מארק גבוה: איך מצלמת ה-Mark3 של קנון?
היכן ניכרים השיפורים בין מצלמת ה- 5D Mark 3 של קנון לעומת ה-Mark 2 והאם התמונה נראית טוב יותר? וגם: האם הייתם קונים מצלמה ב-18,000 שקל? הצצה ראשונה
אחרי יותר מ-6 שנים ללא עידכונים, מערכת המיקוד האוטומטי החלה להחשב כמאוד מיושנת, בייחוד כאשר משווים אותה למצלמות זולות של החברה, שיצאו לשוק אחריה.
עוד ב-dtown
- אוזניות פיליפס אוניל SHO9560 - ביקורת בין איינדהובן לחיפה
- סמסונג, שארפ וגם LG מייצרות עבור אפל את מסך האייפד החדש
היורשת - קנון 5D Mk3
שמועות רבות ומשאלות הציפו את קהילת המשתמשים של קנון לגבי יורשת ראויה ל- 5D Mk2 והנה בתחילת חודש מרץ הושקה היורשת, מצלמת ה- 5D Mk3. ההפצה המסחרית החלה לפני ימים ספורים, נטלתי את המצלמה לבילוי בסוף השבוע הזה. היות ומדובר בפרק זמן קצר (גם אם היה זה אינטנסיבי מאוד), אוכל רק לדווח על רשמים ראשוניים שלי ממנה והשוואה ישירה למצלמת ה- MK2 שברשותי.
השיפורים
בורר תוכניות Mode Dial
- סוף סוף קיבלנו כפתור נעילה! זוהי בשורה של ממש לכל מי שנתקל במצב הלא נעים, שבו הבורר עובר במקרה למצב אחר ולאחר כמה חשיפות מגלים שצילמנו במצב Bulb וכל התמונות לבנות. שינוי מבורך בהחלט.
- גלגל הבורר יושב כאן מעט יותר גבוה ולכן הוא יותר נח לאחיזה.
המסך הראשי בגב המצלמה
- הוא גדול מעט יותר ב- MK III: מסך - 3.2 אינץ' לעומת 3 אינץ' בדגם הקודם.
- השינוי המורגש יותר הינו שינו יחס מסך אל 3:2, מה שמאפשר הצגת תמונה על כל שטח המסך (ללא שוליים שחורים למעלה ומטה), זה מגדיל בפועל את גודל התמונה המוצגת.
- התצוגה יותר חמה לעין באופי הצבעים שלה. בענין זה, צריך לבדוק, עד כמה צבע התמונה תואם לתוצאה המתקבלת על צג המחשב המכויל.
לחצן יעודי להגדלת התמונה במצב צפיה
בדיקת הפרטים בתמונה המוצגת הינה קלה יותר בדגם החדש. מידת ההגדלה נקבעת על ידי גלגל ראשי, ולא דרך שני לחצים מתחת לאגודל, כפי שהיה עד עכשיו. בהתחלה זה משונה, אבל מתרגלים לסידור החדש מהר למדי.
- ניתן להגדיר הגדלה מירבית (100%) לנקודת המיקוד בלחיצה אחת - נח מאוד לבדיקת החדות.
מיקוד אוטומטי
- 5D Mark 3 קיבלה מערכת מיקוד אוטומטי חדשה לחלוטין.
- מכסה יותר שטח של תמונה - 19 מ"מ לעומת 15 מ"מ ב- 5D Mark2, כלומר יותר קרוב לקצוות. וגם התצורה שלה - מלבן, לעומת מעויין קודם לכן - מאפשרת למקד את התמונה בנקודות חיתוך של קווי השליש - הכל כך חשובים בקומפוזיציה.
- היא מתמקדת יותר מהר ובתאורה יותר חלשה.
- לחיצה על הג'ויסטיק מביאה לנקודת המיקוד האמצעית - מאוד נח.
- ישנו תפריט הגדרות נפרד למיקוד! מציג אפשרויות ותצורות רבות, שלא ניתן לפרט בכתבת התרשמות קצרה.
ריבוי חשיפות
- HDR, ביצוע מספר חשיפות וחיבורן לקבלת טווח דינמי יותר גדול
- multiple exposure לחיבור כמה חשיפות בתמונה אחת.
לחצן שליטה ישירה חדש Q
- לגישה ישירה למסך פרמטרים עיקריים, כמו מהירות חשיפה, צמצם, רגישות, איזון לבן וכד'.
לחצן חדש M-Fn
- זהו לחצן חדש הממוקם בסמוך ללחצן החשיפה. ניתן לתכנת אותו ליישום כלשהו לפי בחירת המשתמש, המעניין בהם לטעמי הוא הפעלת פלס אלקטרוני. חבל שלא ניתן לתכנת אותו לפתיחת המראה.למעשה, לטעמי, זהו אחד החסרונות הבודדים במצלמה - לא ניתן לתכנת לחצן כלשהו להרמה ישירה של המראה וחבל. לאלו מאיתנו שמצלמים במהירויות חשיפה נמוכות וצריכים להרים את המראה לפני הלחיצה למניעת זעזועים מיותרים, הכניסה למעמקי התפריטים במטרה להפעיל זאת הינה מסורבלת מידי.
