שתף קטע נבחר
 

תושבי צפון ת"א: נקים 60 אלף דירות על קו החוף

בשבוע הבא תשיק עמותת "אין לי עיר אחרת" תוכנית עבור אחת מרצועות החוף היקרות בישראל, בין מתחם רידינג להרצליה. לפי התוכנית ייבנו לאורך רצועת החוף 60 אלף דירות במגדלים. בכך היא תתחרה בעירייה, המבקשת לבנות "רק" 10,000 דירות

תושבי צפון תל-אביב פותחים חזית מול העירייה. עמותת "אין לי עיר אחרת" תשיק בשבוע הבא את תוכנית המגדלים הגרנדיוזית שלה לאורך רצועת חוף באורך שישה ק"מ בצפון חוף ימה של תל-אביב, בין רידינג לבין המרינה בהרצליה, המשתרעת על כ-3,600 דונם. מדובר בתוכנית אלטרנטיבית ל"תוכנית 3700" שיזמה עיריית תל-אביב, במסגרתה תוכנן לבנות ברצועה זו 10,000 יחידות דיור, 1,250 חדרי מלון, 147 אלף שטחי תעסוקה ו-68 אלף שטחי מסחר.

 

עוד על תל-אביב בערוץ הנדל"ן :

 

אלא שהתוכנית החדשה, שאותה יזם האדריכל ישראל גודוביץ', מהנדס העירייה לשעבר, מגדילה באופן משמעותי את כמות יחידות הדיור באזור. יחד עם כוונת הממשלה לפנות את שדה התעופה שדה דב, תעמוד התוכנית של עמותת "אין לי עיר אחרת" על לא פחות מ-60 אלף יחידות דיור, 10,000 יחידות לדיור בר-השגה, 10,000 חדרי מלונות ו-350 אלף מ"ר של שטחי מסחר.

 

"תוכנית 3700 היא בגדר בדיחה בלתי מובנת", אומר גודוביץ' ל-ynet. "אני לא מבין איפה בעירייה חושבים שהם חיים? הם הביאו את הקיבוץ ללב העיר, לאזור הכי מבוקש בו. הצפיפות בתוכנית 3700 היא צפיפות של 4.5 יחידות לדונם, בעוד בכל שכונת רמת אביב הצפיפות היא 20 יחידות לדונם". לדבריו, "עוד כשהייתי מהנדס העיר, הגענו להסכמות עם עיריית הרצליה לפיהן כל עוד לא יהיה פתרון סופי לשדה דב, נשאיר את הקרקע כמו שהיא ולא נתכנן תוכניות. קיומו של השדה אינו מאפשר בנייה לגובה, שהיא הכרחית בתל-אביב".

 

 

 

"מחטף לא ברור"

גודוביץ סבור כי "ראש העירייה ביצע מחטף לא ברור, ויזם את התוכנית הלא ברורה הזו. אני ועוד אנשים רבים מכובדים ומפורסמים נותנים את הפתרון למצוקת הדיור. זה פתרון למי שצעקו שרוצים צדק חברתי - הנה יחידות דיור בקרקע הכי טובה במדינה שתוריד את המחירים. המון שטחים פתוחים, מכל נקודה רואים את הים ויש מרחק גדול בין מגדל למגדל. יותר מפי שלוש ממה שנהוג בניו-יורק".

 

מי שלוקח חלק במאבק יחד עם גודוביץ' הוא המשורר נתן זך. גודוביץ' מספר כי השניים כבר מנעו בעבר תוכניות של ראש העיר, כמו שינוי אופייה של כיכר רבין. לדבריו, העירייה ביקשה למנוע התקהלות בכיכר על ידי בניית מזרקות, אולם גודוביץ' וזך הצליחו למנוע זאת. "אזרחים שאכפת להם יכולים לשנות גם תוכניות שהופקדו בוועדה המחוזית, בטח אם מדובר בתוכניות רעות", הוא טוען.

 

בעמותה טוענים כי בבסיס של תוכנית 3700 עומדת הנחת היסוד של העירייה לפיה שדה דב ישאר במקומו, וכתוצאה מכך מוגבלת הבנייה לגובה בשל התעבורה האווירית בשדה. החלטת הממשלה שאושרה לאחרונה על סגירת שדה דב, שומטת, לטענתם, את הקרקע מתחת להנחת היסוד עליה מושתת תוכנית העירייה. בעמותה מוסיפים כי בדיקות חוות דעת שמאיות מטעמם מצביעות על הפחתה של כ-15% במחיר הדירות בתל-אביב, שיגיעו עם יציאתה של התוכנית לפועל.

 

עיריית ת"א: "התוכנית היא בבחינת זריית חול בעיניים"

בעיריית תל-אביב מסרו בתגובה: עיריית תל-אביב-יפו מקדמת את תוכנית 3700 לצפון-מערב העיר במטרה לממש את פיתוח האזור בשנים הקרובות. לעירייה אין כל עניין בעריכת תוכנית רעיונית שעתידה להישאר על הנייר עד לפינוי שדה דב, כאשר בשלב זה אף לא נמצא לשדה מקום חלופי. הטענה שעבודת התכנון נעשתה ב'מחטף' אינה נכונה, ולמעשה היא ההפך הגמור מהנעשה בפועל.

 

"מדובר בתוכנית הנמצאת בתהליך כ-12 שנה. בתחילת התהליך הוקמה ועדת היגוי משותפת הכוללת מוסדות תכנון, נציגי ציבור, מינהל מקרקעי ישראל, ארגונים ירוקים והעירייה. כמו כן, התוכנית הוצגה מספר פעמים לציבור הרחב, ונמצאת בשקיפות מלאה באתר העירוני. תוכניתו של גודוביץ הינה זריית חול בעיניים, שכן לא ניתן לקדמה מבחינת החוק ואין היא מתחשבת בסביבה ובצורכי העיר. לעומת זאת, תכנית 3700 הינה תוכנית אופרטיבית שאינה תלויה בפינוי שדה התעופה, ועל כן עדיף ציפור אחת ביד משתיים על העץ.

 

"תוכנית 3700 הינה תקדימית הכוללת 2160 יחידות דיור בר-השגה, מתוכן 1,360 בבעלות עירונית. זוהי התוכנית הגדולה ביותר שמתייחסת לדיור בר-השגה, ונוסף לכך היא מכפילה את זכויות הבנייה והצפיפות ועדיין לוקחת בחשבון את ההגבלים והצרכים השונים - ומאזנת בינהם".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עידו אפרתי
אזור צפון-מערב תל-אביב. התושבים פתחו חזית
צילום: עידו אפרתי
מומלצים