מפרץ חיפה: המפעלים מזהמים יותר מהמכוניות
לקואליציה לבריאות הציבור נמאס לשמוע מגורמים בתעשייה, שזיהום האוויר באזור עתיר המפעלים נגרם בגלל עומס התחבורה. אז הם ניגשו לנתונים שמספקות הרשויות וגילו מי באמת הגורם העיקרי לפליטות החומרים המזהמים באזור. המזהמים הבולטים: מפעלי בז"ן וכרמל אולפינים
הגורמים העיקריים לזיהום אוויר במפרץ חיפה הם מפעלי התעשייה, והבולטים בהם - בז"ן וכרמל אולפינים, ולא עומס התחבורה. כך עולה מניתוח שביצעה הקואליציה לבריאות הציבור, לממצאי דו"ח שפרסם איגוד ערים חיפה של המשרד להגנת הסביבה, לסיכום שנת 2010.
עוד בערוץ כלכלה ירוקה של ynet:
- התעשיינים: צריכת הדלקים ירדה - ההוצאות גדלו
- מהפכת הכלכלה הירוקה: 345 אלף עובדים יושפעו
- נחשף: נתיב החומרים המסוכנים במנהרות חיפה
הדו"ח כולל פירוט מקורות הפליטה של ארבעה מזהמים: גפרית דו-חמצנית, תחמוצות חנקן, חלקיקים נשימים ותרכובות אורגניות נדיפות. הממצאים מגלים, כי למעט פליטות של תחמוצות חנקן, חלקה של התעשייה בפליטת מזהמי אוויר גדול יותר משל התחבורה, לפחות ב-60% בכל מזהם שנבדק.
בקואליציה טוענים שהממצאים מכריעים את הוויכוח ארוך השנים בשאלה, מי הגורם העיקרי לזיהום האוויר באזור. "מזה שנים שנציגי התעשייה במפרץ חיפה טוענים שזיהום האוויר נגרם בגלל התחבורה, אז בדקנו את זה באמצעות הדו"ח האחרון של איגוד ערים חיפה", מסבירה רונית פיסו, שעומדת בראש הקואליציה.
מהנתונים עולה, כי בין הגורמים הבולטים בתרומה לפליטת מזהמים לאוויר באזור, כלולים בתי הזיקוק שאחראים לכ-60% מסך הפליטות של גפרית דו חמצנית, וחברת הבת, כרמל אולפינים, שאחראית לפליטת כשליש מהחומרים האורגנים הנדיפים.
אף שיש לקחת בחשבון כי בתי הזיקוק החלו לקבל בשנה האחרונה אספקה של גז טבעי, בקואליציה מעריכים כי לאור השיבושים באספקתו, ההשפעה שעשויה להיות לכך על הממצאים היא מוגבלת. עוד מזכירים כי לאחרונה זומן מנכ"ל בז"ן לשימוע, בין היתר בשל ריכוזים גבוהים של החומר המסרטן בנזן שנמדדו בקרבת המתחם.
בקואליציה לא מבטלים את חלקה של התחבורה בפליטת מזהמי אוויר באזור. עם זאת מציינים, שהוא קטן מזה של התעשייה וכי עומס התחבורה גם נובע מהימצאות התעשיה באזור, דוגמת משאיות המשנעות חומרי גלם ומוצרים אל המפעלים ומהם.
עוד מוסיפים בקואליציה, שיש גם לקחת את הנתונים בערבון מוגבל, שכן הם לא כוללים דיגומים של מזהמי אוויר נוספים, שאמורים להתבצע מכוחו של חוק אוויר נקי.
"על מנת להבין באמת מי מזהם יותר, תעשיה או תחבורה, אנחנו צריכים תמונת מצב מהימנה של כל המזהמים המרכזיים", אומרת פיסו. "ללא דיגומים אלה, לא ניתן לדעת מה איכות האוויר שאנו נושמים". עם זאת היא כן אומרת, כי "רוב החומרים שהיו אמורים להידגם ולא נדגמו, מזוהים יותר עם תעשיה מאשר עם תחבורה".
מבז"ן נמסר בתגובה: "במשך תקופה ארוכה מאוד בז"ן היתה ערוכה ומוכנה לקליטתו ולחיבורו של הצפון לגז טבעי, דבר שהתעכב שלא בשליטתה. במאי 2011 עברה בז"ן לשימוש בגז טבעי, ובעקבות המעבר ניכרה ירידה משמעותית מאוד בפליטת מזהמים שהביאה לשיפור ניכר באיכות האוויר באזור.
"כמו כן, הוחל בבז"ן ובכרמל אולפינים לפני כשלוש שנים בהטמעת תהליך LDAR, לצמצום פליטות בלתי מוקדיות של חומרים אורגניים נדיפים, כלומר איתור פליטות מרכיבי צנרת. החל מתחילת שנת 2011 תדירות בדיקות ה-LDAR בבז"ן עלתה והיא גבוהה מהנדרש בנוהל המשרד להגנת הסביבה. כתוצאה מכך, ירדו דליפות של חומרים אורגניים נדיפים מבית הזיקוק וכרמל אולפינים בעשרות אחוזים.
"בז"ן ממשיכה לייעל את התהליך, כך שניתן לראות שיפור מתמיד. מגמת השיפור תוכל להימשך אך ורק במצב של אספקה סדירה של גז טבעי לבז"ן, ולשם כך צריכים לפעול מוסדות השלטון בישראל".