לא חגרתם את התינוק או הילד? הקנס יוכפל
ועדת הכלכלה צפויה לאשר ביום ד' הקרוב את הכפלת הקנס על אי חגירת תינוקות וילדים במכונית. לא תחגרו תינוק במושב הייעודי או ילד עד גיל 14? תשלמו מעתה 500 שקל
לא חגרתם את הילד? זה לא רק מסוכן, אלא עומד להיות יקר יותר. ביום רביעי הקרוב (28.3) צפויה ועדת הכלכלה לאשר את הכפלת הקנס בגין אי-חגירת פעוטות במושבי בטיחות ייעודיים, מ-250 שקל ל-500 שקל. גם הקנס בגין אי-חגירת ילדים עד גיל 14 יוכפל, ויעמוד על 500 שקל. הכפלת הקנסות תיכנס לתוקף חודש לאחר האישור בוועדה.
עוד בערוץ הרכב של ynet:
- בית המשפט: קוביית הבטון החמירה את התאונה
במכתב ששלח בשבוע שעבר שר התחבורה, ישראל כץ, ליו"ר הוועדה, ח"כ כרמל שאמה, מוסבר כי "אין ספק כי חגירה (של פעוטות וילדים) מצילה חיים, ומפחיתה את חומרת הפציעות במקרים של תאונות". הכפלת הקנס, כך ממשיך השר כץ, נועדה "להטיל אחריות מוגברת על הנהג, ולוודא את ביצוע החגירה בפועל".
עוד בנושא חגירת תינוקות וילדים:
- מחקר: הורים לא חוגרים כיאות את ילדיהם
על-פי הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, "אחד האמצעים המוכחים והיעילים ביותר להפחתת חומרת הפגיעה בתאונות, הוא חגירת חגורות בטיחות וריתום ילדים במושבי בטיחות". אלא שמסקרים שערכה הרשות בשנים האחרונות, עולה כי לא מספיק ילדים נחגרים. בסקר שערכה הרשות ב-2010, נמצא כי שיעור הילדים בגילאי 5 עד 11 שהיו חגורים במושב האחורי היה 60% בלבד, לעומת 74% ב-2009.
מנגד, שיעור החגירה של פעוטות וילדים עד גיל 4, גבוה משמעותית. באותו סקר מ-2010 נמצא כי 91% מהם היו חגורים במושב האחורי בזמן נסיעה בכבישים עירוניים. בכבישים בינעירוניים, שיעור החגירה היה גבוה אף יותר, ועמד על 95%.
יש לציין כי הכפלת הקנס לפעוטות מתייחסת לאי-חגירתם "במושבים ייעודיים" - מושבים המותאמים לגיל. ברשות לבטיחות מסבירים כי "מושבי בטיחות לילדים ברכב המותאמים לגיל הילדים, ידועים כאמצעי עיקרי להורדת חומרת הפגיעה והתמותה של ילדים כנוסעים ברכב".
ברשות מציינים כי על-פי מחקרים שנערכו בעשור הקודם, מושבי בטיחות מונעים עד כ-70% ממקרי המוות בתאונות בקרב תינוקות עד גיל שנה, וכ-50% ממקרי המוות בקרב ילדים בגילאי שנה עד 4 שנים. ברשות גם מוסיפים כי מושב מגביה ("בוסטר") מפחית את הסיכוי לפציעה חמורה של ילדים ב-59% בהשוואה לשימוש בחגורת בטיחות.
ראוי להזכיר כי הכפלת הקנס בגין אי-חגירת פעוטות וילדים כבר הוגשה לאישור ועדת הכלכלה בנובמבר 2011, במסגרת הצעת משרד התחבורה לייקר את הקנסות בשורת עבירות תנועה. אלא שוועדת הכלכלה התנגדה לייקור גורף של קנסות, ולכן בוטל הדיון בהצעת המשרד. ח"כ שאמה הסביר אז כי "קנס אינו תחליף למס, וקנסות התנועה לא נועדו לחלוב את הציבור, אלא להרתיע ולהעניש".