שתף קטע נבחר

 

נבחרת ישראל במתמטיקה: איפה הבנות?

6,000 מצטיינים השתתפו במבחנים, 30 עברו את השלבים המוקדמים - כולם בנים. פרופ' למתמטיקה טוען כי בנות מעדיפות לא להתבלט בתחומים גבריים "מובהקים", מרצה במכללה בטוחה: האפליה מתחילה בתת-מודע כבר בכיתות הנמוכות

יואב, גיא, קונסטנטין, אמוץ, עומרי, עופר, אוהד, פיטר, תום ודניאל. אלו הם השמות הפרטיים של עשרת חברי נבחרת ישראל לאולימפיאדת המתמטיקה, שתיערך הקיץ בארגנטינה. משהו חסר לכם? אולי זה היעדר הבנות מהרשימה הזו. "אין ספק שזה מצב לא תקין", אמרו אמש (יום א') במשרד החינוך, שם הדגישו כי קראו לתלמידות להשתתף בתחרות - אך כולן הודחו בשלבים המוקדמים.

 

במשרד אמרו כי לקראת השנה הבאה הם נחושים לתקן את העיוות ולממש את הפוטנציאל של הבנות גם בנבחרות האולימפיות למדע. "זו בסך הכול השנה השנייה שבה אנו שמים דגש על ההכנה האולימפית ואחרי שיצרנו שיטת עבודה מסודרת, אנחנו נחושים לתת העדפה מתקנת לבנות החל מהשנה הבאה, כדי שיוכיחו את עצמן גם בתחומי מדע כמו מתמטיקה ופיזיקה", אמר ד"ר עופר רימון, ראש אגף מדע וטכנולוגיה במשרד החינוך.

 

הבנים של הנבחרת. שנה הבאה יהיו גם בנות (צילום: אוהד הרכס, דוברות מכון ויצמן) (צילום: אוהד הרכס, דוברות מכון ויצמן)
הבנים של הנבחרת. שנה הבאה יהיו גם בנות(צילום: אוהד הרכס, דוברות מכון ויצמן)

 

איתור התלמידים המחוננים התחיל כבר לפני כחצי שנה, במבחן ארצי שבו השתתפו כ-6,000 תלמידים ותלמידות מצטיינים מכל חטיבות הביניים והתיכונים בישראל. בשלב הבא נערכו מבחנים אזוריים, ובתום סדרת מפגשים הוזמנו בחודש דצמבר כ-300 תלמידים לאולימפיאדה הארצית, שכללה שאלות ממבחנים אולימפיים עולמיים. עם זאת, כל התלמידות נשרו כבר בשלב הזה ולשלב הסופי, שכלל מחנה אימונים במכון ויצמן, התקבלו 30 תלמידים בלבד, כולם בנים.

 

"האולימפיאדה אמנם דורשת הישגיות ומצוינות, אבל לנו חשובה גם הדרך ולא רק התוצאות. אני בטוח שאין כאן עניין גנטי וכמו שיש טייסות קרב, חובה עלינו לדאוג שיהיו תלמידות שייצגו את ישראל גם באולימפיאדות המדעיות", הוסיף ד"ר רימון. הוא העריך כי בשנה הבאה הנבחרות כבר לא יהיו על טהרת מין אחד בלבד: "אני מאמין שברגע שנעודד את הבנות להישגיות וניתן לתלמידות המצטיינות את הבמה, אז הן ייצגו אותנו בכבוד וישיגו הישגים זהים להישגי הבנים".

 

שאלה לדוגמה. בנות לא רוצות או לא יכולות? (צילום: אבי מועלם) (צילום: אבי מועלם)
שאלה לדוגמה. בנות לא רוצות או לא יכולות?(צילום: אבי מועלם)

 

נשיא מכללת אורנים לחינוך, פרופ' יאיר קארו, טוען כי בנות מעדיפות מלכתחילה שלא להתעמת ולהתבלט בענפים שנחשבים מבחינה תרבותית לתחומים "מובהקים" של בנים. "תחום המדע מלא בנשים שהוכיחו כישורי מחקר יוצאי דופן ולכן אין כאן עניין שבנות פחות טובות מבנים, אלא שהן מרגישות פחות נוח להתבלט בתחומים אלו ולעתים מעדיפות להתבלט בתחומים אחרים 'נשיים' יותר", אמר הפרופ' למתמטיקה.

 

לדברי קארו, "הייתי מצפה שהנבחרת האולימפית תהיה מאוזנת יותר ביחס בין בנים ובנות, ועל כן יש לגלות ערנות כבר בשלבי ההוראה בבתי הספר ולדרבן את הבנות האיכותיות להרגיש בנוח להוכיח את כישוריהן גם ברמות הגבוהות ביותר".

 

ד"ר הגר גל, ראש תחום המתמטיקה במכללה האקדמית לחינוך "דוד ילין", הוסיפה כי האפליה מתחילה בתת-מודע כבר בכיתות הנמוכות - אז משדרות המורות לבנים שהן מצפות מהם להצלחה, ואילו לבנות הן מעבירות מסרים אחרים. "בישראל קיים מסר חברתי ותרבותי חזק מאוד, שלפיו המתמטיקה והפיזיקה שייכים לבנים ולא לבנות", אמרה ד"ר גל, "לכן תלמידות רבות מלכתחילה בוחרות תחומי מדע אחרים 'שכאילו' מתאימים להן יותר".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
נבחרת הבנים. בנות? יוק
צילום: אוהד הרכס, דוברות מכון ויצמן
המבחנים לנבחרת. הבנות נשרו
צילום: אבי מועלם
מומלצים