מכה לחברות הדלק: המלצה לצמצם רווחיהן ב-3%
ועדת הפיקוח על המחירים במשרד האנרגיה ממליצה להפחית את מרווח השיווק מ-58.9 אגורות לליטר ל-57.5 אגורות לליטר. עוד ממליצה הוועדה לחתוך בחצי את עמלת התדלוק בשירות מלא - 11.1 אגורות לכל ליטר בנזין במקום 21 אגורות
רגע לפני כניסת חג החירות, חברות הדלק חוטפות מכה נוספת מצד משרדי האוצר והאנרגיה: דו"ח הצוות לבדיקת מרווח השיווק של חברות הדלק הגיש אתמול (ה') את המלצותיו לבחינת רווחי החברות, ממנו עולה המלצה גורפת לצמצם את רווחי החברות בכ-3%.
נזכיר כי בתשובה לעתירת חברות הדלק נגד הורדת מרווח השיווק טענה מדינת ישראל בחודש ספטמבר כי לחברות היה זמן רב להיערך למהלך ולכן "אין להן להלין אלא על עצמן". מהעתירה עלה כי מרווח השיווק עלה ב־42% מאז 2002, בעוד שהמדד עלה באותה תקופה ב־16%.
מרווח השיווק על בנזין (אוקטן 95) הוא אחד ממקורות הרווח העיקריים של חברות הדלק, והוא מחושב כיחס שבין מחיר רכישת המוצר מבית הזיקוק לבין
מחיר המכירה שלו בתחנות הדלק, בניכוי הוצאות שונות. עד אוגוסט האחרון מרווח השיווק היווה כ-10% ממחיר ליטר בנזין, אולם כפי שנחשף ב"כלכליסט" משרדי האנרגיה והאוצר הנחיתו על חברות הדלק מכה והמליצו לצמצם את מרווח השיווק ב-25%, מהלך שגרם לירידה קשה ברווחי החברות.
חברות הדלק, שקיבלו בתדהמה את המהלך, נקטו במספר מהלכים כדי להילחם ברוע הגזרה, לרבות פנייה לבג"ץ בנושא פיטורי עובדים, צמצום שכירויות של תחנות וביטול כמעט מוחלט של הנחות הרכישה למועדוני לקוחות. למרות כל אלו, אתמול המליצה ועדת המחירים, זאת כחלק מתשובתה לבג"ץ כנגד עתירת חברות הדלק, על הורדת מרווח השיווק מ-58.9 אגורות לליטר ל-57.5 אגורות לליטר, ירידה של כ-3%.
אם לא די בכך, ועדת הפיקוח על המחירים ממליצה לחתוך בקרוב לחצי את עמלת התדלוק בשירות מלא, כך שבמקום לשלם 21 אגורות לכל ליטר אזרחי ישראל ישלמו רק 11.1 אגורות לכל ליטר בנזין.
למרות הפגיעה בחברות הלדק, הבשורה לאזרח היא קטנה יחסית כיוון שגם אם ההנחה תתגלגל כולה לכיסו של בעל הרכב, מדובר בסך הכל בהוזלה של כ-1.4 אגורות לליטר (בשירות עצמי).
טרם היה ניתן להשיג את תגובת כל חברות הדלק. מפז נמסר בתגובה "אנו לומדים את ההחלטה".
פורסם לראשונה 05/04/2012 22:35
צילום: רויטרס
מומלצים