חברה זו אינה מכילה חומרי שימור
בעוד שחברה תשקיע מאמצים כבירים בלהביא עובדים חדשים וטובים, לעתים דווקא את העובדים המעולים שכבר יש לה, היא תזניח. מה יקר יותר – עובד קיים או גיוס עובד חדש?
לפני כחודש, מישהי שאני מכירה, נקרא לה שירי, קיבלה טלפון ממחלקת המכירות של מגזין עליו היא מנויה, בו היא התבשרה כי המחיר של המנוי קפץ בעשרות שקלים. שירי ביררה ומצאה כי המגזין מציע למצטרפים חדשים מחיר נמוך מאוד, בעוד שלה, לקוחה נאמנה מזה חמש שנים, מציעים מחיר יקר משמעותית, שכעת אף הוסיף וזינק.
- בוס, כדאי לך להתחבב על ילדיהם של עובדיך
- שמור על עובדיך מרוצים - זה זול יותר
מה גורם לעובדים שלנו לעזוב?
כשסירבו לבטל את ההעלאה, החליטה שירי לבטל את המנוי. הם כנראה העדיפו להפנות את ההשקעות לגיוס מנויים חדשים על בסיס ההנחה, וחלק גדול מהם יבטלו את המנוי לאחר תום ההנחה, אבל הם פספסו מנויה נאמנה שאילולא סירובם, היתה נשארת מנויה נאמנה שנים רבות.
מה יקר יותר – עובד קיים או גיוס עובד חדש?
הסיפור הזה מתקשר לתופעה שרווחת גם בשוק ההיי-טק. לא מעט מחפשי עבודה מתחילים לחפש עבודה, אך ורק בגלל שהחברה סירבה בעיקשות לשמר אותם במחיר נמוך יותר מעלותו של גיוס עובד חדש. הסיפור הבא, שמבוסס על מקרה אותו ליוותה החברה שלי, לא מזמן, ימחיש את זה:
אלכס הוא מהנדס בשפת Java עם 7 שנות ניסיון, שהרוויח כ-23 אלף שקל לחודש. לאחר שנתיים בחברה, הגיע אלכס לשיחת השכר השנתית וביקש העלאה של 2,000 שקל בשכרו החודשי. ראש הצוות שלו ישב עם אחראי השכר, נתן על אלכס חוות דעת טובה מאוד, וציין שהוא בהחלט שווה את השכר הזה, למרות שהוא שכר לא נמוך במושגי השוק, ושחבל יהיה לאבד אותו רק בגלל תוספת של 24 אלף שקל לשנה (למען הצדק, לסכום זה צריך להוסיף את עלות המעביד, שמקפיצה את הסכום בעוד כמה אלפי שקלים).
אחראי השכר בדק, חכך בדעתו, התייעץ בטבלאות השכר והגיע למסקנה שעדיף לגייס מישהו אחר, בשכר של 22 אלף שקל לחודש, לאחל לאלכס בהצלחה בהמשך דרכו, ולהיפרד כידידים. ואכן, אם מסתכלים על העלות עצמה, ב-22 אלף שקל, ניתן למצוא עובד טוב, עם בין 3-5 שנות ניסיון, וגם, לחסוך לחברה כ-3,000 שקל כל חודש, אבל האם זוהי כל העלות?
עצור – גוייסת!
אחראי השכר ראה לנגד עיניו את העלות החודשית של אלכס, אבל הוא לא לקח בחשבון את עלות הגיוס של עובד חדש, ואת העלות העצומה של הפסד עובד טוב: תהליך הגיוס מתחיל במיון קורות חיים, ובהנחה שהחברה לא משתמשת בשירותיה של חברת השמה, שמבצעת את תהליך המיון בעצמה, מדובר בתהליך שמצריך ימים ושבועות, וה"תמחור" שלו הוא מספר השעות שממיין קורות החיים בזבז, כפול עלות שעת עבודה שלו.
התהליך ממשיך בימי ראיונות, וכאן כבר מתחילה העלות לזנק, כי בעוד שאת מיון קורות החיים ניתן לבצע במחלקת משאבי האנוש, או בחברת ההשמה, את הראיונות מבצעים מהנדסי תוכנה, שכל שעת ראיון שהם מבצעים, היא שעה בה הם לא מבצעים את תפקידם כמהנדסים, ועלותה היא מכופלת - גם עלות השעה עצמה, וגם "עלות" שעת אי-עבודה, שדוחה את קידום הפרוייקט.
