מדריך: מפתחים תמונות בלייטרום 4
אדובי השיקה גרסה חדשה לתוכנת פיתוח התמונות שלה וקשה להישאר אדישים למה שהיא יודעת לעשות. קבלו את המיטב
אדובי השיקה גרסה חדשה, הרביעית במספר לתוכנת פיתוח התמונות שלה. העדכונים והשינויים מרשימים ביותר. מנגנון העיבוד עבר שיפור מעניין וכלים חדשים החליפו את הקודמים תוך שינוי שהוא הרבה מעבר לשיפור תפקודי הכלים הקיימים, אלא גם שינוי חשיבתי בכל תהליך הפיתוח. נציין את שיפור המברשות הקיימות ותוספת אופציות נוספות כמו מברשת איזון לבן, עיבוד סרטוני וידאו, יצירת ספרים ישירות מהתוכנה ואפילו תצוגה מקדימה שאמורה לתת לנו מושג איך תראה התמונה שלנו בהדפסה. הנה הסקירה שלנו.
עוד מדריכי צילום ב-ynet מחשבים:
השינויים החדשים מראים כי אדובי עשתה שיעורי בית והפכה את תהליך הפיתוח לאינטואיטיבי יותר משהיה והתוצאות בהחלט טובות. מי שהתרגל לתהליך הפיתוח הקודם, קרי גרסאות 3 ומטה, יחוש מעט מתוסכל בהגיעו לפתח את התמונות בלייטרום 4. אך ההסתגלות יכולה לעורר ביקורת מחודשת והחלטות חדשות תוך כדי תהליך וכידוע - לא כדאי לדרוך יותר מדי זמן במקום. סרגלי ה-Recovery וה-Fill light הוחלפו - אדובי הסירה אותם והכניסה את סרגלי ה-Shadows, ה-Whites וה-Highlights שבהחלט מפתיעים בתוצאות בזכות חלוקה מדויקת יותר ברמת המנגנון שמפתח את התמונה השומר את התפלגות האזור עליו תהליך השינוי מתבצע למדויק יותר ועם פחות גלישה לאזורים אחרים. למרות הטוב הזה, ובזכות השינויים המהותיים במנגנון הפיתוח החדש, כדאי מאוד לשים לב לא לשדרג את כל התמונות למנגנון החדש מיד ובלי בקרה מקדימה. שימו לב שבתמונות שעברו תהליך עיבוד רציני התוצאה עלולה להיות גרועה.
מעונן חלקית
תוספת מעניינת וחדשה היא האפשרות לשנות את הטמפרטורה של כל חלק בתמונה בנפרד על-ידי שימוש במברשת ה-Adjustments הידועה או באמצעות כלי ה-Graduated Filter. שימו לב שכאשר נבחר את המברשת החדשה או הפילטר המשודרג, סרגלי ה-Temperature וה-Tint נוספו לרשימה הרגילה ופתחו לכם עוד אפשרות יצירתית לעיבוד. האם זה סופן של הג‘לים על על הפלאש? על השאלה הזאת אתם בוודאי יודעים כבר לענות בעצמכם (ואם לא, אז דעו שכל מה שניתן להשיג כבר בתהליך הצילום תמיד עדיף על העריכה בשלבים מאוחרים יותר). אבל זה עדיין שווה.
proofing
האפשרות הבאה נועדה לצלמים שיש להם כבר הבנה בסיסית בפרופילי הצבע והמשמעויות שלהן. חלקכם בוודאי מכיר את התסכול שמתעורר לאחר עבודה מאומצת להשיג בדיוק את הצבעים הראויים לתמונה מסוימת ואז מגיע השלב בו אנו מעלים את התמונה לרשת או מדפיסים במדפסת וכל הצבעים נראים, ובכן, לא משהו. מרגיז.
פרופילי הצבע נועדו לאחד את אמצעי הפלט השונים ולאזן את כמויות הצבע שכל אמצעי פלט מפיק. Soft Proofing היא אופציה חדשה ומבורכת שבאה לפתור לנו את הסוגיה בה, לדוגמה, אנו רואים תמונה על מסך המחשב טוב, ובהדפסה התמונה נראית לא משהו. או שאנו רואים את התמונה בסביבת הלייטרום טוב ולאחר שאנו מעלים את התמונה לרשת הצבעים נראים אחרים - שונים.
אם, לדוגמה, אנו בוחרים להדפיס את התמונה במדפסת שלנו. ניתן לשנות את פרופיל הצבע לפרופיל המתאים למדפסת אתה אנו נדפיס ואפילו לשנות את סוג הנייר עליו התמונה תודפס ובכך לקבל מראה קרוב יותר לתוצאה הסופית.
בנוסף, יש לנו אפשרות לראות את הצבעים שיצאו מהסביבה ה“בטוחה“ לכל אמצעי פלט - למשל סוג נייר ומדפסת שאינם מאפשרים הדפסה של גוון אדום צעקני מדיי או ירוק זרחני.
צלם לי ספר
בהגיענו להפקת ספר מהתמונות שלנו, לרוב אנו נדרשים לעשות שימוש בתוכנה ייעודית של בית הדפוס אתו אנו נדפיס את הספר. אין זה המקום להעביר ביקורת על איכות התוכנות הללו, אבל כמעצב גרפי אציין שלפעמים כואבות לי העיניים כשאני מסתכל על הספרים הללו (ולא בגלל הצילומים).
לייטרום 4 מגיעה עם מודול חדש, ידידותי ובעיקר נעים למראה להפקת ספרים. המודול כולל בתוכו אפשרויות רבות לעימוד התמונות והספרים בעיצוב שהוכן מראש ועונה על מרבית המצבים. ניתן לבחור בין עמודים עם תמונה בודדת ובין עמודים עם תמונות רבות, או תמונה וטקסט וכד'.
עימוד אוטומטי היא אפשרות מעניינת שעשויה לחסוך זמן רב בהפקה, במיוחד לצלמי האירועים שביננו - רק צריך לבחור את אוסף התמונות המבוקש ולבחור את סוג העימוד האוטומטי הרצוי והספר מוכן ליצוא כקובץ PDF או לשירות Blurb האמריקאי (שאגב, שולחים ספרים לארץ).
Video kills the photograph stars?
בתקופה האחרונה צילום הווידאו במצלמות ה-DSLR עובר מהפך מדהים. היום ניתן עם מצלמה חצי מקצועית ועדשה טובה להפיק סרטוני וידאו הרמה גבוהה מאוד. גבוהה לווידאו, אבל עדיין לא מספיק גבוהה לייצא פריים בודד כ-RAW עם כל היתרונות של עיבוד קובץ RAW. כך שהתשובה לכותרת היא ''עדיין לא''.
אדובי כבר שנים רבות מפתחת תוכנות ייעודיות לעריכת סרטים כמו פרמייר ואפטר אפקטס ובגרסה האחרונה ניתן גם לערוך סרטוני וידאו שצילמנו באמצעות המצלמה שלנו גם בלייטרום. אמנם לא מדובר באותה רמת עריכה כמו התוכנות שצוינו לעיל, אבל התוספת החדשה בהחלט מבורכת.
ריחוף מעל קליפ וידאו כבר בסביבת ה-Library, יאפשר לנו מעבר מהיר על הסרט, כך שנוכל לקבל מושג מה צילמנו בשטח. לחיצה כפולה תפתח את הקליפ לצפייה בגדול.ניתן לחתוך חלקים בקליפ, לפצות על חשיפה של קליפים שצולמו בהירים או כהים מדי, לשנות את האיזון הלבן, הקונטרסט, לפתוח חלקים חשוכים ולסגור בהירים ולהוסיף רוויה לצבע באמצעות ה-Vibrance.
אפשרויות אלו אמנם מוגבלות, אך הן מאפשרות עבודה ישירות על קליפ הווידאו, ולאחר כל שינוי אנו יכולים ללחוץ על 'נגן' ולראות את השינוי בפעולה. את כל הפעולות נוכל לבצע כבר מסביבת ה-Library. למעשה, נוכל לבצע את הפעולות הללו מסביבה זו בלבד.
דרך יותר ארוכה, המאפשרת עריכה ברובד קצת יותר עמוק, היא ללכוד פריים אחד מתוך הסרט, או אז נפתחו לפנינו כל האופציות הרגילות לעריכה דרך סביבת ה-Develop. משם כבר כל האפשרויות פתוחות, אבל כדאי לשים לב כי אמנם האפשרויות הן רבות יותר, אבל לא כולן אפשריות להחלה על הקליפ. את העתקת השינויים ניתן לבצע באמצעות Copy Settings ו- Paste Setting מתוך תפריט ה-Develop.
עקומה בצבע
באופן אישי אני חייב לומר שלא ברור לי למה האפשרות הבאה נוספה רק בגירסה 4 של לייטרום, אבל טוב מאוחר מאשר אף פעם. עבודה עם ערוצי הצבע מאתגרת מאוד ופותחת אפשרויות רבות לשליטה על גווני התמונה לכל רוחב ערכי הבהירות. מהאזור הכהה ביותר, לבהיר ביותר. דבר שמאפשר שליטה מדויקת יותר בפיתוח התמונה.
נניח וצילמנו תמונה שהאזור הכהה / הצל נראה ירוק יותר משאר חלקי התמונה, ניתן יהיה לגשת רק לערוץ הירוק ולטפל בבעיה.צלמים שעובדים ומכירים את כלי ה-Curves שקיים בפוטושופ, בוודאי ישמחו מאוד על השדרוג בגרסה 4.
"תגידו מפה"
מדגם מייצג של חברים טובים שמצלמים הוכיח לי שמבט תמוהה על החלטתה של אדובי להקדיש מודול שלם רק לGeotagging נפוץ למדי.
תיוג תמונות לפי המיקום בו הן צולמו, על פניו נשמע אופציה לא רעה כלל כשמדובר בטיול מחוץ לגבולות המשרד/בית/גני הילדים (שם אני מצלם בדרך כלל). אבל מיקום כל כך מדויק יכול להיות בעייתי כשמדובר בביטחוני ובביטחון משפחתי. לא הייתי מעוניין שכל אדם ידע על כל חפץ שיש לי בבית ועל המיקום המדויק של גני הילדים של ילדיי.
בכל מקרה, אדובי העניקו למשימת תיוג הצילומים לפי מיקום המדויק בו הן צולמו מודול שלם.
ומה עוד?
לצד כל העדכונים שציינתי, אדובי שיפרה והוסיפה תמיכה באתרי שיתוף נוספים, ואת האפשרות לפרסם וידאו בפייסבוק ופליקר. עכשיו גם קיימת אופציה מקיפה לשליחת תמונות באמצעות המייל ללקוחות, משפחה וחברים ושמירה של כל המקושרים בלייטרום לשימוש חוזר ושליטה בגודל התמונות הנשלחות.
הפיפטה
כלי לדגימת צבע, באמצעותו ננסה למצוא נקודה שאמורה להיות ניטרלית, כלומר אפורה. בחירה בנקודה תשנה את איזון הלבן כך שערכי ערוצי ה-RGB, יהיו באחוז זהה באותה נקודה בתמונה, המשמעות היא, שנקודה זו תהיה אפורה. לכן, כדי לקבל איזון מדוייק בשימוש בכלי זה, כדאי לבחור אובייקט שצריך להיות אפור במציאות. הבחירה תשפיע על כל התמונה ותסיר גוונים שאינם טבעיים, צלמים רבים משתמשים בכרטיס 18% אפור על-מנת לאזן לבן באופן מדוייק לאחר הצילום.
אחד היתרונות המשמעותיים בצילום קובץ RAW הינו החופש לאזן את צבעי התמונה לכל אורך הסקאלה, מבלי לאבד פרטים.
סרגלים
הסרגלים לאיזון לבן שולטים על טמפרטורה וגוון, ונועדו בעיקר להתאמות קטנות לאחר שימוש באחד הכלים הנ"ל. שתי ההגדרות לעיל למעשה משנות את הערכים שמוגדרים בסרגלים, סרגל טמפרטורת הצבע נע בין ערכים של 2000-50000 (מעלות קלווין). כפי שניתן להבין מהאיור, ערכים נמוכים מסמלים צבע קר יותר ולהיפך. אם למשל יש לנו תמונה עם גוון כחול, נזיז את הסרגל לכיוון הגוונים הצהובים על מנת 'לחמם' את התמונה.
טיפים חשובים לסיכום
כדאי לקחת בחשבון שניתן לבחור לשנות במכוון את האיזון הלבן בעת הצילום או בשעת העריכה במחשב, ובכך להגיע לתוצאות מעניינות יותר. לדוגמה, ניתן לקחת תמונה שצולמה ביום קיץ בהיר, ובעזרת איזון הלבן להפוך את מראה התמונה לחורפית. ניתן גם להפוך את התמונה לישנה יותר על-ידי שינוי הגוונים לגוונים שיזכירו צילומי פולרואיד וכדומה.
עם זאת, ישנם מקרים (בצילום מוצר בסטודיו, למשל) שבו אנו שואפים לצלם מוצר באופן הקרוב ביותר למציאות, נעשה את מירב המאמצים להגיע לזה. כפי שציינו קודם, אחד מהאביזרים השימושיים ביותר לאיזון לבן נקרא 'כרטיס אפור' (משעשע אבל אמיתי). את הכרטיס אנו מצלמים ביחד עם המוצר על מנת לתקן מאוחר יותר, במחשב. הכרטיס גם יסייע לנו להימנע מבעיות שנובעות ממסך לא מכויל עם נטייה לגוונים כמו אדום או כחול.
אדם שול הוא המעצב של מגזין קומפוזיציה ומדריך בגליץ , בית ספר לצילום.