"קוני 2012" עונים לביקורת: פרסמו פרק 2 לסרטון
העמותה שהעלתה בסרט דוקומנטרי לסדר היום העולמי את פושע המלחמה מאוגנדה, החליטה להשיב לביקורת נגדה והוציאה סרטון חדש. בין השאר, נטען כי רידדה את הסוגיה והעלתה המודעות אליה רק לאחר שכבר ננקטו צעדים בנושא
"קוני 2012 " מכה שנית. העמותה האמריקנית "ילדים בלתי נראים" (Invisible Children) החליטה אמש (יום ה') להגיב לביקורת שנמתחה על הסרטון הראשון שהעלתה, שהעלה לשיח העולמי את הזוועות של ג'וזף קוני, מנהיג צבא מורדים באוגנדה. כ-100 מיליון צפיות נרשמו בסרטון, אך גם נטען שהעמותה רידדה את הסוגייה ולא הציגה אותה באופן רציני.
נלחמים ברשת בפושע מלחמה
- 15 מיליון צפיות ביומיים: להכיר פושע מלחמה
האתר של רשת BBC דיווח כי הפרק השני נעשה ללא אחד ממייסדי העמותה, שסבל מהתמוטטות עצבים בשל החשיפה הרבה שגרר הסרט הדוקומנטרי. יוצרי הסרטון החדש, הקצר יותר כמעט 10 דקות מהפרק הראשון, התחייבו כי יציג את מעשיו של קוני בהקשר רחב יותר. בפרק השני ישנו דגש על המחויבות של בני אדם מרחבי העולם אלה כלפי אלה, ועל ההשפעה הרבה של הפרק הראשון.
הסרט הראשון הציג באופן מרגש ודרמטי את פעולותיהם של קוני ושל "צבא התנגדות האל" שהקים. ארגון המורדים פעל בכמה ממדינות אפריקה וחטף אלפי ילדים – את הבנות הפך לשפחות מין ואת הבנים לחיילים.
הפרק השני, שנקרא "קוני 2012: מעבר למפורסם", מתחיל בהצגת התגובה התקשורתית רחבת ההיקף לפרסום החלק הקודם, ומדגיש את הסיקור הנרחב שקיבל הסרטון בכלי תקשורת ברחבי ארצות הברית. אולם, עד מהרה הוא עובר לעסוק בנעשה באפריקה, ומביא עוד קולות מאוגנדה שלא נשמעו בחלק הקודם.
עיקר השפעת מסע הפרסום "קוני 2012" הייתה בקרב הדור הצעיר במערב, שבדרך כלל לא מתעניין בנעשה בסדר היום החדשותי העולמי. "הדור הזה הגיב לקריאה להפוך את ג'וזף קוני למפורסם", נאמר בהודעה של העמותה. כמו כן, הבטיחו שם כי "הצעד הבא" יגיע ב-20 באפריל.
"פרק 2 בוחן מקרוב יותר את 'צבא ההתנגדות של האל', את המאמצים הבינלאומיים לעצור אותו, את ההתקדמות שנעשתה ומה אנחנו יכולים לעשות כדי לעזור", אמרו ב"ילדים בלתי נראים".
חלק מהביקורת שנמתחה על הפרק הראשון הייתה כי הוא מתעלם מהעובדה שצעדים משמעותיים נעשו נגד קוני ואנשיו, כולל שליחת 100 חיילים מהכוחות המיוחדים של ארצות הברית אחריו. ראש ממשלת אוגנדה התרעם על כך שמהסרט אפשר להבין שאוגנדה עדיין נמצאת במלחמה, מה שאינו נכון.
אולם, אפילו כמה סנאטורים אמריקנים סיפרו כי הקמפיין חשף אותם לבעיה, וכי ילדיהם הם אלה שהסבו את תשומת לבם לנושא. "כל שלושת ילדיי, בפעמים שונות אמרו לי: 'אז מה אתה הולך לעשות לגבי ג'וזף קני ואנשיו?'", סיפר הסאנטור כריס קונס. הדבר נשמע טריוויאלי, אך לא כשמדובר ביו"ר ועדת המשנה של הסנאט ליחסי החוץ עם מדינות אפריקה. לדבריו, הוא טס לאפריקה כדי לשמוע על הסוגיה ממקור ראשון.
מסקר שערך מכון המחקר "פיו" עולה כי הסרטונים מהווים דרך חדשה לצעירים לצפות בחדשות. לפי הנתונים, 40% מבני 18-29 שמעו על הסרט, בהשוואה ל-20% מבני 30-49, ו-18% מקרב בני 50-64. כמו כן, קבוצת הגיל הצעירה יותר נחשפה יותר לסרט, בעיקר בשל הפצתו ברשתות החברתיות באינטרנט.