"מל גיבסון רק רצה להמיר יהודים לנצרות"
התסריט של ג'ו אסטרהאז נדחה והוא בתגובה קבע כי גיבסון "שונא יהודים", ופיקפק בכוונות מאחורי סרט המכבים שיזם. האוסטרלי השיב: "התסריט רע". סכסוך מקצועי או האשמות אמיתיות? כך או כך אולפני וורנר בראדרס עצרו את ההפקה
גם כשמל גיבסון מנסה לעשות משהו לשיפור תדמיתו ולהשאיר מאחור את הפרשיות שהעידו עליו כאנטישמי, דברים מתפקששים, וכך גם בהפקת סרט המכבים, המבוסס על דמות יהודה המכבי בהשתתפותו, אותו החליטו אולפני האחים וורנר להקפיא. הפרויקט, אותו ביקש גיבסון להוביל כבמאי ושחקן ראשי, היה אמור לגולל את סיפורי הגבורה של הלוחם העברי במהלך המרד ביוונים. אולם על פי התסריטאי ג'ו אסטרהאז, הכוונות של הכוכב האוסטרלי המושמץ אינן כנות ונובעות משנאת היהודים שלו.
על פי הדיווחים בתקשורת האמריקנית, אסטרהאז השלים את התסריט שכתב בסוף פברואר, אולם באולפנים חשו כי הוא חסר ונשיא אגף ההפקות גרג סילברמן תיאר אותו כ"חסר תחושת ניצחון". התסריטאי הזועם הגיב בחומרה ושיגר מכתב לגיבסון, ובו טען כי הוא כלל לא התכוון להשלים את הסרט, והוא רק השתמש בו כדי לנסות ולנקות את עצמו באמצעות הפרויקט מהתדמית האנטישמית שלו.
"הגעתי למסקנה שהסיבה לכך שאתה לא מתכוון ליצור את 'The Maccabees' ('המכבים') היא הגועלית ביותר. אתה שונא יהודים", האשים אסטרהאז את גיבסון. הוא טען כי הוא השתמש בו לצורך שיקום תדמיתו והתלונן על כך כי לא יצר איתו קשר ולא הסביר מדוע נדחה התסריט. הבמאי מצידו הדף את הטענות והסביר כי התסריט לא התקבל בגלל חוסר שביעות הרצון שלו ושל האולפנים מהטיוטה שהוגשה.
נראה כי אסטרהאז מתקשה לקבל את הדחייה ואמר כי התסריט זכה לשבחים וחלק מהיהודים שקראו אותו אף טענו כי הוא "חשוב ליהודים בכל מקום וחשוב למדינת ישראל" וכי הוא "מהדהד באופן חזק מימי המכבים, לשואה ועד לפגיעותה של מדינת ישראל כיום". אסטרהאז אף הזכיר כי כתב בספרו "Crossbearer" מ-2008 כי גיבסון הוא "אנטישמי נלהב שחולק את אותה הדעה עם היטלר".
אסטרהאז הסביר במכתבו כי התפתה להאמין כי גיבסון רוצה ליצור את "לב אמיץ היהודי" כדי לחזור בו מדעותיו, אולם נחשף לכינויים הפוגעניים של הבמאי ולהתבטאויות מטרידות כמו "שהשואה היתה בעיקר קשקוש ושבתורה מצווים היהודים להקריב תינוקות נוצרים". התסריטאי אף חושף כי גיבסון התבטא בפניו לגבי הכוונות האמיתיות שעומדות לטענתו מאחורי הסרט הן "להמיר יהודים לנצרות", וסיפר כי כשביקש ממנו לצאת לישראל ולבקר ביד ושם, אמר לו הבמאי: "החבר'ה שלי כאן יודעים יותר על כך מאשר היהודונים שם".
"גם האחים וורנר וגם אני היינו מאוכזבים ביותר מהטיוטה", כתב גיבסון במכתב התגובה, "ב-25 שנים כמפתח תסריטים, מעולם לא ראיתי טיוטה ראשונה ברמה נמוכה כל כך, או בזבוז זמן גדול כל כך. הסיבה לא להמשיך איתך מתבססת על איכות התסריט שלך, ולא שום גורם אחר". גיבסון הוסיף כי גם אם הוא מצטער על הלשון החריפה בה הוא משתמש, ההאשמות של אסטרהאז לגבי כוונותיו הן בגדר הכפשה גמורה.
"אנחנו בודקים מה לעשות עם הפרויקט", אמר דובר של וורנר בראדרס לאתר TheWrap ובינתיים ההפקה הוקפאה. הרב מרווין הייר, מראשי מרכז שמעון ויזנטל בירך על החלטת האולפנים
ואמר "ההיסטוריה היהודית תהיה טובה יותר בלי שגיבסון יגלם את יהודה המכבי". הייר היה אחד המתנגדים החריפים לפרויקט ואמר עם תחילתו כי "מינוי גיבסון כבמאי 'יהודה המכבי' זה כמו מינוי ברני מיידוף כראש הוועדה לאבטחה בבורסה".
הזעם על גיבסון החל בעקבות הסרט "הפסיון של ישו" שהפיק וביים ב-2003 ותויג על ידי רבים כנגוע בשנאת יהודים. הרושם הרע מהכוכב האוסטרלי התחזק שלוש שנים לאחר מכן לאחר שנעצר באשמה של נהיגה בשכרות ושיגר לעבר השוטר קללות בעל גוון אנטישמי.
דבריו של אסטרהאז (שכתב בעבר את התסריטים ל"אינסטינקט בסיסי", "נערות שעשועים", ו"פלאשדנס") מצטרפים לרצף האסונות התדמיתיים הללו, אולם רק לפני חודשיים הוא הילל את גיבסון בראיון לניו יורק טיימס בו אמר כי למרות התקפי הזעם שלו, הוא מעוניין ביצירת סרט ענק דוגמת "לב אמיץ" זוכה האוסקר שלו. "שנינו ראינו זאת כמו מל, אולי מהלב שלו, שרצה לעשות סרט נהדר בסדר גודל של 'לב אמיץ' על ההיסטוריה היהודית".