מאזדה CX-5 במבחן דרכים: דיאטת-שטח
רכב הפנאי החדש של מאזדה מבטיח שגם בקטגוריית רכבי הפנאי אפשר להיות ידידותיים לסביבה. אבל האם הוא גם עשוי לאיים על ה-ix35 שמוביל כיום את הקטגוריה, להיט המכירות של יונדאי?
- קטגוריה: פנאי קומפקטי
- מתחרים עיקריים: טויוטה ראב4, יונדאי ix35, מיצובישי אאוטלנדר, ניסאן קאשקאי, סובארו פורסטר, קיה ספורטאז'
- מחיר התחלתי: 161 אלף שקל
- מחיר לדגם הנבחן: 175 אלף שקל
1. תא נוסעים ותפעול
תא הנוסעים של ה-CX-5 מתאפיין בעיצוב נעדר תחכום מיותר, שכן מערכת מולטימדיה עם מסך מגע מרכזת את מרבית האבזור, ומאפשרת לוותר על מתגים. מנגד, זה יוצר תחושה מעט פשוטה לעין. איכויות החומרים וההרכבה טובות יחסית למתחרים העיקריים בקטגוריה. המרווח בתא הנוסעים מצוין גם לגבוהים, וכך גם הראות החוצה. מנגד, תא המטען קטן מהצפוי (אך מספק).
2. נוחות נסיעה ונהיגה
רכבי פנאי נחותים ממשפחתיות קומפקטיות וגדולות בסעיף נוחות הנסיעה, וה-CX-5 אינו חריג. אלא שביחס לקטגוריה, ובמיוחד למובילי המכירות בה, נוחות הנסיעה טובה מאוד. במיוחד בהתחשב במידת חישוקים מוגזמת ("19), שמוצעת ברמת הגימור שנבחנה. רמות הרעש בתא הנוסעים נמוכות יחסית, מלבד רעש רוח בשיוט (ועמו גם רגישות לרוחות צד - שתי תכונות אופייניות לרכבי פנאי גבוהים ורכי-מתלים יחסית). ה-CX-5 אותו בחנו היה בגרסת הנעה קדמית - ועל כן לא נבחן בשטח, למעט שבילים כבושים - שם הפגין נוחות נסיעה טובה.
3. מנוע-גיר
מסע הפרסום שהקדים את השקת ה-CX-5, התרכז בטכנולוגיות חסכון הדלק של מאזדה, המכונות על-ידי היפנים בשם "SkyActiv". עיקרן במנוע 2.0 ליטר חדש עם 155 כ"ס שמצויד בהזרקת בנזין ישירה ויחס דחיסה גבוה. וההבטחה אכן ממומשת: תצרוכת הדלק במסלול המבחן עמדה על 13 קמ"ל בממוצע, נתון מצוין לרכב בנזין בקטגוריה ולא רחוק מהצהרת היצרנית (14.9 קמ"ל). המנוע שקט וגמיש ומספק ביצועים נאותים, אך תיבת ששת ההילוכים האוטומטית אינה מהירה או חלקה במיוחד, וממהרת להעלות הילוכים כדי לחסוך בדלק. לתיבה אין מצב ספורט, אך ניתן לתפעל אותה ידנית - ולמנוע ממנה להעביר להילוך נמוך או גבוה.
4. התנהגות ואבזור בטיחות
מכוניות מאזדה מתאפיינות בשנים האחרונות ביכולת דינמית גבוהה - וה-CX-5 אינו חריג. נטיית המרכב בפניות עדיין ניכרת, כצפוי בקטגוריה, אבל ל-CX-5 רמות אחיזה ושליטה על המרכב שכמעט ואינה מוכרת בקטגוריה. ההיגוי מעט כבד בפניות, אך בסך הכל טוב מהמקובל. הבלמים מציעים כושר בלימה מספק. אבזור הבטיחות כולל שש כריות אוויר. ה-CX-5 זכה לציון של חמישה כוכבים במבחן הבטיחות של ה-Euro NCAP, עם ניקוד גבוה במיוחד בהגנה בתאונת צד.
5. אבזור ומחיר
רמת האבזור של ה-CX-5 גבוהה למדי. הגרסה בה נהגנו, "לקשרי", הינה המאובזרת יותר מבין השתיים שמוצעות עם הנעה קדמית. האבזור כולל מערכת מולטימדיה עם מסך מגע, חיבור בלוטות' עם הפעלה קולית (באנגלית), חיבור USB ומצלמת נסיעה לאחור, בקרת אקלים מפוצלת, בקרת שיוט, תאורת יום, התנעה ללא מפתח, חלון גג וחישוקי "19. מחיר גרסה זו 175 אלף שקל. מדובר בסך הכל באבזור גבוה במקצת מהמקובל, ובמחיר תחרותי.
ציון כולל וסיכום
+ יכולת דינמית, מרווח, תצרוכת דלק, אבזור
- עיצוב תא נוסעים, גודל תא מטען
ולבסוף: קטגוריית רכבי הפנאי הקומפקטיים היא אחת הפופולאריות בישראל. מאזדה מצטרפת אליה באיחור לא אופנתי, אך היא עושה זאת באופן משכנע. ה-CX-5 מרווח, נוח, בעל יכולת דינמית טובה ואבזור יותר מסביר. המחיר מיישר קו עם המתחרים, ובסך הכל מדובר בחבילה מוצלחת. אז נכון - הוא לא מרווח כמו משפחתית גדולה שעולה מחיר דומה או נוח כמו משפחתית קומפקטית זולה יותר, אבל הצלחת מתחריו הוכיחה מזמן שאלו לא סדרי העדיפויות של רוכשי רכבי הפנאי. כרכב גבוה, מרווח ובעל התדמית הנכונה, הוא מתברג בטבעיות בצמרת הקטגוריה.
מנוע | ארבעה צילינדרים, 16 שסתומים |
נפח / סוג דלק | 2.0 ליטר / בנזין |
הספק מרבי | 155 כ"ס ב-6,000 סל"ד |
מומנט מרבי | 20.2 קג"מ ב-4,000 סל"ד |
הנעה / תיבת הילוכים | קדמית / אוטומטית, שישה הילוכים |
מרכב | חמש דלתות, האצ'בק |
אורך | 455.5 ס"מ |
רוחב | 184 ס"מ |
גובה | 167 ס"מ |
בסיס גלגלים | 270 ס"מ |
משקל | 1,553 ק"ג |
נפח תא מטען | 1,560-403 ליטר |
100-0 קמ"ש | 9.5 שניות |
מהירות מרבית | אין נתון |
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) | 14.9 ק"מ לליטר |
תצרוכת דלק (ממוצע מבחן) | 13 ק"מ לליטר |
פליטת CO2 (ממוצע יצרן) | 156 גרם |
קבוצת מיסוי ירוק | 4 |
מחיר לגרסה שנבחנה | 175,000 שקל |
אחריות | 36 חודשים |
כריות אוויר | 6 (קדמיות, צדיות, וילונות) |
בקרת יציבות? | כן (לחצו כאן להסבר) |
דירוג בטיחות | 5 כוכבים לפי Euro NCAP |