הכפילו את זה במספר מרואיינים, ובמרואיינים שצלחו מספר שלבי ראיון, עמדו לחתום, ואז החליטו לוותר (כשהמשמעות היא התחלת כל התהליך מאפס), וקיבלתם סכום לא פעוט כלל. לכאן מצטרפת העובדה שכל עוד אין לכם עובד, המשרה לא מאויישת, והא לכם הפסד נוסף!
גם לאחר מציאת העובד, ה"הפסד" הכספי ממשיך, כי הרי גם אם העובד שמצאתם מגיע מתחום דומה, השתמש בשפת הפיתוח בה המוצר שלכם מפותח, באותה סביבת עבודה, ובאותן טכנולוגיות, עדיין, ייקח לו זמן להכיר את המוצר, להבין את מורכבות הקוד, ולהיכנס לתפקיד בכל מאודו. הזמן הזה עשוי להמשך מספר חודשים רב, תלוי במורכבות התפקיד, ובמשך כל התקופה הזו, תפוקתו של העובד תהיה נמוכה מ-100%, למרות ששכרו יהיה 100% למן הרגע הראשון. קיבלתם עובד יקר בתפוקה חלקית, למשך מספר חודשים.
לזאת הוסיפו את העובדה שהחברה הגיעה למצב של חיפוש עובד חדש, בגלל שהיא חיפשה עובד "רווחי" יותר, אבל האם זה אפשרי? במצב "שוק של מעסיקים", לא מחייב שתוכלו למצוא עובד שיסתפק ב-22 אלף שקל, וייתכן שתאלצו לפתוח את הכיס. זה מוביל אותי לתהייה, מדוע חברה, שמוכנה לשפר משמעותית את הצעת השכר לעובד חדש, מסרבת, לא פעם, לשפר את התנאים לעובד קיים. האם העובדה שהוא כבר שלכם, הופכת אותו למובן מאליו?
ולבסוף, ראש הצוות ידע מה אלכס שווה, והעריך אותו כעובד מעולה. לחברה אין ודאות לגבי העובד החדש, ויתכן למעשה, שהוא לעולם לא יגיע לרמתו של אלכס, ולכן, תמיד עדיף לשמר עובד מוערך, על פני הימור על חתול בשק שאין לדעת את טיבו, אלא בדיעבד.
לא בכל מחיר
למרות כל הנאמר עד כה, תחלופת עובדים בשוק ההיי-טק היא עניין נפוץ, וכשנוצר הצורך, אין טעם להילחץ מפניה. אחרי הכול, גם ככה רוב גיוס העובדים מגיע בשל עזיבת עובד מרצונו, ולחברה לא פעם אין מה לעשות בנדון. על פי בדיקה שערכנו לפני כשנה, קצב החלפת העבודה בקרב מהנדסי תוכנה למשל, עומד על כ-3.5 שנים בממוצע, וזהו טבעו של השוק.
קצב התחלופה הזה נגרם בשל מגוון גורמים שרובם לא קשורים לשכר כלל, למשל, העובדה שלעתים עובדים משועממים מתפקידם הנוכחי, לא מוצאים בו אתגר, או הפכו להורים ושואפים להקטין את גודל המשרה, או מחפשים אופק ניהולי, שהחברה שלכם לא מסוגלת להציע להם.
עם זאת, כשעובד טוב שואף להישאר בחברה שלכם לאורך שנים, אל תתנו לדקויות שיש באפשרותכם לספוג, להראות לו את הדלת החוצה. דברו עם העובדים ובידקו מה "כואב" להם. תתפלאו לגלות אבל לרוב לא מדובר בשכר. חלקם רוצים תנאים סוציאלים, פחות שעות נוספות, קרן השתלמות או יותר ימי חופשה בשנה, דברים שעלותם למעסיק היא קטנה משמעותית, מתהליך גיוס של עובד חדש.
הכותבת היא מנכ"לית חברת ההשמה "דיאלוג ", המתמחה במקצועות ההיי-טק