אמנות אינטראקטיבית: המחאה חוזרת לחיים
מיצב אינטראקטיבי שיוצג בשבת הקרובה ינסה להזכיר לכם שלפני זמן לא רב, היתה כאן מחאה אזרחית גדולה. יוזמי הפרויקט, "עיר האהלים הלבנה" מזמינים אתכם לחזור ולבטא את הדעות שלכם
במוצ"ש הקרוב (24 מרס), יערך אירוע הפתיחה של שנת האמנות ברחבת מוזיאון תל אביב. האירוע יכלול מופעים מוסיקליים, הקרנות וידאו ואנימציה וכן מיצגים ומיצבים אינטראקטיביים שיוצגו ב-15 מוקדי התרחשות. אחד הפרויקטים שיוצג שם הוא "עיר האוהלים הלבנה", ויוזמיו מקווים להזכיר לכם שהמחאה שפרצה בקיץ, עדיין לא סיימה את תפקידה עלי אדמות.
הפרויקט יציג מודל חיוור של שדרות רוטשילד, ועליו יונחו 35 אוהלים לבנים ממוספרים. אורחי התערוכה, או גולשים הנמצאים בבית, יוזמנו לנסח מסרים שיוקרנו על גבי האוהלים. בנוסף, כל המסרים שישלחו במהלך הערב יוקרנו גם על הרחבה שבין האוהלים, וניתן יהיה להזיז את המילים הודות לחיישני תנועה. בצורה כזו אורחי התערוכה יוכלו לפזר את המילים ולמעשה ליצור משפטים חדשים על גבי המשטח.
מאחורי "עיר האוהלים הלבנה" עומדים לילך ואלון שטיאט, אחים היוצרים יחד, שחברו למען הפרויקט עם רועי קרמר, מוזיקאי ומפתח תוכנה. לילך היא אדריכלית, אמנית ניו מדיה ומרצה בכירה במכון הטכנולוגי בחלון, ואלון הוא מעצב ובמאי אנימציה, שמחזיק גם בסטודיו לאנימציה בשם Animishmish .
אלון מסביר לנו קצת על הפרויקט: "בנינו מערכת שתהיה פתוחה לכולם, זה משהו שהיה מאוד חשוב לנו. כלומר, גם מי שנמצא ברחבת הקאמרי יוכל לשלוח את המסר שלו דרך סמס, וגם מי שנמצא בביתו יוכל להשתתף באמצעות אתר הפרויקט. על כל אוהל יופיע מספר משלו, כך שמי שישלח את המסר יוכל גם לבחור בדיוק על איזה אוהל הוא יוקרן. כדי שגם מי שלא יגיע לתערוכה עצמה יוכל להשתתף בה, כל המסרים שיוקרנו יעודכנו גם בטוויטר, ובנוסף, מעל האובייקט תוצב מצלמת HD שתעביר בשידור חי את כל מה שקורה ברחבת המיצב".
איך אתם מתכוונים להתמודד עם החכמולוגים שמתכננים להעלות מסרים, בוא נגיד, גסים?
אלון: "בגדול, המערכת תדע לסנן קללות, אבל מעבר לזה אנחנו מאוד פתוחים לגבי המסרים שאנשים יבחרו להעלות. לדוגמה, אם מישהו יחליט שהמסר שלו זה "שולי אני אוהב אותך" – זה לגמרי קביל מבחינתו. זה חלק מהמשחק המתקיים במרחב הציבורי".
בגלל הבחירה בצבעים הלבנים, והאמירות שאנחנו שומעים פה ושם שהמחאה הזו למעשה כבר מתה, יוצא שהאוהלים נראים קצת כמו מצבה למחאה, היתה איזשהי כוונה ביקורתית כזו?
אלון: "אני חושב שזה בדיוק ההפיך. הבחירה בלבן נוצרה גם בגלל המוטיב של "העיר הלבנה" וגם בגלל שאנחנו רוצים להציב אובייקט שהוא נקי לחלוטין ולראות איך הוא מתמלא לאט לאט. באיזשהו מקום, זה אפילו לבן כדי לראות את זה מתלכלך. אם תזכרי במחאה ה"פיזית" ברוטשילד. התפאורה שם בהתחלה היתה מאוד מסודרת, ותוך כמה חודשים זה רק הלך ונהיה מלוכך יותר. נהיו שם חיים שלמים, לטוב ולרע".
אז המחאה אולי לא מתה, אבל לפי בהחלט עברה לחיות בממד אחר: "הסיפור של המחאה הישראלית דומה מאוד להרבה מוקדים שצצו ברחבי בעולם. בכולם, עם קיפול המאהל מהמרחב הציבורי נעלמה המחאה. המקום היחיד בו המרחב עדיין שייך ליצור הוא האינטרנט והרשתות החברתיות, שם המחאה ממשיכה להתקיים.".
המונית הנייחת לירושלים
זו אינה הפעם הראשונה שהאחים עובדים יחד על מיזם אמנותי-אורבני, ובין הפרויקטים המשותפים שלהם תוכלו למצוא גם את TaxiLink – מונית אינטראקטיבית שזכתה אותם ב-2010 בפרס בפסטיבל ARS Electronica, הפסטיבל הגדול והחשוב לאמנות אינטראקטיבית באירופה. בפרויקט לקחו חלק גם מיכאל שנער וטל חלוזין.
"טקסילינק היא מונית אינטראקיטיבית שחיברה בין נוסעים שישבו בתא מונית בכיכר העיר בלינץ, אוסטריה, לבין נהגי מוניות ירושלמים בזמן אמת", מספר שטיאט. "שישה נהגים לקחו חלק בפרויקט, כאשר כל אחד מהם הציג את הזווית אישית שלו על ירושלים. מצלמה שלישית העבירה צילום וידאו של הנוסעים למונית שנסעה בירושלים, כך שהנהג והנוסעים יחלו לדבר בזמן הנסיעה ולבחור לאן לנסוע בירושלים.
שטיאט מספר שמהלך שבוע האירוע עלו כאלפיים נוסעים על הטקסילינק. באחת הפעמים עלו על המונית שהוצבה באוסטריה, נוסעים שנולדו במקור במזרח ירושלים. שני הצעירים שהעבירו את כל חייהם באוסטריה חוו את ירושלים בפעם הראשונה באמצעות הטקסילינק. "אמנות אינטראקטיבית בחלל ציבורי היא הדרך שלנו לחבר אנשים ולרפא דעות קדומות".
פיקסל הוטל
כיום השניים עובדים, בין היתר, על פרויקט חדש בשם "פיקסל הוטל" ביחד עם ענת ספרן. במסגרת הפרויקט, שהיה אמור להתקיים כבר בחורף הנוכחי אך נדחה לשנה הבאה בגלל בעיה בלוחות הזמנים, מתכננים היוצרים להפוך סוכות מצילים ומקומות נוספים בעיר, לחדרי מלון בוטיק מפוזרים (מפוקסלים). הרעיון שעומד מאחורי המיזם ,המיובא מאוסטריה, הוא ניצול של חללים בלתי מאויישים בעיר, והפיכתם לחדרי אירוח המשתלבים בסביבה.
לפרטים נוספים על האירוע.