תושבי רמלה נגד הרכבת: סכנת חיים מהמחסומים
לתושבי רמלה נמאס לעמוד בפקקים שגורמות המסילות מסביב לעיר, והם יצאו להפגין. לטענת התושבים, המחסומים יוצרים יותר מאי נוחות - הם מסכנים את חייהם. "לא פעם ולא פעמיים אמבולנסים וכבאיות נתקעו במחסומים. מה יקרה בחירום?". ראש העירייה יואל לביא: "גאה בתושבי העיר שיצאו למאבק למען איכות חייהם"
בזמן שרוב נוסעי הרכבת מוחים כל פעם שהיא נעצרת, ברמלה מפגינים דווקא על כך שהיא ממשיכה לנוע על המסילות שמקיפות את העיר כמעט מכל כיוון. כ-200 תושבי רמלה הפגינו הערב (יום א') בצפון העיר, בדרישה להפריד את המסילות מהכביש המרכזי, ולחסוך כך מהתושבים את הצורך להמתין במחסום בעת שחולפת הרכבת. "זה מציב אותנו בסכנת חיים", הם טוענים.
הרכבת מקרטעת - הכתבות האחרונות:
הנהלת הרכבת השעתה את יו"ר הוועד גילה אדרעי
עיצומים ברכבת, בלבול בחיפה: "נוסעים בחינם?"
שוב שיבושים קשים ברכבת. חבלות מכוונות?
ישראל כץ: הצפיפות והאיחורים ברכבת לא ייעלמו
המפגינים, שהתאספו בסמוך לאחת משלוש מסילות הרכבת שחולפות בעיר, לבשו חולצות עליהן נכתב "עוברים לפסים אחרים", והניפו שלטים: "כץ, קצנו במחסומים", "אנחנו מדמיינים את חיינו ללא המתנה" ו"לא רוצה למות על הפסים". בשלט אחר נכתב: "אנו נמצאים בסכנה: רכבת ישראל סוגרת את חיינו, מציבה אותנו בסכנת חיים, סוגרת מעברי חירום, פוגעת באיכות הסביבה ומורידה את איכות חיינו".
"יש בעיר שלוש מסילות ומדי יום עוברות בהן כ-300 רכבות נוסעים", הסביר רונן רוטשטיין, פעיל במטה המאבק של רמלה נגד בעיית הרכבת, שיזם את ההפגנה. "מדי יום אנו מוצאים את עצמנו עומדים בפקק בין חצי שעה ל-40 דקות בזמן שהרכבות עוברות. אם לא די בכך, פעם בשבועיים המסילה בכלל נתקעת. התוצאה היא בזבוז זמן, בזבוז דלק, איחור למקום העבודה ועצבים".
מעבר לאי-נוחות, כך אומרים התושבים, מהווה המתווה הקיים סכנת חיים של ממש. "קרה לא פעם ולא פעמיים שאמבולנסים וכבאיות נתקעו במחסומי הרכבת כשכל דקה חשובה להצלת חיים", הוסיף רוטשטיין. "אני לא רוצה לחשוב מה יקרה כשינחתו על רמלה טילים או כשתהיה פה רעידת אדמה. אנחנו דורשים להפריד את הכביש ממסילת הרכבת, בין אם על ידי גשר ובין אם על ידי מנהרה".
"אם האמבולנס היה נעצר במחסום, לא הייתי כאן היום"
אחת המפגינים, אנדה דובינסקי, הדגישה כי לא מדובר בחששות שווא. לדבריה, בדצמבר הובהל אביה באמבולנס לבית החולים והיא התלוותה אליו בנסיעה. "כשהגענו למחסום הוא היה למטה ולפנינו עמדו כשבעה כלי רכב. מהרגע הזה מדדתי זמן רק לאחר שבע דקות שבהן אבי היה מונשם, הורם המחסום. כשהגענו לבית החולים, הכניסו אותו לחדר הלם אך כעבור חודשיים הוא נפטר. אני לא בטוחה ששבע הדקות האלו לא היו הגורם למותו", הודתה.
מפגין אחר, דוד שובט, גם כן חווה מקרה חירום בריאותי - רק שבמקרה שלו, התמזל מזלו. "לפני מספר חודשים לקיתי בלבי. הייתי בניידת של טיפול נמרץ וכל הדרך חשבתי מה יהיה כשנגיע למחסום, אם הוא יהיה למטה או למעלה. למזלי הוא היה למעלה ושנייה לאחר שעברנו, הוא ירד. כשהגעתי לבית החולים, הרופא אמר לי שאם הייתי מאחר בשנייה לא הייתי כאן היום. זו בדיוק השנייה שבה האמבולנס הצליח לעבור את המחסום".
המפגינים הוסיפו כי המצב הנוכחי הוא קטסטרופה ומדי יום כשהם יוצאים מהבית, הם נאלצים לקחת "מקדם ביטחון" של שעה שלמה. "רמלה סגורה מכל הכיוונים, אנחנו פשוט מכותרים", אמרה ריקי, אחת המפגינות.
מאבקם של התושבים זוכה גם לתמיכת העירייה. ראש העירייה, יואל לביא, אמר הערב כי "אני גאה בתושבי העיר שיצאו למאבק למען איכות חייהם, כי מחסומי הרכבת מחזיקים את העיר במצור. הרכבת אולי מקרבת את הפריפריה למרכז אבל מרחיקה ותוקעת את המרכז בתוך עצמו".
ממלא מקום ראש העיר, עו"ד מוטי יצחקי, הסביר כי העירייה אינה יכולה ליצור הפרדה דו מפלסית במקום המסילות, שכן מדובר בכביש של מע"צ ורק הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה יכולה לאשר בניית גשר. לדבריו, סיפר כי בשלוש השנים האחרונות הם הגישו עשרות תביעות בנושא וכן נפגשו עם שר התחבורה, ישראל כץ, "ובכל פעם שהתקדמנו צעד קדימה, חזרנו עשרה אחורה. התסכול הוא גדול", הוסיף.
מרכבת ישראל נמסר בתגובה: "רכבת ישראל עושה כל שביכולתה על מנת לקדם ולזרז את ההפרדות המפלסיות שיאפשרו לתושבי רמלה תנועה מהירה יותר ללא עיכובים. מדובר בהפרדות שנעשות על ידי נתיבי איילון ומע"צ ומתחילים את העבודות שיאפשרו לרמלה מעבר מהיר ושוטף מחוץ לעיר ובתוכה".