חשבתם שעלות הוצאת רישיון תוזל? תחשבו שוב
במהלך העשור האחרון זינק פי 4 הסכום שדורשים מורים לנהיגה עבור השימוש במכוניתם במהלך הטסט. במשרד התחבורה הודיעו בעבר כי יגבילו ואף יחזירו את המחיר לפיקוח. בפועל, שום דבר לא קרה וכנראה שגם לא יקרה
למרות ההבטחות: משרד התחבורה לא יגביל את המחיר שגובים מורי נהיגה עבור השימוש במכוניתם במבחן נהיגה מעשי ("טסט"). מאז בוטל הפיקוח על המחיר ב-2001, התייקר השימוש במכוניתו של מורה נהיגה בטסט בכ-300% - מממוצע של כ-100 שקל לפני עשור ל-400 שקל כיום. אך למרות שבמשרד התחבורה הצהירו בעבר כי יש להגביל את המחיר, ואולי אף להחזירו לפיקוח, לא צפויה בקרוב כל הוזלה.
הסיבה: רפורמה בלימודי הנהיגה, במסגרתה אמורים היו מורי הנהיגה לקזז את ההוזלה באמצעות גביית תשלום עבור שיעורים נוספים, הוקפאה עד לתאריך לא ידוע.
עוד בערוץ הרכב של ynet:
- נשים מתבלבלות יותר בין מצערת לבלם, עובדה
יש לציין כי הסוגיה נבחנת במשרד התחבורה עוד מאמצע העשור הקודם, ואף הוחלט בעבר כי יש לנקוט צעדים שיוזילו משמעותית את המחיר. בסוף 2010 הצהיר בכיר באגף הרישוי כי "משרד התחבורה מסכים לכך שצריך להגביר את הפיקוח. דנו על זה הרבה שנים. (אבל) לא פעלו... היום השר (ישראל כץ) קיבל החלטה שצריך להכניס את זה למסגרת פיקוח המחירים. 14 שנים לא חשבנו שצריך לפקח על זה".
למעשה, במשרד התחבורה גם ערכו בעבר תחשיב של המחיר הראוי: כשליש מהמחיר שגובים מורי הנהיגה כיום, או כ-135 שקל - בדומה למחיר אגרת המבחן המעשי. בכיר באגף הרישוי הבהיר כבר ב-2009 כי "אם אגרת המבחן כיום היא 125 שקלים (כיום - 136 שקל, ש.ה), המחיר שהתלמיד צריך לשלם בעד העמדת רכב למבחן למורה הנהיגה צריך להיות בגובה האגרה, לא יותר".
ממשרד התחבורה נמסר היום (ב') ל-ynet בתגובה כי הסוגיה נכללה ברפורמת לימודי הנהיגה, אך "כידוע הוחלט להקפיא את הרפורמה, ולקדם את יישומו של רישיון נהיגה מדורג". כעת מבהירים במשרד כי "נושא העמדת רכב למבחן יבחן בהמשך".
רבע מעלות הוצאת רישיון
עלות כל מבחן נהיגה מגיעה כיום ליותר מ-500 שקל, והיא מורכבת מאגרה המשולמת למשרד התחבורה, ותשלום למורה הנהיגה עבור השימוש במכוניתו. על-פי דו"ח שהכין לאחרונה מרכז המחקר של הכנסת, תלמיד נהיגה נדרש בממוצע לעבור שלושה מבחנים עד לקבלת הרישיון. מכאן עולה שעלות המבחנים המעשיים מגיעה במצטבר ליותר מ-1,500 שקל - כרבע מהעלות הממוצעת של הוצאת רישיון, שנאמדת כיום בכ-6,000 שקל.
בהתייחסו לסוגיית המחיר, אמר ביולי האחרון שר התחבורה, ישראל כץ, כי "היום גובים (מחיר של) שלושה או ארבעה שיעורים, ומנצלים את התלות של התלמיד". השר כץ, שענה במליאת הכנסת לשאילתה שהגיש ח"כ אורי מקלב, אף הבטיח כי במסגרת הרפורמה בלימודי הנהיגה "מתעתד משרד התחבורה להחזיר את הפיקוח על מחיר העמדת רכב למבחן ברמה שלא תעלה על מחיר שני שיעורי נהיגה".
ראוי לציין כי בכיר באגף הרישוי נשאל בעבר בוועדה לפניות הציבור, האם הרפורמה בלימודי הנהיגה אמורה להשפיע על מחיר השימוש במכוניתו של מורה נהיגה. תשובתו הייתה פשוטה: "אני לא חושב". אם כן, מדוע בכל זאת נכרכו שני הנושאים יחד? על כך אפשר ללמוד מדברי שר התחבורה במליאת הכנסת.
"נכון שפורמלית זה לא קשור", הודה השר כץ, "אבל יש היגיון לקשור את המהלכים ביחד. מאחר שמורי הנהיגה הם אלה שצריכים להפעיל את מרכזי הלימוד (שאמורים היו לקום במסגרת הרפורמה, ש.ה) ולגבות כספים, אז ההנחה עבור הגבייה תהיה על-ידי שהם יסכימו מרצון לכך שייקבע מחיר הרבה יותר נמוך להעמדת הרכב (למבחן), כדי לאזן את מה שאותו (תלמיד) יצטרך לשלם על הלימוד הנוסף".
או במלים פשוטות: מורי הנהיגה אמורים היו לקזז את ההנחה במחיר השימוש במכוניתם, באמצעות הגדלת מספר השיעורים שהם מעבירים. אלא שהקפאת הרפורמה בלימודי הנהיגה, מבטלת את האפשרות לקזז את ההנחה במחיר - ולכן צפויים תלמידי הנהיגה להמשיך לשלם מחיר שרבים מגדירים אותו מופקע ומופרז.