הצרכנים בארה"ב מיואשים ממוצרים ירוקים
סקרים שנערכו בארצות הברית מגלים כי למרות שהרוב מעוניינים ליישם אורח חיים סביבתי, הם לאו דווקא עושים זאת, בין השאר בשל אמון מול היעדר החברות שמשווקות מוצרים ירוקים
למרות שהצרכנים האמריקאים מעוניינים ליישם אורח חיים סביבתי, רובם לא עושים זאת, בין השאר בשל העדר אמון מול החברות המסחריות שעוסקות בייצור ושיווק מוצרים ירוקים. כך עולה משורת סקרים שנערכו השבוע בארצות הברית, על פי דיווח שהופיע באתר GreenBiz.
עוד בערוץ כלכלה ירוקה
על פי סקר של Harris Interactive, רוב האמריקאים מכבים את מכשירי החשמל כשאינם בשימוש (82%) ומחליפים נורות ישנות בנורות חסכוניות (58%). לעומת זאת, רק מיעוט מתקינים תרמוסטט שניתן לתכנות (37%), מתקנים לחיסכון במים (29%) ובידוד בעליית הגג (29%), או בודקים מה צריכת האנרגיה של ביתם (11%) - פעולות שכוללות החזר כלכלי משמעותי מאשר קניית מוצר ירוק בודד.
סקר אחר, של GfK MRI קבע, כי הצרכנים האמריקאים אמנם מדברים ירוק, אבל לא בהכרח מגבים זאת במעשים. מהנתונים עלה כי 65% הסכימו כי "שמירה על הסביבה חשובה מאוד", אך רק 31% ררכשו לבית מוצרים ידידותיים לסביבה בשנה האחרונה. שלושת המוצרים ה"ירוקים" הפופולאריים ביותר הם נורות תאורה (18%), נייר מגבת (12%) ואבקת כביסה (11%).
מחקר של Shelton העלה כי 90% מהאמריקאים ניסו מוצר ירוק בחייהם, אבל לא דבקו בכך. לדברי סוזן שלטון, נשיאה ומנכ"ל החברה, ייתכן כי זה בשל אי שבעות רצון מהמוצר, מחיר גבוה מדי או סיבות אחרות. כך או כך, השורה התחתונה לדבריה היא שרוב יצרניות המוצרים הירוקים וחברות הפרסום שלהן, לא מצליחות לגרום לשינוי התנהגותי אמיתי בקרב הצרכנים ולבנות נאמנות למותג.
משבר אמון או קצר בתקשורת?
סקר אחר, של Cone Green Gap Trend Tracker העלה כי 80% מהאמריקאים לא מאמינים שחברות מתייחסות באמת לכל ההשלכות הסביבתיות שנגרמים מהמוצרים שלהן, ורק 44% סומכים על ההצהרות הירוקות של החברות. לספקנות זו יש גם מחיר: 77% מהצרכנים מוכנים להחרים חברה, אם יחשבו שהיא הטעתה אותם.
גם המידע שמופיע על התוויות שעל גבי המוצרים, מהווה מקור גדול לתסכול בקרב הצרכנים. על פי סקר של Perception Research Services, הצרכנים מרוצים כיום פחות מהמידע, מבולבלים יותר מההצהרות הסביבתיות של החברות ולא יודעים אילו אריזות ידידותיות באמת לסביבה.
עוד מתברר מהסקר, כי הצרכנים גם לא מצליחים למצוא את מה שהם מחפשים, לעיתים משום שהמוצרים לא זמינים בחנויות והצרכנים לא יודעים היכן לרכוש אותם, אך לעיתים משום שהם לא יודעים מה הם בדיוק מחפשים.
המסקנות של המחקרים מעלות קצר בתקשורת בין הצרכנים לחברות. הצרכנים מתוסכלים, מכיוון שמצד אחד הם מעדיפים לקבל החלטות קלות בעת הקנייה, אך מעוניינים לקנות מחברות שמעבירות את המסר שהם רוצים לשמוע.
שלטון סבורה כי הבעיה נעוצה במילה "קיימות", שנשמעת לעיתים קרובות בהקשרים סביבתיים. לדבריה, הרוב המכריע של האוכלוסיה אינו מבין את משמעותה. עם זאת היא טוענת כי כי מדובר בהזדמנות עבור החברות להן להגדיר מהי קיימות בשבילן בפרסומים לצרכנים.