שתף קטע נבחר
 

קונים באינטרנט: עבדות או חירות?

קל יותר להשוות מחירים, אף מוכר לא יכול לעבוד עלינו, ומצד שני אנחנו חשופים למניפולוציות ומבזבזים הרבה יותר: האם האינטרנט הוציא אותנו לחופשי או שאנחנו עבדים לאשליה של חופש מידע?

חסכתם, פינטזתם, וחיכיתם. עכשיו רק צריך למצוא את המוצר הטוב ביותר לבזבז עליו את דמי האפיקומן. לפני היות הרשת הייתם צריכים לעבור בין חנויות, לראיין מוכרנים בעלי אינטרסים זרים ולהתייעץ עם חברים נייטרלים אבל לא מקצועיים.

 

את המציאות הזו שינה האינטרנט: לצרכן המודרני יש מגוון כלים רחב מאי פעם וגם כוח חזק בהרבה. האינטרנט חוסך התרוצצויות: במקום להתרוצץ בשמש הקופחת אפשר לקנות טלוויזיה לחדר השינה - בלי לעזוב את חדר השינה.

 

מצד שני, הרשת היא גם מלכודת לא קטנה. הקונה אף פעם לא יודע מי עומד מאחורי האתרים המעוצבים והנוצצים - וגם מי שנראה כמו מומחה חסר פניות נמצא, בשוק הפרוץ הזה, בכיס של יצרנים ויבואנים.

 

עוד ב-dtown:

אוזניות CitiScape SHL5905 - פיליפס בעולם האורבני

אוזניות פיליפס אוניל SHO9560 - ביקורת בין איינדהובן לחיפה

רמקולים אלקטרוסטטיים – מרטין לוגן ElectroMotion ESL במבחן

 

חירות: מידע מעודכן וממוקד

ברשת יש תמיד יותר מידע משאתם יכולים לצרוך: אפשר להתרשם מהסלולרי החדש שמוצא חן בעיניכם בטקסטים קצרים, ארוכים, בביקורות מקצועיות ובהמלצות גולשים, בתמונות, בסרטונים וכן הלאה. וחשוב מכך: ברשת אפשר לקרוא פידבקים על טיב המוצר מקהילת משתמשים ענקית, שלא קיימת בשוק המקומי והקטן.

 

חיפוש ברשת מאפשר לנו גם לדעת האם מה שמוצג לנו כמוצר "חדש" הוא מוצר בן חצי שנה שרק עכשיו מושק בישראל, או אפילו בסדרה שאוטוטו יורדת מהמדפים בחו"ל, ותזכה בקרוב להורדת מחירים משמעותית.

 

עבדות: לא כל מומחה מלמליאן

האינטרנט מקנה אשליה של מקצוענות, אבל מאחורי הקלעים, רוחשים במקומות רבים אינטרסים מסחריים סמויים ולא תמיד יש לצרכן אפשרות לגלות אותם. זה נכון במיוחד משום שאין גופי אתיקה מקצועיים שמפקחים על הנעשה באתרי תוכן פרטיים.

 

חכמי המקלדת השורצים בפורומים, מציגים עצמם כמומחים כביכול אשר בידם לייעץ לכם. בפועל, חלק מהם מגיעים עם נסיון שמסתכם בבילוי של שעות רבות וימים באותם הפורומים - כולל "קרבות מקלדת" או ויכוחים תאורטיים בין מחנות של אוהדי מותג כזה או אחר. לא לכל מומחה יש  ניסיון מעשי מהשטח, כך שיש לקחת כל חוות דעת בערבון מוגבל.

 

חירות: לא צריך לסמוך על המוכר

האם היצרן של מערכת הקולנוע הביתית שמוצאת חן בעיניכם הוא שם דבר - או שזה סתם "מותג מדבקה" זול מהמזרח? באינטרנט קל להבין לא רק מהו המוצר, אלא מי "אבא שלו" - ומי ייתן לכם שירות ביום שבו הוא יפסיק לעבוד.

 

האינטרנט מציב את אפשרות ההחלטה אצל הלקוח: בזמן ובקצב המתוכנן לו, הוא מחפש מידע או חיזוקים להחלטה. הוא כבר לא חשוף למקור המידע הבלעדי - המוכר. אותו גורם מנסה להפעיל לחץ ולסגור עסקה מיידית כאשר הלקוח לא מודע לכל הפרטים ולא יכול למעשה להחליט על טיב העסקה. הרשתות החברתיות, נתנו בידי ההמון את כוח ההתארגנות, או קיצרו עבורו את הדרך לכך, זה פותח אפשרויות חדשות, כמו התארגנות מהירה לקבוצת רכישה לה ינתן מחיר קבוצתי מוזל. או אפשרות קיצונית יותר לארגון חרם צרכנים או מחאה שתגרום להוזלה או לשינוי דרך התנהלות של יבואן או יצרן. כך גם לגבי מכירת מוצרים או קניה ביד שניה.

