שתף קטע נבחר
 

פוליטיקה ארגונית זו לא מלה גסה

לפניכם שישה קווים מנחים שחשוב להבין כדי ללמוד כיצד ליצור לעצמנו מסלול של התקדמות בסולם הקריירה

לטל, סגן מנהל ברשת מזון ארצית מצליחה, יש שם חיבה:"הבלתי לחיץ". כל המשימות שמטילים עליו, תקלות שצצות בדרך, ביצוע משימות בשדות שונים ובלוח זמנים עמוס, ניהול אנשים אשר מתחלפים במערכת מידי שני וחמישי, לכל זה יודעים בארגון שטל הוא הכתובת.

 

 

ההנהלה הבכירה בארגון נחשפה לביצועיו באירועים שונים, הוא התיידד עם מספר בכירים בארגון באופן רופף וכולם רואים את האיכויות הבולטות שלו.

 

בסבב המינויים שנערך, מספר חודשים אחרי שסיים בהצלחה פרוייקט גדול, התחרו הוא וסגן נוסף על משרת ניהול. הסגן השני זכה וטל, לאחר שראה לאן נושבת הרוח, אסף את חפציו, ניקה את השולחן - והתפטר.

 

זהו רק מקרה אחד מיני רבים במהלך הקריירה שלו, כאשר מתגלה פער עצום בין היכולות מרחיקות הלכת שלו, לבין המציאות ורמת ההשתכרות והקידום לו הוא זוכה.

 

תסכול וחוסר סיפוק

טל מוצא עצמו מתוסכל, עם רמת שכר לא הולמת ועם חוסר סיפוק. תחושת תסכול זו הביאה אותו להבין שהוא חייב לבצע בדיקה מעמיקה, כיצד פעם אחר פעם, למרות כישוריו המשמעותיים, הוא לא מקודם בקצב הנכון ההולם את כישוריו.

בשיחה שערכתי עימו צף נושא הפוליטיקה הארגונית – תחום שלרבים מעלה תחושת קבס ולרבים אחרים הינו מציאות שאי אפשר בלתה.

 

המילה "פוליטי" במילון מתייחסת לאדם שנוהג בתבונה ובזהירות, מפעיל שיקול דעת ומתכנן צעדיו. אך יש גם את הצד השני - חורש מזימות, תככן וערמומי. ברור שלהתנהגות פוליטית יש את שני הפנים והשאלה היא היכן אנו רוצים לבחור להיות. אי אפשר להתעלם מכך שבכל ארגון יש את הפוליטיקה הארגונית ולא תמיד פוליטיקה היא לכלוכים והשמצות.

 

מי שבוחר להסתכל על כך כמשהו מרתיע ומזהם, ימצא עצמו מתרחק מכך ובהכרח יקודם פחות - יקודם אולי, אך לא לפי כישוריו.

 

ישנם מספר קווים מנחים בנושא הפוליטיקה הארגונית וחשוב להבינם כדי ללמוד כיצד ליצור לעצמנו מסלול של התקדמות בסולם הקריירה. להלן מספר נקודות חשובות:

 

1. להקשיב , להסתכל וללמוד- כלל חשוב לאין ערוך. מכיוון שפוליטיקה פנימית בדרך כלל לא פרוסה על לוח המודעות, לוקח זמן להבינה ולפרשה. על ידי התבוננות והקשבה תוכלו לראות מי תומך במי ומי מתנגד למי, היכן נמצא הכח בארגון, נורמות התנהלות וציפיות בלתי רשמיות.

 

2. זיהוי דמויות מפתח - לצד ההיררכיה והדרגים בארגון, ישנם אנשי שלומו של המנהל/ת. הרבה פעמים אין הקבלה- מנהל בכיר בדרגה, עדיין מוצא עצמו "כפוף" באופן בלתי רשמי, לעושה דברו של המנכ"ל.  

 

הקשיבו והתבוננו במתרחש - מי מקודם ולמה, מי קשור עם מי, אילו פרויקטים זוכים לעדיפות ומדוע, מי יושב ליד מי?

למשל- מי שישב פיזית קרוב לחדר המנהל, סביר להניח שהוא ממקורביו תרתי משמע. יש חשיבות לאופני ישיבה בישיבות, את מי מזמנים ואת מי מדירים, את מי מוציאים לקורסים ומי משלם על כל קורס מכיסו הפרטי. כל אלו ילמדו אתכם על המתרחש בארגונכם , על דמויות המפתח ולהיכן נושבת הרוח.

 

3. היכרות עם האנשים בארגון - חשוב להכיר את האנשים ואת התנהלותם. ישנם כאלו שיבצעו דברים ואפילו יטלו סיכונים, ישנם כאלו שכל מילה על שינוי מזעזעת את עולמם ויעשו הכל כדי למנוע שינויים ויוזמות חדשות. יש כאלו שזקוקים לליטוף האגו ויש כאלו שמעניין אותם באמת תחום התמחותם. יש כאלו שאוהבים לעקוץ ולהשמיע קולם ויש כאלו שמלאכתם נעשית בשקט. לימדו להכיר את האנשים, לימדו להבין עם מי חשוב וטוב לכם להתחבר והיכן אתם מוצאים את עצמכם.

 

4. זיהוי מקורות כוח – לצד דמויות המפתח, יש את אלו שאצלם נמצאים המשאבים. משאבים יכולים להיות כסף המעניק תקציבים לפיתוח תוכניות שונות, משאבי אנוש וכח אדם- אחראים על קידום המשאב האנושי בארגון כולל דרגים ושכר, גם מי שעוסק באבטחת מידע או להבדיל בריאות העובדים או רווחתם יכול להיות בעל ידע רחב על העובדים. לא תמיד הכוח נמצא אצל מי שנדמה שכך וחשוב להיות מודעים לנושא.

 

רחל, מנהלת בדרג ביניים ברשות מקומית, אשר אהודה בעבודתה, מקבלת אישור לפיתוח תוכנית ייחודית במקום עבודתה. האישור מתקבל ממנהל האגף אך הביצוע מתמהמה ולא ניתנים לה המשאבים שהובטחו.

 

בבדיקה מעמיקה שעשתה ובשיחה חברית עם מזכירת ראש העיר, מסתבר לה שעוזר ראש העיר מכשיל זאת משום שאינו מחבב אותה ומשום שהרגיש ש"לא נתנה לו מספיק כבוד" ולא פנתה ישירות אליו. כלומר, גם אם הגורם הפורמלי אישר זאת, עדיין חשוב לדעת היכן באמת נמצא הכוח ולמי ניזקק כדי להניע את התוכניות שלנו.

 

5. בניית שיתופי פעולה – חשוב ליצור חברויות ושותפויות עם עמיתים לעבודה אשר יעמדו לצידך , הן מתוך חברות והן מתוך אינטרסים מקצועיים. כאשר אתה עוזר לחבר, אין צורך להדגיש זאת, אך גם אצלו תיווצר תחושת מחויבות להיות שם עבורך. הבריתות הללו, במובן היפה של המילה, יכולות לעזור ליצור מסלול של התקדמות ולתת רוח גבית חשובה בדרך למעלה.

 

6. ולסיום...נקודה חשובה למחשבה..האם הארגון בו אתם עובדים אכן מתאים עבורכם ולמבנה אישיותכם?

לעתים אנו מנסים בכל דרך לפרוץ את המעגל ולהתקדם וזה פשוט לא עובד. חשוב לראות האם אכן הארגון מתאים לאופי שלכם, לערכים,לאמונות, למקום בו הייתם רוצים שעות כה רבות מיומכם? לא תמיד התשובה חיובית וחשוב להתבונן במראה באומץ ולבחון היכן אתם רוצים לראות את עצמכם בעתיד..הקרוב והרחוק. 

 

הכותבת היא מנכ"ל התמרה - תהליכים בעיצוב חיים. ניתן לפנות אליה בדוא"ל

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
צילום: shutterstock
גלית תגורי משה
צילום: צדוק משה
מומלצים