone יצרו שתי מערכות שונות, ומיתגו אותן תחת שמות נפרדים. המערכת היקרה יותר תחת השם PhaseOne (מצלמה + גב דיגטלי + עדשה של PhaseOne) . ובנוסף הם איחדו את מותג Mamiya Leaf למערכת נוספת (מצלמה ועדשה של Mamiya וגב דיגטלי של Leaf) מדובר בשתי מערכות שונות, כאשר הדבר היחיד שמשותף להם הוא מבנה המצלמה והאופטיקה.
השילוב המנצח שיצרה החברה הביא לכך שהמצלמות שלהם מקבלות בית אצל הצלמים המובחרים ביותר בתחום הפרסום, אופנה, טקסטיל, מוצר, הדמיה רפואית ועוד. בנוסף, מצלמות אלו משמשות לשימור מגילות עתיקות (צילום במקום סריקה), רפרודוקציה של יצירות אומנות, ועד בדיקת זיוף שטרות, ובדיקת מתכות.
בחברת Leaf בארץ, נכון לזמן כתיבת שורות אלה, יש שמונה עובדים במחלקת R&D עם מהנדסים מהבכירים ביותר בתחום ההדמיה, תכנות, מכניקה, אופטיקה וכולי. החברה לקחה על עצמה תפקיד חשוב ביותר מבחינת שירות שהם נותנים, תפעול ותיקון של כל בעיה או תקלה עד 24 שעות. הרי מדובר בצלמים שתלוים בציוד לפרנסתם, אין כאן טווח לטעויות.
הגבים הדיגיטליים
רשימת צלמים העושים שימוש במערכת פורמט בינוני:
SHAY KEDEM
הגבים הדיגיטליים האחרונים של חברת LEAF כאן בטבלה למטה ( אין באפשרותנו לחשוף את הדגמים הבאים עדיין):
Model | Released | Sensor Size | Resolution | Active Pixels | ISO range
|
Dynamic range
(f-stops) |
Aptus-II 12R | 2010 | 53.7x40.3 mm | 80 MP, 16-bit
|
10320 x 7752 | 80-800 | 12 |
Aptus-II 12 | 2010 | 53.7x40.3 mm | 80 MP, 16-bit | 10320 x 7752 | 80-800 | 12 |
Aptus-II 10R | 2010 | 56x36 mm | 56 MP, 16-bit | 9288 x 6000 | 80-800 | 12 |
לסיכום, שי ואני הגענו ל-Leaf ע"מ ללמוד ולהכיר מקרוב את פסגת הטכנולוגיה בעולם הצילום, ויצאנו בהיי ממנת יתר של חיישנים, עדשות ומצלמות. מה שיפה הוא שגם כאן, המדינה הקטנה שלנו הצליחה לתקוע דגל משמעותי, ולהיות חלק בלתי נפרד מחברות העל של עולם הצילום.
כתבו עומר פרצ'י, ושי קדם, מדריכים בגליץ בית-ספר לצילום.