תמורת 3 שקלים: שירותים מפוארים באמצע הרחוב
באחד באפריל ייפתח ברחוב קינג ג'ורג' בתל-אביב סניף של ,2theloo רשת שירותים ציבוריים הולנדית, בו הושקעו יותר מחצי מיליון שקל. תמורת שלושה שקלים תזכו לתא מעוצב ונקי, וגם להנחה על מוצרים כמו טישו, מגבונים, טמפונים וחיתולים
באחד באפריל תיפתח ברחוב קינג ג'ורג' בתל-אביב הנקודה הראשונה של רשת השירותים ההולנדית 2theloo("טו דה לו") ולא, זו לא בדיחה, אלא מיזם רציני - מסוג הרעיונות של איך לא חשבו על זה קודם.
כתבות נוספות בערוץ הכלכלה והצרכנות:
- ברק מכר הדירה באקירוב, הרוויח 14.5 מיליון שקל - ולא ישלם מס
- יקר בדרכים: המחירים שלא יאומנו בחנויות הנוחות
- עמוס שפירא ימונה לדירקטור בתעשייה אווירית
מה זה "טו דה לו?" מדובר ברשת שבמרכזה עומדים שירותים, ברמה שלא מקובלת בשטחי ציבור, הן מבחינת העיצוב והן מבחינת המרחב והניקיון. על העיצוב הופקדו אמנים וגרפיקאים, וכל תא כולל תמונות טבע או נוף אורבני. בקינג ג'ורג' יהיו צילומים מהמאגר ההולנדי, אבל גם תמונות של תל-אביב.
העובדים לבושים סינר, והחברה מתחייבת לניקוי לפי תכתיבים מהולנד, כולל סוגי החומרים, אחרי כל שימוש. מלבד תאים מרווחים וניקיון מוקפד, כל מתחם יציע מים מחוממים, אוטומציה מלאה, יותר תאים לנשים, תאים להורים עם ילדים קטנים, שירותי נכים, וגם פינות החתלה, בהן ניתן יהיה להשתמש חינם. בכל תא, וגם ליד הכיורים, יש מקום לשים תיקים ושקיות.
כניסה כרוכה בתשלום של שלושה שקלים במכונה, בכניסה למערכת התאים. אחרי התשלום נפתח השער, ומונפק קופון למימוש בפינת המוצרים בקדמת החנות. בסניפים שיוקמו בקניון או תחנת דלק, ניתן יהיה לממשו בחנויות הקניון או חנויות הנוחות של התחנה.
רצים הביתה באמצע
לפי סקרים של החברה, רבים מהיוצאים לסידורים או קניות נאלצים להתאפק, ולפעמים אף קוטעים את סיבוב הסידורים ורצים הביתה. זאת, בגלל היעדר שירותים ראויים, או היעדר שירותים בכלל.
רונית שוורץ ,(45) יזמית הפרויקט, "חרשה" במשך שנה שירותים ציבוריים ברחבי הארץ. "באייפון שלי, במקום תמונות של ילדים יש תמונות של שירותים ציבוריים. הקטסטרופות הכי גדולות הן השירותים הציבוריים של העיריות," היא מספרת. "בכל המתחם של נמל תל-אביב, למשל, לא מצאתי בכלל שירותים נורמליים, למעט בתוך מסעדות וחנויות, שלא תמיד ששות לאפשר שימוש בהם לעוברים ושבים".
שוורץ מתכוונת לפתוח בישראל 20 סניפים, בהם סניפי רחוב, כמו זה שיוקם בתל-אביב, בהשקעה של כ600- אלף שקל לסניף, וסניפים זולים יותר בקניונים ובתחנות דלק. סניפי הרחוב ישתרעו על 80-60 מ"ר, וימכרו מוצרים נלווים כמו טישו, מגבונים, טמפונים, חיתולים, קרם ידיים, דיאודורנטים, מתנות קטנות ושתייה קלה. חלק מהמוצרים ימותגו במותג הרשת, והמחירים יהיו ברמה של חנויות נוחות. סניפים שייפתחו בקניונים ינועו סביב 70-50 מ"ר, ולא יכללו נקודות מכירה בתוכם.
