רשות ההגבלים חוקרת את שוק תחליפי החלב
הממונה על הגבלים דיויד גילה תחקר בכירים בענף תחליפי החלב, בעקבות תלונות של צרכנים שביקשו לבדוק חשד לכך שמטרנה וסימילאק מחלקות ביניהן את השוק
רשות ההגבלים העסקיים החלה בחקירת שוק תחליפי חלב האם לתינוקות (תמ"ל). ל"כלכליסט" נודע כי הממונה על הגבלים עסקיים דיויד גילה זימן אליו גורמים בכירים משוק התמ"ל ותחקר אותם בנוגע למצב השוק.
- סימילאק שינו מוצר - והעלו את המחיר
- תחליף החלב נוטרילון יושק בהנחה של 25%
- אופטימיל מורידה מחירים: "הצרכן אמר את דברו"
-
מטרנה ביטלה קופונים בגלל זיופים
כפי הנראה, החקירה החלה בעקבות פניות מצד ארגונים חברתיים וצרכניים - כגון ארגון אמון הציבור - שביקשו מהרשות לבדוק את הדואופול השורר בשוק התמ"ל ואת החשד כי מטרנה (של אסם) וסימילאק (של אבוט) מחלקות ביניהן את השוק. גם המחאה החברתית, שהעלתה על סדר היום את סוגיית מחירי המזון בכלל, ומחירי מוצרי התינוקות בפרט, לא נעדרה מעיניו של הממונה גילה.
ברשות ההגבלים ערים לבעיית הדואופול השולט בשוק התמ"ל. עמדת הרשות אף באה לידי ביטוי בחודש שעבר בדיון האחרון בוועדת הכלכלה שעסק בהצעת החוק לעידוד ההנקה של ח"כ דני דנון (ליכוד). ההצעה מבקשת לעודד את התחרות בשוק התמ"ל, ולאותו דיון הגיעה לראשונה נציגה מטעם הרשות, עו"ד יאירה פרנקל, שאמרה כי שוק תחליפי החלב הוא ריכוזי ובעל חסמי כניסה גבוהים. פרנקל ציינה כי הרשות מחשיבה מאוד את הצעת החוק של דנון.
בשנה האחרונה התגברו הקולות הדורשים מרשות ההגבלים לבדוק את שוק התמ"ל. באוקטובר דרשו זאת ארגוני המחאה, ולפני כשנה נכנסה הכנסת לעובי הקורה, לאחר תלונות רבות של צרכנים על מחירי המוצרים. גם בענף עצמו התרבו הקולות הטוענים כי סימילאק ומטרנה מנצלות את מעמדן בשוק ואינן מעניקות הנחות או מבצעים.
הבדיקה האחרונה של שוק התמ"ל נעשתה על ידי משרד התמ"ת לאחר פרשת רמדיה בסוף 2008. רשות ההגבלים צירפה חוות דעת לבדיקה, ובעקבותיה הוחלט שלא להחזיר את מחירי התחליפים לפיקוח מחירים, כפי שהיה נהוג עד 1999.
ההחלטה שלא להתערב בשוק התמ"ל נשענה על הערכה כאילו התחרות בשוק הולכת להתגבר בעקבות כניסתה של אופטימיל (שלא הצליחה בסופו של דבר להגיע לנתח שוק משמעותי). מלבד זאת, עלתה הטענה כי אין צורך בפיקוח מאחר שבאותם ימים נטען שמטרנה אינה מונופול, כי נתח השוק שלה היה נמוך מ־50%. אלא שמאז עברה מטרנה את רף ה־50%, ובדו"חות האחרונים העריכה אסם את נתח השוק שלה ב־56% (לפי נתוני סטור נקסט, בשקלול נתוני המכירות מרשתות הפארם).
בבדיקה מסוף 2008 צוין כי מחירי התחליפים עלו בשיעור נמוך יותר מהעלייה במחירי החלב, וכי במגזר החרדי (שבו מטרנה היתה מונופול) נמכרו מוצריה במחירים הנמוכים ב־5%–10% ממחיר השוק. כמו כן צוין אז כי אין מניעה לייבא מוצרים מתחרים.
מי שמנסה כיום לשבור את הדואופול היא טבע שהחלה לשווק את הנוטרילון, אך לעת עתה היא לא הגיעה לנתח שוק משמעותי. טבע נפגעת מהתנהלות המדינה, מאחר שיוזמת החקיקה של ח"כ דנון הקפיאה את כל המכרזים לאספקת תחליפי החלב לבתי החולים. כך נמנעת ממנה החשיפה לציבור גדול של אמהות.
לטבע נותרה רק חזית אחת להתחרות באסם ובאבוט: מדפי רשתות השיווק. אלא ששם בחרה טבע להתמקד בקמפיין שיווקי שידגיש את איכות המוצר ולא להציג בשורה בתחום המחיר. אסטרטגיה זו הובילה בינתיים לנתח שוק צנוע המוערך ב־1.5%–2% בלבד.
מרשות הגבלים עסקיים נמסר בתגובה: הנושא בבדיקה.
דיוויד גילה
צילום: עומר מרון
מומלצים