לשיעור חשבון הביאו מחברת, עיפרון, שפן ושרקן
בבית ספר בחולון החליטו לחשוב מחוץ לקופסה והרשו להכניס חיות לשיעורים. "הליטוף מרגיע אותי ואני מרגיש מרוכז יותר", העיד תלמיד. המנהלת: "המורות מאושרות"
השעה 08:00 בבית הספר היסודי "בן-גוריון" בחולון. כשהצלצול נשמע רצים מושיקו אלקיים ועידו סרור, תלמידי כיתה ו', ומתיישבים בכיתה. הילקוטים נחים ליד הכיסא, לצד הכלובים של ספידי הארנב וג'ינג'י השרקן, ועל השולחן מונחים כלי הכתיבה, המחברות ובעלי החיים.
המורה לחשבון מתחילה בשיעור, והשניים, שיושבים בקדמת הכיתה, מרוכזים בלוח ומלטפים את החיות להנאתם. כשהתלמידים מתבקשים לפתור תרגילים מושיקו ועידן מניחים את ספידי וג'ינג'י בחיקם וביד הפנויה אוחזים בעיפרון. "זה ממש כיף לי לשבת בשיעור וללטף בעלי חיים", אומר מושיקו בחיוך. "הליטוף מאוד מרגיע אותי וככה אני מרגיש יותר מרוכז ולא עצבני בשיעור".
המנהלת כוכי בן שושן מסבירה כי הכנסת החיות לשיעורים מייצגת חשיבה חינוכית מחוץ לקופסה ומטרתה לחזק ערכים חברתיים וסביבתיים הנוגעים ליחסים בין האדם לחי.
עוד בחדשות החינוך:
ילדים נגד גירוש חבריהם לכיתה: "עלולים למות"
4 שנים לאופק חדש: חצי מהמורים לא מרוצים
ביה"ס שבו תלמיד כלא מורה נסגר באמצע השנה"לפני כשנה התחלנו בבית הספר תוכנית ניסויית בשם 'מגדלור' שנועדה לעודד בקרב התלמידים ערכים של חמלה, אחריות, כבוד וסבלנות", מסבירה בן שושן. "במסגרת כך הקמנו פינת חי שבה שפנים, ארנבים, עכברים ושרקנים ואפשרנו לתלמידים להיכנס בהפסקות וללטף את החיות".
בן שושן מוסיפה כי לפני מספר חודשים פנו מספר תלמידים וביקשו להיכנס עם החיות גם לכיתות הלימוד. "החלטנו לבדוק את הנושא ולשמחתי המורות המקצועיות לא הביעו התנגדות. בהתחלה זה אמנם היה קצת חריג שתלמידים יושבים בשיעור אנגלית ומלטפים שרקנים אך מהר מאוד זיהינו שהחיבור לחיות תורם מאוד להרגעת התלמידים והמורות היו פשוט מאושרות מכך. אין ספק שהקשר לחיות מחזק גם את תחושות האחריות והנתינה של התלמידים ותורם להגברת ביטחונם העצמי ולשיפור הישגיהם הלימודיים".
סיגל דרוקר, מחנכת בכיתה ו', מרוצה מהתוספת החדשה והשעירה. "ברגע שעלה הרעיון להכניס בעלי חיים לשיעור אמרתי שאני מוכנה לנסות ובאמת כעבור שבועיים-שלושה ראיתי שהתוצאות טובות. הליטוף מרגיע את התלמידים והם מאוד קשובים ופעילים בשיעור".
"המורות מחליפות אותנו בליטוף"
"לפעמים אני שוכח לקחת את הארנב והמורות שולחות אותי באמצע השיעור לפינת החי להביא את הארנב עם הכלוב", מוסיף עידן, תלמיד בבית הספר. "בהפסקות אנחנו כל הזמן נמצאים בפינת החי, משחקים עם החיות וממציאים להם שמות. אני מרגיש שההתעסקות עם החיות מאוד עוזרת לי בלימודים. בזמן השיעור, כשאני מצביע לענות על תשובה, אני מחזיק את הארנב ביד אחת ומצביע ביד השנייה".
בן שושן מסבירה כי פינת החי תורמת לרוח האחריות והנתינה של כל התלמידים בבית הספר. "בהפסקות הם יושבים זה לצד זה והילדים משכבת ו' מדריכים את ילדי א' ו-ב' ומלמדים אותם כיצד להאכיל את החיות ולנקות את המקום".
"הווטרינר מגיע מדי שבוע לביקורת והתלמידים צפו בהמלטות והשגיחו על הגורים הקטנים שלא ייפגעו.
בנוסף התלמידים מבינים היטב שהזכות להיכנס עם החיות לכיתה לא מובנת מאליה וכדי לשמר אותה הם חייבים לגלות אחריות ולהצליח בלימודים".
וכיצד שומרים על הסדר בכיתה? "בהתחלה כשהכניסו את השרקנים זה היה מאוד מוזר וכל אחד רצה ללטף אותם ולשחק איתם", הסביר תלמיד, "אבל מהר מאוד התרגלנו לכך שהם חלק מהשיעור, ולפעמים כשאנחנו פותרים תרגילים אז המורות מחליפות אותנו ומלטפות את החיות".