תא כרטיסי זיכרון
- התא מקבל עכשיו שני כרטיסים, אחד CF והשני SD. ניתן לאכסן בהם את התמונות בתצורות שונות: כתיבה במקביל לגיבוי בפורמט זהה או שונה, כתיבה עוקבת - קודם מתמלא כרטיס אחד ואז ממשיכים לכתוב לשני, או כתיבה רק לאחד מהם לפי בחירה.
- דלת הסוגר של התא הינה קפיצית במצלמה החדשה - נח יותר לפתיחה.
ציפוי גוף משופר
- הציפוי הינו גס יותר במרקם שלו ודומה את מצלמות 1D המקצועיות. התוצאה - אחיזה משופרת במצלמה.
פלס אלקטרוני
- פלס לאיזון בצירים האורכי והרוחבי. ניתן להצגה במסך הראשי או העינית. היישום הזה אינו חדש בעולם המצלמות הדיגיטליות, אבל מבחינתי זהו שיפור מבורך בפונקציונליות של המצלמה. חשוב בעיקר לצלמי ארכיטקטורה ועיצוב פנים, כמו גם ליישומים נוספים.
מפסק הפעלה ראשי
- בדומה למצלמה 7D המפסק עבר למעלה לכתף השמאלית, ליד בורר תוכניות הצילום - מרגיש יותר נח וטבעי.
לחצן הפעלה Live view
- עבר ימינה מעל הג'ויסטיק, והוא מוקף ע"י בורר למצב וידאו או סטילס. נח להפעלה על ידי האגודל.
מסכי התפריט
- המעבד החדש Digic 5+ הביא איתו תוספות רבות בפונקציונליות של המצלמה, מה שהביא גם לתוספת של מסכי תפריט חדשים. המיקוד האוטומטי, כאמור, קיבל תפריט משל עצמו, שמכיל תת תפריטים. המעבר בין התפריטים מתבצע במהירות ע"י לחיצה על לחצן Q. בחירת תת-תפריט ע"י גלגל בורר ראשי, ונווט אנכי בתוך תת התפריט - ע"י גלגל בורר בגב המצלמה. שתי פעולות הנווט האחרונות ניתנות לבצע גם באמצעות הג'ויסטיק.
הסוללה
- בעלי 5D Mark2 ישמחו לגלות שהסוללה הקיימת LP-E6 עברה למצלמה החדשה, מה שחוסך בריבוי סוללות ומטענים.
איכות תמונה
החיישן החדש של 5D Mark3 עבר שיפורים רבים. למשל עדשות (זעירות לפיקסלים) ללא מרווחים, מסנן AA דק יותר, שיפור מבנה התאים ממירי-האור בחיישן להקטנת עוצמת הרעש. זהו שיפור חשוב, שמביא לתמונה יותר נקיה כתוצאה משיפור בחומרה בקבצי RAW ולא ע"י אלגוריתמים מפחיתי רעש במעבד של המצלמה. כלומר, שיפור בחומרה משפיע על קבצי RAW, בעוד ששיפור בתוכנה משפיע על קבצי JPEG ולרוב ע"ח פרמטר אחר, כמו חדות או פרטים בתמונה.
לבדיקת ביצועי הרעש של המצלמה החדשה צילמתי מספר תמונות של רינה (שם חיבה) - בובת חלון ראווה. להשוואה, צילמתי את אותן התמונות ב- 5D Mark2 הותיקה שלי. התמונות צולמו בפורמט RAW וגם בפורמט JPEG עם פונקציית ביטול רעש מנוטרלת במצלמה.
העדשה בה נעשה שימוש היא 70-200/2.8 Mk.2 - עם מייצב מנותק. המיקוד התבצע בצורה ידנית ובהגדלה 10 על גבי מסך המצלמה. העדשה הותקנה על גבי חצובה מאסיבית מתוצרת Manfrotto מדגם 161 Mk2.
כפי שניתן לראות, התמונה מהמצלמה החדשה 5D Mark3 יותר נקיה מרעש בהשוואה ל- 5D Mark2 ב- 1600 ISO כאשר מנגנון ניקוי הרעשים יעיל יותר (להשוואה מלאה של ערכי ISO שונים בסקירה המלאה ב-dtown).
מפרט
המצלמה: 5D Mark3
החיישן: 22 מיליון פיקסלים בפורמט מלא.
רגישות: ISO 100-25600 בטווח סטנדרטי, ISO 50-102800 בטווח מורחב.
מהירות צילום: עד 6 תמונות לשניה.
מיקוד אוטומטי: 61 נקודות, כאשר 41 מתוכן בתצורת צלב (!) ו-5 מרכזיות בתצורת צלב אלכסונית בעלות דיוק גבוה, בדומה לזה המצוי במצלמת הדגל המקצועית 1Dx.
עינית: 100% כיסוי ועם אפשרות תצוגה של רשת (grid).
מסך אחורי: 3.2" עם 1040000 פיקסלים, בפרופורציה של 3:2, עם זכוכית מוקשחת למניעת שריטות
תוחלת חיים של מערכת תריס: 150000 מחזורים.
כרטיס זכרון: תא כפול לשני כרטיסים, SD ו- CF.
מחיר
17,900 ש"ח עם אחריות קרט 3 שנים.
המצלמה הושאלה לסקירה באדיבות ארליך מרכז הצילום.