הסכם ישראכרט-לאומי קארד: בכנסת רוצים פרטים
אשראי בערפל: ועדת הכלכלה דורשת מהגופים המפקחים לבדוק את ההסכם הסודי שנערך בין חברות ישראכרט ולאומי-קארד על סליקה משותפת של כרטיסי האשראי שהן מנפיקות. זאת, לקראת כניסתו לתוקף של החוק לפתיחת השוק לתחרות
ועדת הכלכלה דרשה היום מהמפקח על הבנקים ומהממונה על ההגבלים העסקיים לבדוק בהקדם את ההסכם הסודי שנערך בין חברות ישראכרט ולאומי-קארד על סליקה משותפת של כרטיסי האשראי שהן מנפיקות. בנוסף הם נדרשו לבחון את הדרישות הסודיות שהעמידה ישראכרט לחברות כאל ודיינרס כתנאי להרחבת הסכמי הסליקה. זאת, לקראת כניסתו לתוקף של חוק הסליקה החדש, שנועד לפתוח את שוק סליקת כרטיסי האשראי לתחרות.
פתיחת התחרות נקבעה בחוק ל-15 במאי, בעוד פחות מחודש. ועדת הכלכלה קיימה דיון מעקב אחר היערכות החברות לתחרות אך נקלעה לערפל בו היא גיששה לשווא את דרכה.
ליו"ר, ח"כ כרמל שאמה-הכהן (ליכוד), וליוזם החוק ח"כ שי חרמש (קדימה) לא נותר אלא לבקש את עזרת המפקח דוד זקן והממונה דוד גילה לפיזור חוסר הוודאות, ולאיים בהליך חקיקה מזורז שיטיל על כל המנפיקים בשוק את חובת הסליקה של כל המתחרים ללא הגבלה.
ח"כ שאמה-הכהן אמר בסיכום: "החוק נועד לעורר תחרות אמיתית בשוק ומי שלא הבין את כוונת המחוקק פועל בניגוד לחוק". ח"כ חרמש הדגיש, כי "ההסכם בין ישראכרט ולאומי-קארד - שמחזיקים 70% מהשוק - נעשה בין הבעלים של שני הבנקים הגדולים, ולא נותן מענה לדרישת החוק שפותח את סליקת כרטיסי האשראי לכל סולק שהמפקח על הבנקים נתן לו את אישורו לכך".
חרמש אמר עוד כי למפקח ולממונה היה זמן למכביר, 9 חודשים מיום קבלת החוק, לדאוג שכל השחקנים בשוק ייערכו כראוי לתחרות אמיתית, אבל מטרה זו לא עומדת במבחן התוצאה. חרמש מיהר לשגר בתום הדיון העקר מכתב לממונה על ההגבלים בו הוא מתבקש לפעול מיד כך שלפחות חברת כאל תיכנס לסליקה המשותפת עד ה-15.5, אחרת יתברר בעליל כי שוק הסליקה הצולבת לא נפתח לחלוטין לתחרות.
לדברי חרמש ישראכרט אמנם ירדה מדרישתה שכל סולק המבקש לסלוק גם את כרטיסיה יתחייב להנפיק גם את כרטיסי ישראכרט, אבל ככל הידוע לו מההסכם עם לאומי-קארד, בתמורה לויתור על ההנפקה היא דורשת "תשלומים אסורים". לדבריו תשלומים אלה הם מעבר למחיר הגג של עמלת הסליקה הצולבת אשר נקבע במקום אחר בחוק כרטיסי האשראי, ובסוף היום המחיר יגולגל על הצרכנים. "גישה זו גובלת בביזוי הכנסת", אמר חרמש.
הח"כים מאיימים: נבטל את כל המגבלות על סליקה
נציגת ישראכרט עו"ד נועה נווה לא התייחסה ישירות לדברים. היא טענה בתגובה כי אנשי החברה סרים למרות החוק מיום קבלתו בכנסת וכלל לא העמידו תנאים הקושרים בין הסליקה להנפקה, אלא עשו כל מה שניתן ונקטו בכל המאמצים כדי להגיע להסדר של סליקה צולבת. היא סירבה לפרט את תנאי ההסכם עם לאומי-קארד וטענה כי חברת כאל היא אשר ניתקה מגע עם ישראכרט ואין דיבור בין שתי החברות.מנכ"ל כאל ישראל דוד הגיב ואמר: "ישראכרט זורה חול בעיני הציבור והרגולטורים". הוא אישר שישראכרט אמנם העבירה להם מסמך דרישות מפורט, אבל גם החתימה אותם על הצהרת סודיות אשר מונעת מהם לגלות את פרטי הדרישות. לדבריו, יתכן שהם עשו טעות כשהסכימו מראש לשמור על הסודיות, אחרת הוועדה היתה יכולה לראות איזה דרישות מפורזות העמידו להם.
נציג רשות ההגבלים העסקיים, ישראל רוטשטיין, אמר כי הם אכן מתכוונים לבחון את פרטי ההסכם בין ישראכרט ללאומי-קארד, ולא יאפשרו גביית תשלומים נוספים מעבר לעמלת הסליקה הצולבת שקבע הממונה על ההגבלים, אם יתגלו בהסכם.
אבי גבאי, סגן החשבת הכללית באוצר (התומך בתיקון החוק שהציע ח"כ חרמש), אמר כי מלכתחילה הם רצו שהחוק ייכנס לתוקף לפני ה-15.5 אבל הסכימו למועד זה לבקשת החברות. אבל לנוכח ההתפתחויות שמתגלות, אם הסליקה המשותפת לא תקיף את כל השחקנים בשוק, לא מן הנמנע שהאוצר ילך על "ברירת מחדל" שיחייב כל מנפיק לסלוק את כרטיסי האחרים למעט את מי שהרגולטורים פטרו אותו מחובה זו.
היו"ר שאמה-הכהן ציין בסיכום כי כנס הקיץ של הכנסת ייפתח ב-30.4 - שבועיים לפני כניסתו לתוקף של החוק, והדגיש כי אם עד פתיחת הכנס לא יוסרו כל המכשולים להפעלה מלאה של התחרות, הוועדה תבקש את אישור נשיאות הכנסת לתיקון החוק בהליך מהיר. התיקון הדחוף יבטל את המגבלות על הסליקה המשותפת ולא יאפשר גביית עמלה צולבת יקרה מזו שקבועה בחוק.