למה יש מחסור בפמפרס, חמוצים ונוטלה?
המדפים התרוקנו ממלפפונים חמוצים בגלל מזג האוויר. כיוון שהחברות נשארו עם מלפפונים גדולים וזולים, הן זרקו אותם או שהחלו למכור מלפפונים בצורת פרוסות כדי לצמצם הפסדים. וגם: נוטלה ופמפרס נעלמו מרשתות מסוימות בגלל סכסוך עסקי. החברות מסרבות לספק הסברים לצרכנים
מחסור במלפפונים חמוצים בכל נקודות המכירה, ומחסורים נקודתיים בנוטלה וחיתולי פמפרס: צרכנים שחיפשו לאחרונה מלפפונים חמוצים עמדו בפני מדפים כמעט ריקים. ברשת שופרסל קשה מאוד למצוא את ממרח האגוזים-קקאו נוטלה, וברמי לוי שיווק השקמה וברשת ויקטורי אין חיתולי פמפרס, כשלשיווק השקמה הם יחזרו מחר, אחרי חודשים של היעדרות, בעוד שאצל ויקטורי המחסור רק החל.
- קריאה לרשתות: אל תתנו ליצרנים לייקר מוצרים
נוטלה נעלם מרבים מסניפי שופרסל בשל סכסוך עסקי שנוצר בין הרשת לחטיבת פררו ביבואנית ליימן שליסל, סכסוך שלפי גורמים אמור להסתיים בקרוב. סכסוך עסקי זו גם סיבת ההיעלמות של חיתולי פמפרס של פרוקטר אנד גמבל מהרשתות ויקטורי ורמי לוי. הסכסוכים קשורים בהנחות שהרשתות ביקשו לקבל ולא קיבלו, בדומה לסכסוך שאירע בין חצי חינם לאסם שהביא להסרת מוצרי אסם ממדפי הרשת.
החברות לא טורחות ליידע את הצרכנים
בעוד שברשתות הקטנות רמי לוי ורשת ויקטורי, מודים שמדובר בסכסוך על הנחות ומספקים מידע לצרכנים שלהם, החברות פרוקטר אנד גמבל וליימן שליסל ורשת שופרסל לא מוכנים לתת לצרכנים שלהם הסברים. "אנחנו לא מגיבים על עניינים עסקיים", טוענים שם. הם שוכחים שלסכסוך הזה יש צד שלישי: הצרכנים. כמו שאיש לא טרח להודיע לצרכנים שיש מחסור במוצרים הללו בגלל סכסוך, איש לא טורח לשתף אותם בסיבות למחסור. האם הצרכנים יחזרו לקנות את המוצרים של החברות שלא טורחות להתייחס אליהן?
אייל רביד, הבעלים של רשת ויקטורי, מסביר: "אני לא יכול למכור בזול כשהזול מגדיר את השוק. אם פמפרס לא מוכנים להוריד מחירים אז לא אמכור אותם בכלל, לא יתכן שפמפרס המותג המשני בשוק, ימכר במחיר גבוה מהאגיס שהוא המוביל כל עוד זה יהיה ככה - הם לא יהיו במדפים. אם האגיס נמכר ב-42 שקל, הם צריכים להימכר ב-40. למה בזמן המחאה הצרכנית הם ידעו להוריד מחירים? הצרכנים הרי לא התעשרו מאז.
"אחרי שהכרזתי שאני מוציא את פמפרס, הם האיצו את המו"מ עם רמי לוי כדי לגמור את הסכסוך איתו. עדיף להם לעשות שולם עם רמי לוי כי הוא גדול יותר. אבל אני לא לחוץ זה לא פריט שהעולם לא חי בלעדיו. יש לי 4 ילדים ואני מחתל ולא נתקלתי באמא שאמרה אם אין פמפרס - אני לא קונה".
עיקר המחסור: במלפפונים קטנים יקרים
ההיעלמות של המלפפונים החמוצים, מסובכת יותר. בשבוע האחרון אפשר לראות בעיקר קופסאות של 9 ליטר על המדפים, ושאריות של מלפפונים בחומץ.
"זו לא פעם ראשונה שש מחסור במלפפונים חמוצים זה קורה כל כמה שנים", אמר ל-ynet גורם בתחום הקמעונאות. "בעבר, יצרני המלפפונים החמוצים העלו את מחירי המלפפונים כדי למנוע מחסור, אבל השנה אי אפשר בגלל המחאה.
"המחסור נוצר בגלל מזג האוויר בשנה שעברה, בגלל יום העצמאות ובגלל ירידת מחירים ריאלית של המלפפונים הקטנים (17-13 מלפפונים בקופסא, או 25-18), שהם בדרך כלל יותר יקרים. התוצאה של מזג האוויר היתה ריבוי מלפפונים גדולים (12-10 ו-9-7), שהם זולים יותר ופחות טובים לספקים, כיוון שאם ימכרו רק מלפפונים גדולים - הרווח שלהם יישחק.
"היצרנים חששו שיקנו את המלפפונים הגדולים הזולים, במקום המלפפונים הקטנים היקרים יותר, אז היו מפעלים שאפילו זרקו מלפפונים גדולים כדי לא למכור בזול והיו מפעלים שמצאו פתרונות אחרים כמו מלפפונים בפרוסות. הסיבה שנוצר מחסור ממושך אצל חלק מהיצרנים, היתה בגלל חוסר תכנון נכון של חלק מהיצרנים, אך גם בגלל שבשלב מסוים אתה לא יכול להתגבר על המחסור".
בית השיטה: כבר מספר שבועות לא על המדפים
גלית מילוא מנהלת שיווק חטיבה קולינרית של אסם ובית השיטה: "בגלל הגשמים כמות המלפפונים הקטנים שקיבלנו היתה נמוכה יותר. זה נכון שיש יותר מלפפונים גדולים, אותם אנו מוכרים באריזות של 9 ליטר למסעדות, ומתוכם יש פחות מלפפונים שאפשר להכניס לשוק הקמעונאי".
האם זרקתם מלפפונים כדי לשמור על הרווחים?
"לא, זה לא נכון. אני לא רוצה להיכנס לנתונים כספיים. אבל כבר מספר שבועות שאנחנו סובלים ממחסור, שנוצר גם בעקבות יום העצמאות ואין מלפפונים שלנו ברשתות, כי אנחנו המותג המוביל בשוק והמכירות שלנו גבוהות משל האחרים. אבל עונת המלפפונים החדשה החלה וכבר בימים הקרובים המותג שלנו יחזור למדפים ותוך שבועיים-שלושה המלאי יחודש".
בשופרסל מסרו כי המחסור ניכר בסניפים מסוימים אולם יש עדיין מלאי בסניפים אחרים. לגבי המחסור בנוטלה נמסר כי המלאים יחודשו השבוע.
המחסור החל בגלל אחד הספקים הגדולים
מנהל שיווק ומכירות בקבוצת יבנה, יוסי צנחני טוען שהמחסור נוצר בתחילה "אצל אחד המתחרים הגדולים", כך לטענתו, "שלא סיפק סחורה במשך חודשיים וחצי.
"ברשתות ביקשו מאיתנו לסגור את הפער לכן היתה לנו יותר סחורה על המדפים והמכירות הוכפלו ושולשו. עברנו את השיא, שבוע שבועיים לפני עונת המלפפונים אנחנו כמעט ריקים, מבחינתנו זה מצב טוב מאוד. עכשיו, נאי כבר לא מצליח לספק את הביקוש.
"בשנה רגילה יש לנו בשלב הזה מלפפונים במחסנים, במרכזים הלוגיסטיים ועל המדף, בשנה בעייתית יש לנו מלפפונים באחד או שניים מהשלושה. השנה, אין מלפפונים במפעלים לא במרלו"גים ולא במדף. השוק מוצף בפחים של 9 ליטר. בקופסאות הקטנות יותר - יש מחסור בכל המוצרים, אבל אני עוד מוכר מלפפונים, יש לנו מלאי, בניגוד למתחרים. כיוון שהחלה עכשיו עונת מלפפונים חדשה, תוך שבועיים שלושה, יתחדשו המלאים".
קבוצת יבנה: חתכו את המלפפונים הגדולים לעיגולים
ואיך פתרו בקבוצת יבנה את בעיית המלפפונים הגדולים והזולים? חתכו אותם לעיגולים. צנני מסביר: "בשנה שעברה, המלפפונים התייקרו ב-25% בגלל מזג האוויר. המחסור נוצר כיוון שעל כל צמח היו 10 מלפפונים במקום 24.
"לכן, נאלצנו להתפשר מבחינת גודל. בשנה רגילה היינו מחזירים את המלפפונים הגדולים לספקים, השנה לא היתה ברירה אלא לקלוט אותם בגלל המחסור וכל מפעל פתר את זה בדרכים היצירתיות שלו".
ביבנה יצרו מוצר חדש כדי להימנע מצמצום הרווח: פרוסות מלפפון במלח. "ככה ניצלנו טוב יותר את המלפפונים הגדולים", אומר צנחני.
האריזות האלה עולות יותר מאריזות של מלפפון גדול?
"הן נמכרות במחיר היכרות ובמבצעים של 3 ב-11-10 שקלים שזה יפה מאוד, בטח לאור העובדה שמחיר החומר הגלם התייקר, ומצב המשק הורע משכר העבודה ועד הדלק".