מרפסת וחבלי כביסה: מה הופך בית לישראלי?
מרצפות של פעם, דוד שמש ומנגל משוכלל שממתין בדקת קריאה - האם ב-64 השנים האחרונות משהו באמת השתנה באופן בו אנו תופסים את הבית האידיאלי?
הגודל, המיקום והמחיר הם מרכיבים מאוד חשובים ברכישת דירה חדשה, אבל מתברר שלא רק. ה"ישראלי" הוא ישראלי גם כאשר הוא רוכש דירה. לאורך כל שנות המדינה הוא רוצה להרגיש מעט בחוץ ולא מוותר על אוויר טוב, מתעניין בכיווני האוויר ורוצה מרפסת. הוא רוצה לנצל את השמש לטובת מים חמים וכל כמה שנים מתגעגע לאלמנט מהעבר, כדוגמת הבלטות של פעם, למרות שהיון מונחים פרקטים ושיש על רצפות הבתים.
כתבות נוספות בערוץ הנדל"ן :
- כששוק הנדל"ן קפוא, ענף השיפוצים רותח
- חדשה ומבוקשת: שכונת רכס חלילים במבשרת
- גאווה או בועה? הנדל"ן הישראלי במקום 3 בעולם
"טעמו והעדפותיו של הרוכש הישראלי לא השתנו במהלך 64 השנים האחרונות מאז הוקמה מדינת ישראל", אומרת ליאת דנינו ישראלי, מנכ"לית חברת השיווק אמבסדור. "הישראלי נשאר נאמן למסורת ולהרגלים ישראלים, דבר שבא לידי ביטוי בתכנון ובעיצוב הדירות החדשות. עם זאת, הוא מכור לטכנולוגיה חדישה ומתקדמת ושואף להוסיף כמה שיותר אלמנטים טכנולוגיים לדירה".
האלמנט הראשון, ואולי החשוב מכל, תלוי בעובדה שישראל היא מדינה שטופת שמש שבה ניתן לספור כ-300 ימי שמש בשנה. בנוסף, העובדה כי מחירי החשמל נמצאים רק במגמת התייקרות הביאה בעבר, ומביאה גם היום, את רוכש הדירות הישראלי לנצל את השמש.
"גם ב-2012 ממשיכים לתלות כביסה, למרות הטכנולוגיה ומכונות הכביסה המשוכללות", אומרת דנינו. "הרוכש הישראלי ירצה לרוב שבדירה החדשה יהיה מסתיר כביסה, מתקן לתליית כביסה וכן דוד שמש. השימוש במתלה כביסה בתקופה האחרונה נובע, בין היתר, גם מהמודעות הגדלה לנושא איכות הסביבה. צעירים רבים דורשים זאת מתוך בחירה לחיות בדרך חיים ירוקה שחוסכת באנרגיה".
נהנים במרפסת
אלמנט נוסף שחשוב לרוכש הדירות הישראלי, עד כדי כך שעבורו ויתר על הרחבת הסלון, הוא קיומה של המרפסת.
"אם בעבר ראינו כיצד אנשים סוגרים את שטח המרפסת והופכים אותו לחלק מהדירה כדי להגדיל את שטחה, כיום - ולא רק בגלל התקנות המחמירות של הרשויות - אנשים לא מוותרים על שטח המרפסת כחלק מאזור הנוחות של הבית כמקום התרגעות ואירוח", מספר מוטי אשכנזי, סמנכ"ל ייזום בחברת פרץ בוני הנגב.
אסף אביב, מנכ"ל חברת מ.אביב הבונה את פרויקט "לב העיר" לציבור הדתי בירושלים, מוסיף כי גם בציבור הדתי, שבו ברור כי פרויקט יכיל מרפסות סוכה, שמים דגש על המרפסת. לדבריו, "המרפסת מספקת אור יום טבעי, אוויר טוב ושטח מחייה נעים, הנותן תחושה של להיות בחוץ, ואפשר להשקיף ממנה אל הנוף".
עוד הוא אומר כי "בעבר מרפסת הסוכה הייתה אופיינית בעיקר לדירות עבור דתיים לאומיים ומסורתיים בירושלים, ואילו כיום היא משמשת לא רק קהל דתי או מסורתי - אלא גם קהל רוכשים חילוני שמתגורר בערי לוויין דוגמת גבעת שמואל, פתח תקווה, נתניה, רחובות ועוד".
"נושא המרפסת היה חשוב לנו מאוד, מאחר שבדירה שבה אנו גרים כיום אין מרפסת שמש אלא רק מרפסת שירות", מספרת סופי, תושבת בת ים שרכשה באחרונה דירה בשכונת יבנה הירוקה בפרויקט "הום". לדבריה, "מרפסת השמש תהיה בכיוונים דרום ומערב וגם על זה לא התפשרנו. רצינו כניסת שמש וגם כיווני אוויר טובים. כמובן שלא ויתרתי על כך שבדירה יהיו גם דוד שמש וחבלי כביסה. לא חיפשתי בכלל מקומות שהם לא ירוקים. חשוב לי לחסוך בחשמל ולנצל את השמש".
וכשיש מרפסת, ובהזזת כנף חלון אחת בסלון אפשר לצאת החוצה, הישראלי לא מוותר על קערית הפח עם מספר פחמים, הנקראת המנגל או ברביקיו באנגלית. "כיום, ברוב דירות הגג והגן ניתן למצוא הכנת תשתית לחיבור מנגל מקצועי. זה כבר לא המנגל הרעוע שיצאנו איתו לפארקים אלא מנגל משוכלל, קולט ריחות, פועל על גז וקל לניקוי", מסבירה דנינו.
והשכנים נאים בעיניך?
תום, תושב תל-אביב, חיפש דירה במשך כשנה ומצא בסופו של דבר דירת שלושה חדרים בשכונת יד אליהו בעיר. חלק מהאלמנטים החשובים בבחירת הדירה, לדבריו, היו קיומה של מרפסת פתוחה לנוף ירוק; דוד שמש (לדבריו, גם אם לא היה דוד שמש בדירה, היה דואג לרכוש אחד); וגם אופיים של השכנים.
"העדפתי להקטין את הסלון, ובלבד שתהיה לי מרפסת", הוא מספר ומוסיף כי את הדירה קיבל עם מרפסת סגורה והעדיף לפתוח אותה מחדש. באשר לשכנים, אומר תום, זה היה שיקול מכריע: לפני רכישת הדירה טייל רבות בשכונה ודאג להכיר את כל דיירי הבניין.
ובאמת, הדבר הנורא מכל הוא להיכנס לדירת החלומות לה אתם מייחלים, ובמקום לגור בארמון החיים הופכים לאסון בגלל מריבות שכנים בלתי פוסקות.
הישראלי במהותו הוא חברותי, ולכן הפרמטר של שכנים טובים עדיין חשוב לו - ולא רק במובן שבדלת הסמוכה לא מתגורר טיפוס מפוקפק.
"בניגוד לאירופה, מאוד חשוב לישראלים לדעת מיהם השכנים שלו", אומר נדב ליסובסקי, סמנכ"ל השיווק בחברת ב.יאיר. "הישראלים אוהבים לדעת שיש להם שכנים טובים שבהם יוכלו להיעזר כשנגמר המלח. בנוסף, להורים חשובה הקרבה של הדירה החדשה לבתי ספר טובים".
טעם של פעם
"הטעם הישראלי בא לידי ביטוי באלמנטים ובחידושים רבים לבית תוצרת כחול-לבן. הרוכש הישראלי הממוצע אוהב מצד אחד את הטוב והמוכר, עם נגיעות בסגנון ארץ ישראל הישנה והטובה", אומר קובי לנגלייב, מנכ"ל מרכז הבנייה הישראלי ותערוכת בילדינג, בה יוצגו, בין היתר, אלמנטים כחול-לבן שרוכש הדירות הישראלי ב-2012 מחפש כבר מעל 60 שנה.
כך, למשל, חברת מרצפות פקיעין מציגה את אריחי הטרצו, האריח המוכר שבשנות ה-50 היה קיים בכל דירה ישראלית ממוצעת, נעלם למספר שנים לטובת אריחי השיש - וחוזר בחזרה כפריט עיצובי ייחודי. "רבים מחפשים דירה עם טעם של פעם, ואכן אנו עדים למגמה של חזרה לרטרו, הן בסוג חומרי הבנייה והן בשילוב אלמנטים עיצובים מיוחדים שחזרו לשוק", אומר חיים קקון, סמנכ"ל השיווק של חברת בוני התיכון.
חוץ מעיצוב הרצפות, לישראלי גם חשוב השקט והפרטיות. האדריכל גיל שנהב ממשרד כנען שנהב אדריכלים צופה כי בעתיד הקרוב הדירות יתוכננו עם הקפדה רבה יותר על שמירת הפרטיות של דיירי הבית. "לכל אחד מחדרי הילדים יתוכננו שירותים ואמבטיות פרטיים, וייתכן תכנון יחידות נפרדות לילדים הנשארים עד גיל מאוחר בבית".