 

עבדות: קונים מהחאפר

יש חנויות אינטרנטיות שעושות רושם חיובי דרך עיצוב האתר, אך בפועל מדובר על מחסן ביישוב נידח או ללא מבנה פיזי ולא ידוע מי יכבד את האחריות ומהיכן הגיעה הסחורה. לא צריך הרבה כסף כדי לפתוח חנות באינטרנט - וזה מוביל לשפע של "חאפרים", שמוכרים היום בזול ופושטים את הרגל מחר. אם אתם לא מכירים את החנות, אתם צריכים לשאול את עצמכם את השאלות הבאות: האם ישנה מחלקת שירות לקוחות? האם החנות הינה מורשית מטעם היבואן? ואל מי פונים במקרה בו צריך לממש אחריות? 

 


  

חירות: כמה זה באמת עולה?

אתרי השוואת מחירים הביאו לשקיפות חסרת תקדים במחירים. הצרכן יודע כיום את מחיר המוצר בכל חנות ומקום – מה שמאפשר לו להתמקח מול המוכרים ולהוריד עוד יותר את מחיר המוצר בהשוואה לחנויות מתחרות. היבואן כבר לא יכול להדביק איזה מחיר שמתחשק לו (ברווח של מאות אחוזים), משום שהדבר מתגלה לכולם מיד. זה לא אומר שאין הפרזות במחירים, אבל האינטרנט מאפשר לצרכן לברור את המותגים שמתומחרים בצורה הוגנת יותר מול האחרים. מה שפעם היה ענין כמעט בלתי אפשרי, הפך לעניין יום יומי. לאחר חישוב של הובלה ומיסים, יבוא אישי הפך לאלטרנטיבה מיידית ופשוטה יחסית לביצוע, כאשר הכל מתנהל דרך האינטרנט.

 

עבדות: לא לוותר על החושים

עודף הגירויים באינטרנט גורם לצרכן להוציא לפעמים יותר כסף ממה שהוא תכנן (משלם על תכונות שהוא לא חייב אבל הוא קרא באינטרנט ש-"חייבים אותן"), במקום להתמקד בתכונה החשובה ביותר של המוצר (למשל איכות תמונה בטלוויזיה ולא שלל גימיקים בלתי נחוצים).

 


 

 

 

עבדות: חרטת הקונה

עודף היצע והצפה של מידע מביאים את הצרכן לבלבול, קצב השקה מסחרר של דגמים חדשים בכל כמה חודשים ביחד עם כמות ענק של מידע אשר זמינה באינטרנט גורמים לסחרחורת ולפעמים מבלבלים את הלקוח הרבה יותר מאשר פעם. גם לאחר הקניה, יש כאלו שנכנסים שוב לפורומים ומנסים לקבל חיזוקים "האם קניתי נכון?" דעות שונות של אנשים שמצהירים דברים כמו "איזו טעות עשית" מביאות אותם לנסות לבטל את הקניה או שהם מוצאים עצמם מבלים בתחושת החמצה של "יכולתי לקנות משהו טוב יותר", במקום פשוט להנות מהרכש החדש.

 

עבדות: טוב מראה עיניים

עד כמה שהאינטרנט הינו מדיום מתקדם, בחלק לא קטן מהמקרים, זה לא מחליף התרשמות בלתי אמצעית: טלוויזיה חייבים לראות בעיניים, מערכת אודיו חייבים לשמוע באוזניים, מצלמה חייבים להרגיש בידיים. לפעמים, ההתלהבות אותה יוצרים השיטוט והמחקר באינטרנט גורמת לצרכן לרכוש משהו שמתגלה שהוא אינו מתאים לטעמו האישי כלל וכלל. זהו ענין שמאוד קשה לסנן אותו דרך הרשת.

 

השתמשו בחוכמה בחירות המידע אותה מעניק האינטרנט, הגיעו אל החנות כאשר אתם כבר ממוקדים, התרשמו מהמוצרים המבוקשים במקום, סגרו על המחיר המבוקש וחזרו הביתה מרוצים.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים