עיצומים ברכבת, בלבול בחיפה: "נוסעים בחינם?"
עיצומי הפקחים בלבלו נוסעים, העובדים הבהירו שיש לרכוש כרטיסי נסיעה. הבוקר נערך שימוע לפני פיטורים ליו"ר ועד העובדים גילה אדרעי
כשברקע השימועים שנערכים ליו"ר ועד עובדי הרכבת, גילה אדרעי, לארבעה חברי ועד נוספים ולחמישה עובדים - ניכרו הבוקר (יום א') כמה ויכוחים בין נוסעים שחשבו כי יוכלו לנסוע בחינם ברכבת בשל עיצומי הפקחים, לבין עובדים שאמרו כי עליהם לרכוש כרטיס כרגיל.
"יכול להיות שאין ביקורת ברכבות עצמן, אבל זה עדיין לא אומר שהנסיעה היא בחינם או שאפשר לעבור את המחסום בכניסה לרציף ללא כרטיס", אמר מנהל באחת התחנות בחיפה. "אנחנו ממשכים בשלב זה לעבוד כרגיל", הוסיף המנהל. "גם לוחות הזמנים נשמרים למרות העומס".
סמוך למחסום הרכבת שבכניסה לשכונת בת גלים בחיפה, האטו העובדים את מהירות הנסיעה של הרכבות - כך שהמחסום ירד לזמן ארוך. הם טענו שמדובר בתקלה במחסום. שוטרים ממשטרת חיפה הגיעו למקום, וסייעו בהכוונת התנועה באזור הצומת העמוס. בנוסף, נוסעים בקווים בין הוד השרון לתל אביב דיווחו על ביטול נסיעות ועיכובים ברכבות נוספות, אך לא ברור אם מדובר בשיבושים מכוונים או בתקלות "שגרתיות".
אתמול הודיע ועד עובדי הרכבת כי המאבק נגד הפרטת תחזוקת הקרונות החדשים התחדש. העובדים הודיעו כי הפקחים לא בודקים את כרטיסי הנוסעים - כך שנוסע שעלה לרכבת בחיפה, למשל, יכול לשלם על נסיעה לבנימינה, אך להמשיך בדרכו עד באר-שבע, למעשה ללא הפרעה.
למרות זאת, הנוסעים סיפרו כי לא ניסו "להרוויח כמה שקלים". אשה שהגיעה ברכבת לתל-אביב אמרה: "נסעתי ממודיעין וקניתי כרטיס כהרגלי. כיוון שהם לא בודקים את הכרטיסים זה אומר שאנחנו צריכים להתפלח? לא נראה לי". נוסעת אחרת אמרה: "פקחים לא עברו, אבל אני קניתי כרטיסים כהרגלי". למרות זאת, היו כמה חיילים שניצלו את המצב, למרות שהם לא אמורים לשלם, ובמקום לעמוד בתור לקבל כרטיס חינם בקופות או במכונות הם קפצו מעל המחסום.
למרות ההודעה על עיצומי הפקחים, טוענים נוסעים כי עובדי הרכבת נתנו דו"חות לחיילים. יוסי, חייל בן 19 מדימונה, שעלה על הרכבת בתחנת באר שבע בדרך למרכז הארץ, סיפר: "בתחנת לוד פקח ביקש כרטיסים מנוסעים. אמרתי לו, 'לפי התקשורת אתם בשביתה', ואז הוא אמר, 'אל תאמין לעיתונות'. הוא בדק לי כרטיס והמזל שלי הוא שאני לובש מדים. היו פה כמה חיילים שהיו בלי מדים, הבינו שאין פקחים, אז הם עלו בבגדים אזרחיים על הרכבת ועכשיו 'אכלו אותה' ובגדול. הפקח פשוט עשה אמבוש לחיילים האלו". בוועד העובדים אמרו שלא ידוע להם על פעילות אכיפה שכזו.
"אם יפטרו את גילה - שיפטרו את כולנו"
השימוע לאדרעי ולתשעת העובדים האחרים נערך במשרדי רכבת מרכז בתל-אביב. למקום הגיעו כמה עשרות חברים ממטה המאבק נגד ההפרטה, שצעקו "העם דורש רכבת ציבורית" ו"לא להפרטת הרכבת". העובדים הריעו לאדרעי כשנכנסה לשימוע. יו"ר הוועד אמרה שהיא מרגישה מצוין. עידן מושקטל, נהג ברכבת, שבא לתמוך בעובדים שנקראו לשימוע, אמר: "הכול פה זה הון ושלטון. אף אחד לא יפטר את גילה. אנחנו איתה. אם מפטרים אותה, שיפטרו גם אותנו".
לפי ההסכם שנחתם באחרונה, תהיה יצרנית הקרונות הקנדית בומברדייה אחראית על תחזוקה של יותר מ-130 קרונות חדשים שנרכשו מהחברה על ידי רכבת ישראל. בשנה וחצי האחרונות
התנהל משא ומתן עם ועד העובדים בנוגע לאחזקת הקרונות החדשים. במהלך המשא ומתן ניסתה הנהלת הרכבת להגיע להסכמות עם ועד העובדים, אולם הניסיונות לא צלחו.
בהנהלת הרכבת האשימו את הוועד בטרפוד כל התקדמות בנושא, למרות התחייבות הממשלה וההנהלה לספק ביטחון תעסוקתי לכל עובדי הרכבת ולגייס מאות עובדים נוספים שיועסקו בחוזה קיבוצי. בנוסף לכך, הנהלת הרכבת אף הציעה תוספת של 12% לשכר העובדים במסגרת מהלך זה. "להנהלת הרכבת לא נותרה עוד ברירה אלא לקבל החלטה על תחזוקת הקרונות החדשים. זאת לנוכח הגעתם הצפויה של עשרות קרונות, קטרים וציוד נוסף לרכבת במהלך השנתיים הקרובות", טענו באחרונה בהנהלה.