המדד עלה בעקבות הדלק: "רק המשכורת קבועה"
מדד המחירים לצרכן, שזינק ב-0.4%, שיקף סוף-סוף את עליית המחירים המתמדת. הנהגים לא הופתעו: "הדלק קורע אותנו"
במשך חודשים הרגישו אזרחי ישראל על גבם את עליית המחירים, בעוד מדד המחירים לצרכן נשאר דומה. אבל מדד חודש מרס, שפורסם אתמול (יום א'), שיקף סוף-סוף את המחירים המאמירים. עליית המדד ב-0.4 אחוז, בה הליבה היא סעיף הדלק והשמנים שצמח ב-3.6 אחוז, לא הפתיעה את הציבור. רבים הרגישו בחודשים האחרונים את העלייה בכיס, כך שעבורם מדובר במספרים המספרים את סיפורו העצוב והמכעיס של משק הדלק בישראל. "הדלק קורע אותנו", הם אומרים בנחרצות.
עוד בחדשות ynet:
העלייה במחירי הדלק פוגעת בעיקר במשפחות העובדות. חלקן, כמו יריב מהמרכז, נשוי ואב לשלושה ילדים, מספר כי בחברה שבה הוא עובד החליטו להילחם בכך באמצעות החלפת המכוניות לכאלה שפועלות על גז. "ההוצאות החודשיות על דלק קורעות את המשפחות העובדות", הוא אומר. "בחברה שלנו החליפו 50 מכוניות שעבדו על דלק בכאלה שנוסעות על גז. אמנם זו הוצאה של 5,000 שקל לכל מכונית, אבל ברמת המחירים הנוכחית זה משתלם מאחר והשינוי מביא לחיסכון של כמעט 70 אחוז בהוצאת הדלק".
יש כאלה שלא יכולים להחליף את המכונית לכזו הפועלת על גז, אך מנסים בכל זאת להסתדר. וכן, גם מקומה של המחאה החברתית לא נפקד בסעיף הביקורת שלהם. "ההכנסות שלי ושל בעלי ממוצעות, אבל הדלק קורע אותנו", אומרת מרים בת ה-55 מכרמיאל, אם לארבעה. "מאז העליות האחרונות אנחנו נמנעים מנסיעות לא חיוניות. לאחרונה החלפנו רכב לכזה עם נפח מנוע קטן יותר רק בגלל שאנחנו לא יכולים לעמוד בהוצאות. למרות המחאה, אני מרגישה בכיס מאז הקיץ רק התייקרות של חשמל, דלק, מים וקניות בסופר. הכול עולה ורק המשכורת לא משתנה. קשה מאוד להמשיך ככה. אנחנו עוזרים לילדים שלומדים באוניברסיטה, לא חיים בשמיים, ועדיין מתקשים לעמוד בכל ההוצאות".
לדברי זאב גראואר, יוזם מחאת הדלק, העלייה במחירים הייתה צפויה ונדרשת התערבות ממשלתית. "יש כאן פעולת שרשרת. אם הממשלה לא תתערב בנושא המיסוי זו רק ההתחלה של העליות", הוא מעריך. "הממשלה משחקת ומתעתעת בציבור בנושא המיסוי, ובשנות הכהונה של ממשלת נתניהו עלה הדלק בכמעט שקל לליטר. בזמן שהממשלה נכשלת שוב ושוב בייצור פתרונות בדמות תחבורה ציבורית, מי שסובל וימשיך לסבול זה האזרח. את התוצאות נראה בקיץ כשאנשים יגיעו שוב לרחובות - והפעם יהיה לזה ביטוי פוליטי".
מנכ"ל ארגון פעמונים, אוריאל לדרברג, טוען שהמצב הנוכחי לא יכול להימשך. "אני קורא לשר האוצר לבצע רביזיה מיידית במיסוי הדלק", הוא אומר. "חסרה לנו ההבחנה בין האזרח שנוסע ברכבו הפרטי בפריפריה
כדי להגיע למקום עבודתו המרוחק וקורס תחת הנטל, לבין האזרח שנוסע ברכבי יוקרה ומחיר הדלק לא מעניין אותו. לא נוכל להמשיך להשלים עם גרף המחירים שממשיך לעלות".
לדברי לדרברג, "בינתיים הצרכנים יכולים לנסות ולהשתמש ברכבם הפרטי בצורה מושכלת יותר - לברר היכן יש תחבורה ציבורית יעילה ונוחה וזולה יותר, לנסות לארגן 'קאר פול' לילדים, להוציא משקל מיותר מהרכב, לנהוג חסכוני ולא עצבני ותמיד לתדלק בשירות עצמי כדי לצמצם עלויות".