שתף קטע נבחר
 

קשר מפתיע - הנדל"ן בארה"ב ושוק הרכב בישראל

איך עשוי להשפיע שוק הדירות בארה"ב על שוק הרכב בישראל? תתפלאו, אבל להתחזקות הנדל"ן מעבר לאוקיינוס השפעה ישירה על יבואני הרכב היפני בישראל. הסיבות לפניכם

איך יכולה עלייה במספר הבתים שנמכרים בארה"ב, להגביר את התחרות בשוק הרכב הישראלי? על-פי הערכות שהתפרסמו בסוף השבוע האחרון, מכירות בתים בארה"ב בפברואר עלו לרמה הגבוהה ביותר מזה כמעט שנתיים. לכאורה, לשוק הנדל"ן האמריקאי לא אמורה להיות כל השפעה על שוק הרכב בישראל. אלא שבין השניים דווקא יש קשר, עקיף אך משמעותי.

 

עוד בערוץ הרכב של ynet:

 

 

שוק הרכב הישראלי ממתין לשוק הנדל"ן האמריקאי? (צילום: רועי צוקרמן) (צילום: רועי צוקרמן)
שוק הרכב הישראלי ממתין לשוק הנדל"ן האמריקאי?(צילום: רועי צוקרמן)

 

השיפור במכירת בתים בארה"ב הוא אחד הסימנים לכך שהכלכלה האמריקאית מתאוששת. להתאוששות זו יש השפעה על שער הדולר, שמתחזק בשבועות האחרונים בעקביות מול הין היפני. והיחלשות המטבע היפני, שמגיעה אחרי התחזקות רצופה ודרמטית ב-2011, תוכל לאפשר ליבואניות של מכוניות יפניות בישראל לחזור ולהתמודד עם מובילת השוק המקומי, יונדאי.

 

באופן טבעי, תחרות מחודשת ועזה מבעבר בין שלוש היבואניות הגדולות והחזקות בישראל, עשויה להגביר את התחרותיות בשוק הרכב. מכך ייהנו חברות ליסינג וציי רכב, אך גם לקוחות פרטיים. וזו סיבה מספיק טובה למי שרוצה לרכוש מכונית חדשה, להתחיל לעקוב אחרי נתוני המכירות בשוק הנדל"ן בארה"ב.

 

קוריאניות במקום יפניות

ב-2011 איבדה יבואנית מאזדה, חברת דלק רכב, את המקום הראשון בטבלת המכירות בשוק הישראלי - לראשונה מאז אמצע שנות ה-90. ולא רק שהיבואנית איבדה את הבכורה, היא גם דיווחה על הפסד-עתק של כ-100 מיליון שקל ברבעון השלישי של השנה שעברה.

 

לדעת רבים, הסיבה העיקרית לאובדן הבכורה הייתה שער הין היפני, שרשם בשנה שעברה שיאים חדשים כמעט מדי חודש. לכך נוסף אסון הטבע ביפן במרץ 2011, שגרם לקשיי אספקה למרבית היצרניות המקומיות. מאזדה סבלה אף יותר מיריבותיה, שכן מרבית פעילותה מרוכזת ביפן.

 

התחזקות הין הקטינה משמעותית את יכולתן של שתי היבואניות "היפניות" הגדולות - דלק רכב ויבואנית טויוטה, חברת יוניון מוטורס - להתחרות ביבואניות אחרות. ההנחות שהן יכולות להעניק לחברות ליסינג, ציי רכב גדולים וגם לקוחות פרטיים, הצטמצמו דרמטית. וללא הנחה, שיכולה להגיע ל-15% ויותר, חברות הליסינג וציי הרכב פשוט חיפשו ספקים חדשים.

 

המרוויחות העיקריות מהמצב הן יבואניות יונדאי וחברת הבת שלה, קיה. השתיים רשמו זינוק מרשים בהיקף המכירות שלהן ב-2011: יונדאי עלתה בכ-10%, וקיה זינקה ב-64%. זאת, בזמן שמאזדה איבדה כשליש ממכירותיה וטויוטה ירדה ביותר מ-10%. המצב ב-2012 נראה עד כה חמור אף יותר עבור היבואניות "היפניות". מאזדה הידרדרה למקום החמישי, וטויוטה איבדה את המקום השלישי - לטובת קיה.

 

שישה שבועות של חולשה

כאמור, יתכן שהמצב עומד להשתנות, ואולי אף בקרוב. בשבועות האחרונים מופיעים סימנים לכך שהין היפני נחלש, וזו כנראה אינה היחלשות זמנית או מקרית, אלא מגמה שאף עשויה לצבור תאוצה. כאמור, מכירות הבתים בארה"ב הן - בעקיפין - סימן אחד להיחלשות הזו, שכן הן מעידות על התאוששות הכלכלה האמריקאית. להתאוששות הזו יש סימנים נוספים, למשל בשוק התעסוקה בארה"ב.

 

את השפעתה של התאוששות הכלכלה האמריקאית אפשר למצוא, בין השאר, בשער החליפין של הין היפני. בשבוע שעבר, השלים הין שישה שבועות רצופים של ירידה מול הדולר, והגיע לשער הנמוך מזה 11 חודשים. להיחלשות הזו תורמת גם עמדת הבנק המרכזי של יפן, שהבהיר בחודשים האחרונים כי בכוונתו להתערב במסחר במטבעות, כדי להחליש את הין.

 

הין הנחלש הוא בשורות חשובות וטובות עבור כל היצואניות היפניות, ובעיקר עבור יצרניות הרכב, שהזהירו בחודשים האחרונים כי יאלצו להגדיל משמעותית את היקף פעילותן מחוץ ליפן כדי להתמודד עם שער הין. אלא שלא רק הן ייהנו מכך. גם היבואניות הישראליות של מותגים יפניים, ובעיקר שתי הגדולות - דלק רכב ויוניון מוטורס - יוכלו לנשום לרווחה אם תימשך מגמת ההיחלשות.

 

הכל בגלל השורט הגדול

אחרי שכבר עבר את רף החמישה שקל ל-100 ין, נחלש המטבע היפני בכ-10% מתחילת השנה. אמנם שערו כעת עדיין נחשב גבוה יחסית, אך על-פי הערכות צפויה היחלשותו להימשך. רמז לכך אפשר למצוא בנתון הבא: היקף עסקאות "שורט" על המטבע היפני - עסקאות שהן למעשה הימור על-כך שהין יחלש - הגיע בסוף השבוע לשיא של כמעט חמש שנים.

 

אם תימשך היחלשות הין, יוכלו יבואניות מאזדה וטויוטה לחזור במלוא הכוח אל שוק הליסינג, שרוכש כ-35% מכל המכוניות החדשות בישראל. הנהנים העיקריים מכך יהיו חברות הליסינג עצמן, אך גם מי שמקבלים רכב צמוד ממקום העבודה. אלא שנראה כי בכך לא תסתיים התחרות בין היבואניות, שמשקיעות מאמצים הולכים וגדלים בשיווק ללקוחות פרטיים.

 

וכך עשויה להגיע היחלשות הין היפני גם לכיס שלכם. עכשיו רק נשאר לקוות שהאמריקאים ימשיכו לקנות יותר ויותר בתים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
יונדאי: כבשה את השוק בעזרת הין היפני
צילום: רונן טופלברג
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים