שתף קטע נבחר

 

4 שנים לאופק חדש: חצי מהמורים לא מרוצים

מחקר בחן את השלכות הרפורמה על מורים ומנהלים. הלמידה הפרטנית הפחיתה את האלימות, חצי מהמורים מרוצים מהשכר והודו כי הם "לא מתביישים לומר כמה מרוויחים", אך 60% התלוננו על העומס. "זו עבדות מודרנית", אמרה אחת המורות

מרוצים מהשכר ומהתקדמות התלמידים, אך מתקשים להתמודד עם העומס. מחקר חדש של הרשות הארצית למדידה והערכה במשרד החינוך בחן את מאפייני קליטתה של רפורמת "אופק חדש", שיצאה לדרך לפני ארבע שנים תוך הבטחות למהפכה בבתי הספר היסודיים. מסקנות חלקיות של המורים: "עבדות מודרנית" ששכרה בצדה.

 

עוד בערוץ החדשות:

 

במסגרת הרפורמה, עברו המורים מ-24 שעות עבודה שבועיות ל-36 שעות, תמורת תוספות שכר הנעות בשיעור של בין 20% ל-30%, תלוי בוותק ובדרגה. כך, למשל, מורה בעל ותק של 14 שנות הוראה קיבל לפני הרפורמה 6,720 שקל, ואחריה - 10,702 שקל. בנוסף, כוללות שעות העבודה כעת - בנוסף להוראה פרונטלית בכיתות - גם חמש שעות למידה בקבוצות קטנות וחמש שעות שהייה לבדיקת מבחנים וישיבות צוות.

 

נתוני המחקר, שכלל כ-5,000 מורים ו-1,000 מנהלים, העלו כי מרבית המורים והמנהלים (יותר מ-90%) רוצים בהמשך הרפורמה, אולם 53% מהמורים ו-21% מהמנהלים הביעו שביעות רצון נמוכה מיישומה, וטענו שיש להפחית את העומס על המורים, ולשפר עוד את השכר והתשתיות בבית הספר. הדור הצעיר, בעל ותק הוראה של בין שנה לחמש שנים, הביע שביעות רצון גבוהה יותר מן הרפורמה (55%) בהשוואה למורים בעלי ותק הוראה של 26-11 שנים (43%) ומעל 26 שנות ותק (49%).

 

51% מהמורים דיווחו על שביעות רצון גבוהה מתנאי השכר החדשים. "היום אני לא מתביישת לומר מה השכר שלי. הוא עלה משמעותית", טענה אחת המורות בפני החוקרים. מורה אחרת אמרה כי "השכר עלה, זה נכון, ולא מתביישים לומר כמה מרוויחים, אבל בהשוואה לעבודה הקשה ולמקצועות אחרים, זה עדיין לא מספיק".

 

הלמידה הפרטנית - קבוצות בנות 5-2 תלמידים - נחשבת לאחד הדגלים המרכזיים שנשאה עמה הרפורמה, אולם על פי נתוני הרשות, רק 63% מהתלמידים משתתפים בשיעורים הללו, חצי מהם תלמידים מתקשים ורק 9% הם תלמידים מצטיינים. כמחצית משעות הלימוד מוקדשות ללימודי שפה, 27% ללימודי מתמטיקה ו-9% ללימודי אנגלית.

 

החוקרים מציינים בנוסף כי מפילוח הדיווחים ומנתוני מדדי היעילות והצמיחה בשנים האחרונות, עולה כי הרפורמה תרמה תרומה חיובית הן לשיפור בהישגי התלמידים במתמטיקה והן לשיפור האקלים הבית ספרי והפחתת האלימות. "השיעור הפרטני זה עולם אחר", טענה אחת המורות במחקר. "זה אינטימי, זה קשר, זה הבנה וזה הרבה

מעבר לפתירת תרגילים בחשבון". מורה אחרת הוסיפה כי "השעות הפרטניות מביאות להישגים. אין לי ספק. אני יכולה להצביע על תלמידים בכיתה שלי שהתקדמו והשתפרו. גם בשיעורים בכיתה".

 

הנתונים מעידים בנוסף כי על אף הרפורמה, 60% מהמורים אינם שבעי רצון ממעמדם המקצועי ושיעור דומה של מורים התלונן על עומסי עבודה כבדים בבית הספר ובבית. אחת המורות טענה במחקר: "זאת בעיניי עבדות מודרנית. לעומס הזה לא ניתן להתרגל. הוא לא אנושי ולא ייתכן כי מורים יסכימו למצב הזה". מורה אחרת הוסיפה: "זה עמוס. אין מה לדבר. את רצה כל היום, בלי לנשום ובלי חלונות וגומרת מאוחר יותר. ויש עבודה גם בבית. אבל חיים עם זה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים