שתף קטע נבחר

הפסד עתק לבטר פלייס: 1.5 מיליארד שקל מ-2009

מיזם הרכב החשמלי אמור להכניס למשקיעים מיליארדים, אך בינתיים הוא מפסיד סכומי עתק. בשלוש השנים האחרונות רשם המיזם הפסד של 1.5 מיליארד שקלים. רווחים? רק בעתיד

הפסדי עתק למיזם טעינת הרכב החשמלי של שי אגסי ומשפחת עופר. על-פי הדו"ח השנתי של החברה לישראל, בעלת כ-32% ממניות בטר-פלייס, הפסיד מיזם טעינת הרכב החשמלי יותר מ-1.5 מיליארד שקל (כ-430 מיליון דולר) מאז 2009. רק ב-2011 הפסיד המיזם סכום שיא של כ-760 מיליון שקל, כרבע מיליארד שקל יותר מההפסד שרשם ב-2010.

 

רנו פלואנס חשמלית בתחנת החלפת סוללות בישראל (צילום: רונן טופלברג) (צילום: רונן טופלברג)
רנו פלואנס חשמלית בתחנת החלפת סוללות בישראל(צילום: רונן טופלברג)

 

מקור ההפסדים הוא ההשקעות של המיזם בהקמת תשתית הטעינה בישראל ודנמרק, וכן הקצאת משאבים משמעותיים למחקר ופיתוח. בשנה הקרובה יחל המיזם במכירת מכוניות חשמליות בישראל ודנמרק, וכך צפויות להירשם לזכותו לראשונה הכנסות משמעותיות. לאחרונה הצהירו בכירים בבטר-פלייס כי ב-2012 יימכרו כ-4,000 מכוניות חשמליות בישראל.

 

ראוי לציין כי מאז הוקם ב-2007, גייס המיזם סכום של 750 מיליון דולר (כ-2.8 מיליארד שקלים לפי שער נוכחי) ממשקיעים שונים. עם זאת, לאור כוונת בטר-פלייס להרחיב את הפעילות במדינות נוספות, למשל במערב אירופה, אוסטרליה וסין, יתכן כי בעתיד יידרש גיוס נוסף.

 

100 מכוניות בדנמרק

בדו"ח של החברה לישראל יש רמזים לכך שהמיזם אינו מתקדם בהתאם ליעדים שהציבו בעבר מנהליו. למשל, על-פי הסכם שחתמה עם רנו, מכירות בטר-פלייס בשנים 2011 עד 2016 בישראל ודנמרק אמורות להסתכם ב-115 אלף מכוניות. מאחר שאספקת המכוניות הראשונות בשתי המדינות צפויה כעת להתחיל רק ברבעון השני של 2012, יידרש המיזם למכור את מלוא הכמות המתוכננת ב-4.5 שנים בלבד - כ-25 אלף מכוניות בשנה.

 

השגת יעד שאפתני שכזה תהפוך את בטר-פלייס לאחת מיבואניות הרכב הגדולות בישראל, ובשוק המקומי יש רבים הסבורים כי יעד זה אינו ריאלי - בעיקר לאור ההערכות כי קצב החדירה של מכוניות חשמליות יהיה איטי מכפי שצופה בטר-פלייס.

 

כעת מתברר שגם בדנמרק צפויים למיזם לא מעט קשיים. בדיווחי החברה לישראל, נכללת הצהרה מפתיעה בעניין ההתקדמות: עד עתה רשם המיזם רק כ-100 הזמנות בלבד למכוניות חשמליות. זאת, למרות שפעילות בטר-פלייס בדנמרק החלה כבר לפני ארבע שנים.

 

ומה עם השת"פ?

נושא נוסף, שבולט דווקא בהיעדרו מהדו"ח של החברה לישראל, הוא הרחבת שיתופי הפעולה של בטר-פלייס עם תעשיית הרכב העולמית. עד כה, רק רנו אימצה את מודל החלפת הסוללות של המיזם - באופן חלקי, המוגבל בשלב זה לחלק קטן מהשווקים שבהם פועלת היצרנית. יצרנית נוספת שהצהירה כי תפתח מכוניות עם סוללות מתחלפות היא צ'רי הסינית, אך ראוי לזכור כי לחברה זו שיתוף פעולה עם החברה לישראל במיזם רכב הנקרא "קורוס".

 

למרות הצהרות בעבר - למשל ב-2010 - על כך שהמיזם קרוב לחתימה על הסכמים משמעותיים עם יצרניות רכב גדולות נוספות, לא הצליח בטר-פלייס לשכנע את תעשיית הרכב ביתרונותיו של מודל החלפת הסוללות. לכך אמנם אחראיות במידה מסוימת שמרנותן של יצרניות הרכב, רצונן לשמור בידיהן את מלוא הכוח בתעשייה, וכן הימנעות מהשקעות-עתק בפיתוח כלי רכב חדשים. אך יותר מארבע שנים וחצי אחרי השקת המיזם, נראה כי חוסר ההצלחה של בטר-פלייס לשתף פעולה עם יצרניות רכב נוספות אינו מבשר טובות.

 

מבטר פלייס נמסר בתגובה כי "בארבע השנים האחרונות השקיעה בטר פלייס כ-400 מיליון דולר בפיתוח ובניית תשתית ארצית. החברה גייסה הון פרטי של כ-2.7 מיליארד שקלים, שחלקו הגדול הושקע בישראל בפיתוח טכנולוגיה, פריסת תשתיות ויצירת מאות מקומות עבודה ברחבי הארץ.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מונית חשמלית של בטר-פלייס ביפן
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים