רבעון בשוק הרכב: יונדאי מגדילה את הפער
המותג הקוריאני מבסס את מעמדו כמוביל שוק הרכב המקומי. מאזדה מאבדת גובה במהירות ומוכרת פחות מחצי, אך מתנחמת בזינוק של יותר מ-100% לפורד
59,124. זהו המספר המדויק של מכוניות חדשות שעלו במהלך הרבעון הראשון של 2012 (ינואר-מרץ כולל) על כבישי ישראל. במהלך חודש מרץ עלו על כבישי הארץ כ-20.5 אלף מכוניות חדשות. בסך הכל נמכרו מתחילת השנה רק 4,000 מכוניות פחות מהתקופה המקבילה אשתקד - שנת השיא של מכירות רכב חדש בישראל. וסביר להניח כי נתון זה מפתיע את בכירי הענף, שכן רובם ככולם צפו האטה משמעותית כבר בתחילה השנה. האטה שכאמור אינה נראית בינתיים באופק.
עוד בערוץ הרכב של ynet:
- "צריכת דלק הפכה לגורם קריטי בבחירת מכונית"
קוריאה in, יפן out
יונדאי הקוריאנית, המנצחת הגדולה של שוק הרכב ב-2011, ממשיכה כמובן להוביל את טבלת המסירות, ועושה זאת באופן מרשים עוד יותר. 9,435 מכוניות חדשות מסרה החברה במהלך שלושה חודשים, קצב מסירות סופר-מרשים של כמעט 38 אלף כלי רכב חדשים בשנה, או יונדאי אחת לכל שש מכוניות חדשות שנמכרות כיום בישראל. בין היתר זינק המותג לעומת שנת השיא אשתקד בכ-15%, והגדיל עוד יותר את הפער מהמקום השני בטבלה.
שם ממוקם המותג פורד, אשר נראה כי הצליח סוף סוף, לאחר שנים ארוכות ומתסכלות, לבסס לעצמו מעמד ראוי גם בשוק הרכב המקומי, בו ידע אין ספור אכזבות בעבר. בעיקר תודות לפוקוס החדשה, להיט מכירות אדיר שמצליח כנראה מעל ומעבר לתחזיות האופטימיות ביותר בדלק. גם פורד, כמו יונדאי, רושמת השנה זינוק חד בסך המסירות. אלא שהיא עושה זאת באופן מרשים הרבה יותר - המותג יותר מהכפיל את סך המסירות לעומת אשתקד, עם 6,181 מכוניות חדשות שנמסרו מתחילת השנה.
במקום השלישי ממקום להיט מכירות נוסף - קיה, חברת הבת הקוריאנית של יונדאי. 5,849 מכוניות חדשות מתוצרת קיה עלו על כבישי ישראל מתחילת השנה, לעומת 4,227 בתקופה המקבילה אשתקד. המותג שבמקום הרביעי, טויוטה היפנית, סובלת כמו שאר יצרניות ארץ השמש העולה. עם 4,705 מכוניות חדשות בשלושה חודשים, היא רושמת ירידה חדה לעומת אשתקד, בה מכרה באותה תקופה 6,118 מכוניות.
אך אין ספק כי הקריסה הגדולה של השנה שייכת למאזדה. מי שהייתה מובילה בלתי מעורערת ובטוחה בעצמה של שוק הרכב המקומי במשך שנים על-גבי שנים, מתמודדת עם תקופה קשה במיוחד. היצרנית אינה זוהרת כבעבר, שער המטבע אינו מאיר פנים וגם הרי אסון הצונאמי לא זניחים. כל אלה מסבירים כנראה את הצניחה החופשית במספרי המכירות - מ-7,673 מכוניות חדשות בשלושת החודשים הראשונים של 2011, ל-3,412 השנה.
אם המותג לא יתאושש, ימצא עצמו מאחורי ניסאן וסקודה במקומות השישי והשביעי בהתאמה, שתיהן עם כ-3,200 מכוניות חדשות השנה, ועליה של 50% ו-25% לעומת אשתקד. פולקסווגן במקום השמיני מציגה נסיגה מפתיעה מעט, עם 2,689 מכוניות חדשות השנה לעומת 3,310 אשתקד, אך היא עדיין מקדימה את סוזוקי במקום התשיעי, ומפסידה בולטת נוספת - שברולט הקוריאנית.
קונים ביוקר, ויותר
בין מותגי היוקרה המקומיים ממשיכה אודי לככב. היצרנית מבית פולקסווגן מכרה מתחילת השנה 710 מכוניות, זינוק נאה לעומת 579 אשתקד, אותה סיימה כזכור כמנצחת הגדולה של הקטגוריה, עם סך מכירות גדול יותר ממתחרותיה הישירות גם יחד. אלה האחרונות - ב.מ.וו ומרצדס אם יש צורך להסביר - מציגות אף הן רבעון ראשון מוצלח. ב.מ.וו מסרה מתחילת השנה 396 מכוניות חדשות, זינוק של כ-30% לעומת ה-316 אשתקד. גם מרצדס מציגה עליה, אם כי קלה הרבה יותר - מ-251 אשתקד ל-281 השנה. לקסוס היפנית יורדת עוד יותר, ומסרה 137 מכוניות בלבד, פחות עוד מהשנה המאכזבת אשתקד.
מותגים יקרים אחרים, מציגים דווקא ירידה בולטת. וולוו מכרה פחות ממחצית הכמות שמסרה אשתקד, ועומדת על 170 מכוניות בלבד לעומת 356. ביואיק עומדת על 163 מכוניות חדשות לעומת 330, ואלפא רומיאו נעצרה על 144 מכוניות לעומת 191. אינפיניטי ירדה מ-98 מכוניות חדשות ברבעון הראשון ל-85, ולנד רובר ירידה מ-63 ל-51 מכוניות בשלושה חודשים.