חנויות בודדות בקניונים בישראל, כמו פוראבר ,21 בונות שירותים בתוכן כדי למקסם את השהייה בהן, אך רובן מתייחסות לשירותים כאל שטח מבוזבז. לדברי שוורץ, "מתחם השירותים הציבוריים בקניונים מייצר לקניון רק הוצאות. כולנו מכירים את התופעה שכדי להגיע לשירותים יש לבצע צעדה. אנחנו מספקים פתרון: מצד אחד, מהקניון יורדת המעמסה הכספית, ומצד שני, המשתמשים שלנו מקבלים קופונים למימוש בחנויות הקניון, ומייצרים הכנסות נוספות."
מבנקים לבתי שימוש
לשוורץ ניסיון עשיר בבנקאות, ובתפקידה האחרון הייתה מנהלת אגף שוק ההון בבנק ירושלים. על רשת "טו דה לו" קראה בעיתון לפני כשנה, כשכבר הרגישה שחוקה ובחנה הסבה מקצועית. "הרשת הלהיבה אותי, כי היא ענתה על צורך אמיתי. כשאני יוצאת לקניות או פגישה וצריכה שירותים בדרך, ובמיוחד ביציאה עם ילדים, מה שקורה במרחב הציבורי מקלקל לי את כל החוויה. גם השירותים הציבוריים שיש בכל מיני מקומות וגובים 2-1 שקלים אינם מתוחזקים מספיק בדרך כלל.
"פניתי למייסדי החברה, המנכ"ל אריק טרונייר, ושותפו אלמר הולץ, שהיה מנכ"ל דיסני אפריקה, שעמלו על גיבוש הרעיון במשך שנה, והתרשמתי מהתוכנית האסטרטגית שלהם." שוורץ גייסה חמישה משקיעים, בהם סבינה בירן, בעבר מנכ-"לית ישראייר והיום ראש חברת ייעוץ פיננסי.
טרונייר, היזם והבעלים, מספר שלפני כשנתיים, יצא עם משפחתו לקניות. "הגדולה, בת עשר, הייתה צריכה לשירותים, ולא מצאנו תא סביר בלי להיכנס לחנות או מסעדה," הוא אומר ל"ממון," "ואז חשבתי, למה לא לייסד רשת של שירותים."?
טרונייר, אז בעלי סוכנות לזכיינות מוצרי ספורט, מכר את מניותיו, והחל לתכנן את הרשת. את הנקודה הראשונה פתח בפברואר 2011 ברחוב קלוורסטראט, רחוב הקניות של אמסטרדם. "היינו זקוקים לזמן, כדי לבנות קונספט ומותג. היה לנו חשוב לפתוח את הנקודה הראשונה במקום מרכזי, ולא היה פשוט להשיג חנות באזור, ורצינו גם לגייס כספים, כדי לפתוח מספר חנויות בעת ובעונה אחת," הוא מספר.
"כיום הרשת מפעילה 19 חנויות בהולנד, בלגיה, ספרד ופולין, ובתוך חודש ניכנס לפורטוגל ולישראל. עד סוף השנה יהיו לנו 100 חנויות, ועד סוף ,2013 כ.200- לאחרונה חתמנו עם חברת הדלק 'של' על 170 נקודות באירופה, ואנו בוחנים גם כניסה לארה"ב."
לדבריו, החזון הוא להפוך את הביקור בשירותים לנקי וכייפי, ולהפוך למותג בינלאומי. טרונייר: "אני מודע לכך שיקומו לנו חקיינים, ועל כן חשוב לנו לגדול מהר. אם נהיה המותג הראשון והנפוץ ביותר, נהיה הכי מזוהים עם הנושא בלב הצרכן".
הכתבה פורסמה הבוקר במוסף "ממון" של "ידיעות אחרונות"