חופשת חג קטלנית באיראן: מאות הרוגים בכבישים
כלי הרכב שמיוצרים במדינה לא תקניים, מצב הכבישים ירוד ותרבות הנהיגה קטסטרופלית. חופשת ראש השנה תמה וברפובליקה האיסלאמית סופרים כ-700 קורבנות בכבישים. קושיה לחג: למה לא ממהר המשטר לטפל בנגע תאונות הדרכים?
- מחאה באיראן נגד גזענות: "גם אני אפגני"
חדשות נוספות מהעולם הגדול :
- תעלומה בניו יורק: אקדמאי צרפתי נמצא מת במלון
אין מדובר במספר חריג יחסית לאיראן, שמספר ההרוגים בכבישים בה הוא מהגבוהים בעולם ועומד על כ-25 אלף בני אדם בשנה. רק בשני העשורים האחרונים איבדו את חייהם בכבישים כחצי מיליון איראנים. לדברי מומחים, מדובר בתאונות שניתן היה למנוע אותן.
אחד הגורמים המרכזיים למספר העצום של ההרוגים בכבישי איראן הוא שכלי הרכב שמיוצרים במדינה אינם עומדים בתקינה ולא מתאימים לייעודם.
הסיבה השנייה היא מצבם הירוד של הכבישים במדינה והגורם האחרון, ולא פחות חשוב, הוא תרבות הנהיגה של האיראנים שרחוקה מלסייע למלחמה בתאונות הקטלניות.
על פי סוכנות הידיעות הרשמית באיראן, מספר ההרוגים בדרכים משפיע על כל משפחה במדינה, בדומה להשפעה של מלחמת איראן-עיראק, מלחמה עקובה מדם שהתנהלה מ-1980 עד 1988 ובה נהרגו למעלה מחצי מיליון איראנים.
באיראן, שבה יש כיום כ-75 מיליון בני אדם, נהרגים כאמור כ-25 אלף בני אדם בשנה, מספר קטן יותר מכל ההרוגים ב-27 מדינות האיחוד האירופי (35 אלף), שבהן חיים 500 מיליון בני אדם.
בעיתון הבריטי "גרדיאן" נכתב כי ייתכן שאחת הסיבות שהבכירים האיראנים לא ממהרים לטפל בבעיה הבוערת היא שרובם נוסעים בכלי רכב מתוצרת חוץ בעלי תקני בטיחות גבוהים, כאלה שמרבית האיראנים רק יכולים לחלום על לרכוש אותם.
באיראן קיים מפעל לייצור מכוניות המהווה מונופול בשם "איראן חודרו" (רכב איראן בפרסית - ד.כ.) אבל כאמור הוא רחוק מלהשביע רצון בנושא הבטיחות. בשנת 2011 פסלה המשטרה כ-1.6 מיליון מכוניות שיצאו מהמפעל והן לא קיבלו רישיון לעלות לכביש.
במהלך החופשה המסורתית של ראש השנה נוהגים האיראנים לטייל ברחבי איראן ולבקר בני משפחה רחוקים. לפי נתוני ארגון ההצלה האיראני כ-225 אלף מהם היו מעורבים בתאונת דרכים בחופשת החג. כ-38 אלף איש נפצעו בתאונות, מתוכם 2,700 פונו לבתי חולים.