שתף קטע נבחר
 

בית המשפט: קוביית הבטון החמירה את התאונה

נהגת הרכב סטתה מהכביש עקב חסרונו של מעקה בטיחות, ופגעה בקוביית בטון שניצבה על הקרקע בניגוד להנחיות. למרות ששלוש נשים נהרגו, אף אחד למעט האוחזת בהגה אינו אשם בתוצאות הקטלניות של האירוע. בית המשפט מתריע

בית המשפט לתעבורה בנצרת קובע: ליקויי תשתית החמירו משמעותית את תוצאות "תאונת הנזירות". בתאונה, שאירעה בכביש 90 בדצמבר 2010, נהרגו שלוש נזירות לאחר שמכונית שבה נסעו סטתה מנתיב הנסיעה. בעקבות הסטייה פגעה המכונית חזיתית בקוביית בטון, שהוצבה בצד הכביש בניגוד להנחיות משרד התחבורה. מעקה בטיחות, שיכול היה למנוע את סטיית המכונית אל מעבר לכביש, לא הוצב במקום.

 

אם היו מתקיימות כל הנחיות הבטיחות הרלוונטיות, כך הבהירה היום (ד') השופטת דלית שרון-גרין, תוצאות התאונה היו קלות הרבה יותר.

 

חשיפות ynet בנושא קוביית הבטון הקטלנית:

 

 

"אילו היה במקום מעקה בטיחות כנדרש" (צילום: חגי אהרון) (צילום: חגי אהרון)
"אילו היה במקום מעקה בטיחות כנדרש"(צילום: חגי אהרון)

 

השופטת מציינת כי נהגת המכונית שבה נסעו הנזירות אמנם אשמה בסטיית המכונית, אך הליקויים בתשתית - אותם חשף בעבר ynet בסדרת כתבות - הם אשר גרמו לתוצאותיה הקטלניות של התאונה. לדבריה, "מחוות הדעת (של מהנדס התנועה הארצי במשטרה, ש.ה) ומטיעוני הצדדים, עולה כי אילו היה במקום מעקה בטיחות כנדרש או אילו הונחה קוביית הבטון בהתאם להנחיות, הרי שתוצאות התאונה היו, בסבירות גבוהה, קלות הרבה יותר".

 

בגלל ליקויי התשתית ונסיבותיה האישיות של הנהגת, קיבלה השופטת שרון-גרין הסדר טיעון מקל, לפיו תרצה הנהגת חצי שנת עבודות שירות, רישיונה ייפסל לצמיתות, ובנוסף הוטל עליה קנס בסך 1,000 שקל. יש לציין כי גם בפרקליטות מבהירים כי "הגורם לתאונה היה אופן הנהיגה של הנאשמת, (אך) היו שם נסיבות הקשורות לתשתית של הכביש. במקום לא היה מותקן (מעקה) בטיחות".

 

למרות קיומם של ליקויים חמורים בתשתית הכביש, עד כה לא הוגש כתב אישום נגד קבלן משנה של החברה הלאומית בדרכים (מע"צ החדשה), שהציב במקום את קוביות הבטון. גם נגד מע"צ עצמה, שאמורה לפקח על העבודות בכבישים שבאחריותה, לא הוגש כתב אישום. ראוי להזכיר כי מיד לאחר התאונה התנער שר התחבורה, ישראל כץ, מאחריות כלשהי של משרדו לתוצאותיה הטרגיות, ואמר כי "לא הממשלה נהגה במקום הנזירות".

 

"בהתאם לחוות דעת המהנדס"

בהתייחסה לתשתית הכביש במקום התאונה, כותבת היום השופטת שרון-גרין כי "בהתאם לחוות דעתו של מהנדס התנועה הארצי (במשטרה), נמצאו בכביש ליקויים שהתבטאו בכך שמספר ימים לפני התאונה הוצבו קוביות בטון לעמודים סלחניים (עמודי תאורה), באופן שבו בלטו העמודים במידה ניכרת ובניגוד להנחיות, ומבלי שהוצבו מעקות בטיחות מתאימים".

 

קוביות הבטון אליהן מתייחסת השופטת משמשות כבסיסים לעמודי תאורה "סלחניים" - עמודים שמתוכננים לקרוס בזמן פגיעה של מכונית. אלא שקוביות אלה אמורות היו להיטמן בקרקע. על-פי הנחיות משרד התחבורה, "יש להימנע מהתקנת עמוד סלחני על בסיס בטון, אשר בולט מעל פני הקרקע. בדרך לא עירונית, יסוד הבטון לעמוד סלחני יבלוט לא יותר מ-50 מילימטר מעל פני הקרקע (ההדגשה במקור)".

 

אולם, למרות הנחיות משרד התחבורה, קוביות הבטון במקום התאונה לא הוטמנו בקרקע, ונותרו חשופות לחלוטין. פגיעת המכונית שבה נסעו הנזירות בבטון, לא הותירה להן למעשה כל סיכוי לשרוד. בנוסף, וכפי שמציינת השופטת, במקום גם לא הותקן מעקה בטיחות, שיכול היה להפריד בין הכביש וקוביות הבטון, ולמנוע את פגיעת המכונית בבטון.

 

יש ליקויים, אין אחריות

כפי שנחשף ב-ynet, כל גורמי המקצוע שבחנו את זירת התאונה הסכימו כי התשתית הייתה לקויה. רפ"ק ערן סדן, מהנדס התנועה הארצי של המשטרה, ציין בדו"ח חקירה שהכין כי קוביית הבטון לא נטמנה כנדרש באדמה - וזאת בניגוד לנוהל משרד התחבורה. עוד קבע רפ"ק סדן כי בעבודות שבוצעו במקום לא הוצב מעקה בטיחות, שיכול היה לבלום את המכונית לפני פגיעתה בקוביית הבטון.

 

גם חוות דעת שהגיש מנהל אגף ההנדסה ברשות הלאומית לבטיחות בדרכים, קבעה חד-משמעית כי "בקטעים שהעבודה (בכביש) עדיין לא מתבצעת, אין כל הסדר אשר יגן (על הנהגים) מפני בסיסי הבטון". ראוי לציין כי במשך תקופה ארוכה סירב מנכ"ל הרשות לבטיחות להעביר לידי ynet את חוות הדעת של מנהל האגף ההנדסה, בטענה כי אין בכך עניין ציבורי.

 

גם בחברה הלאומית לדרכים (מע"צ החדשה) מכירים בכך שבמקום התאונה היו ליקויים. בכיר במע"צ הודה בשיחה עם ynet כי קבלן משנה, שביצע עבור החברה את התקנת עמודי התאונה, חרג מתוכנית העבודה המאושרת ללא התייעצות עם הגורמים המוסמכים. עוד אמר אותו בכיר כי קבלן המשנה אמור היה "לטמון את קוביית הבטון בתוך הקרקע, כך שרק עמודי התאונה יבלטו מעל מפלס הכביש".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
שר התחבורה, ישראל כץ: "לא הממשלה נהגה"
צילום: פלאש 90
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים