הקנס על אי חגירת פעוטות מתייקר - 1,000 שקלים
מחמירים את הענישה על אי חגירת פעוטות וילדים בעת נסיעה ברכב. במקום קנס אחיד של 250 שקל, יעלה הקנס עד 1,000 שקלים לפי גיל הנוסע שאינו חגור. יו"ר הוועדה, ח"כ כרמל שאמה: "ככל שהילד קטן יותר - אחריות ההורה גדולה יותר"
לא חגרתם את הילד? הקנס יכול להגיע עד 1,000 שקל. ועדת הכלכלה אישרה לפני זמן קצר (ד') החמרה משמעותית של קנסות הניתנים למי שאינם חוגרים תינוקות וילדים בזמן נסיעה, עליה דווח לפני מספר ימים ב-ynet. ולראשונה, גובה הקנס - שהיה אחיד לכל הגילאים ועמד עד עתה על 250 שקל - יקבע על-פי גיל הילד ויתייקר משמעותית לפי המדרג הבא:
- אי-חגירת פעוט עד גיל שלוש במושב בטיחות ייעודי - קנס של 1,000 שקל
- אי-חגירת ילד בגיל שלוש עד שמונה - קנס של 750 שקל
- אי-חגירת ילד בגיל שמונה עד 14 - קנס של 500 שקל
עוד בערוץ הרכב של ynet:
- מכוניות הספורט של לוטוס - אצל השכנים מצפון
את הגדלת הקנס יזם משרד התחבורה, אך הוועדה שינתה את המתווה המקורי - שקבע הכפלה אחידה מ-250 ל-500 שקל, ללא תלות בגיל הילד. לדברי יו"ר הוועדה, ח"כ כרמל שאמה, "ככל שהילד קטן יותר - אחריות ההורה גדולה יותר. היכולת של פעוטות לחגור את עצמם לבד או להתיר את החגורה שואפת לאפס, כשמצד שני - פגיעה בשל בלימת פתע או תאונה נוטה להיות קטלנית. מכאן יש לנהג אחריות מוגברת לוודא את חגירת הפעוטות כחוק".
לאחר האישור בוועדה, תובא הכפלת הקנס לחתימת שר התחבורה, ישראל כץ. יש לציין כי השר כץ תומך בהחמרת הענישה של עברייני תנועה, ובעניין אי-חגירת ילדים כתב לאחרונה ליו"ר ועדת הכלכלה כי "אין ספק כי חגירה (של פעוטות וילדים) מצילה חיים, ומפחיתה את חומרת הפציעות במקרים של תאונות". לכן, כך הסביר השר כץ, יש "להטיל אחריות מוגברת על הנהג, ולוודא את ביצוע החגירה בפועל".
נהג אחד, קנס אחד
במהלך הדיון בוועדה, ביקש ח"כ ישראל אייכלר (יהדות התורה) לקבוע כי הקנס בגין אי-חגירה יינתן פעם אחת בלבד - וללא תלות במספר הילדים שאינם חגורים. "אם עבור כל ילד לא חגור יצטרך הנהג לשלם קנס של 500 שקלים, זו תהיה גזירה שהציבור לא יוכל לעמוד בה", הסביר אייכלר. בקשתו אושרה, למרות שנציג המשטרה בדיון, רפ"ק רוני לוינגר, אמר כי יש להשאיר את העניין לשיקול דעתו של השוטר.על-פי נתונים שהציגה היום הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, שיעור הילדים החגורים כהלכה נמוך מ-50%. ברשות אומרים כי ב-2011 נמצא כי 53% מהילדים עד גיל 14 לא היו חגורים, או שהיו חגורים באופן לקוי. רק 47% היו חגורים כהלכה. שיעור החגירה הנמוך ביותר נמצא בקרב ילדים בגילאי חמש עד תשע: רק 34% היו חגורים כראוי. עוד נמצא כי במגזר החילוני ניכרת הקפדה גבוהה יותר על חגירת ילדים מאשר במגזר המסורתי-דתי ובישובים ערבים.
ברשות לבטיחות גם מסבירים כי "אחד האמצעים המוכחים והיעילים ביותר להפחתת חומרת הפגיעה בתאונות, הוא חגירת חגורות בטיחות וריתום ילדים במושבי בטיחות". ברשות אומרים כי על-פי מחקרים שונים שנערכו בעשור הקודם, מושבי בטיחות מונעים עד כ-70% ממקרי המוות בתאונות בקרב תינוקות עד גיל שנה, וכ-50% ממקרי המוות בקרב ילדים בגילאי שנה עד ארבע שנים. ברשות גם מוסיפים כי מושב מגביה ("בוסטר") מפחית את הסיכוי לפציעה חמורה של ילדים ב-59% בהשוואה לשימוש בחגורת בטיחות.
יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ כרמל שאמה
צילום: גיל יוחנן
שר התחבורה, ישראל כץ
צילום: מוטי קמחי