ההורים יוכלו להשוות: חופש מידע ברישום לבי"ס?
"המודל הירושלמי", שמשווה בין מוסדות חינוך ב-30 קטגוריות ובהן ציוני בגרויות, שביעות רצון ורמת אלימות, יוצג בפני רשויות מקומיות, שיבחנו הכנסתו לשימוש בהרשמה. מומחים מבקרים: "המדידה והחשיפה לציבור עלולות לעוות את מערכת החינוך"
ההרשמה לשנת הלימודים הבאה נמצאת בעיצומה, ההורים והתלמידים עסוקים בשיבוץ לבתי הספר החדשים בהתאם לאזורי הרישום ומגמות הלימוד הייחודיות, אך מודל חדש שעשוי להיכנס לשימוש יהפוך את התהליך על פניו, וישנה את הגדרות הנרשמים - מהורים ותלמידים ללקוחות וצרכנים.
עוד בערוץ החדשות של ynet:
"מודל ברקת", שפותח לפני כשנתיים בעיריית ירושלים, מציע לפתוח את אזורי הרישום ולאפשר בחירה מלאה בין כלל בתי הספר בעיר. במסגרתו הורכב לכל בית ספר "עץ מדדים", שמוצג להורים שמעוניינים לרשום את ילדיהם לבית הספר ומאפשר השוואה של מוסדות החינוך העירוניים בכ-30 קטגוריות, בהן ציוני בגרויות ומיצ"ב, שביעות רצון התלמידים וההורים, רמת אלימות, אחוזי נשירה, שיעורי גיוס לצה"ל ועוד.
ביום חמישי תקיים עיריית ירושלים כנס חינוך, ובו יוצג המודל בפני רשויות מקומיות רבות שביקשו לבחון אותו, בהן תל אביב, חיפה, ראשון לציון ומודיעין. "בעידן של חופש מידע, לא ניתן להסתיר נתונים חשובים מהציבור והדרך לטפל בבתי ספר חלשים היא בחיזוקם וטיפוחם", הסבירו בעירייה.
ראש העיר ויוזם המודל, ניר ברקת, ציין כי "בשיח החינוכי נוטים להתייחס רק לציונים ושוכחים את המטרות החשובות יותר - חינוך לערכים, מעורבות בקהילה, גיוס לצה"ל, עמדות ההורים והתלמידים והאקלים הלימודי בבית הספר. המודל שבנינו מהווה כלי חשוב המאפשר לעירייה ולמנהלי בתי הספר לבנות תכניות עבודה במטרה להשגת היעדים והקצאת המשאבים".
אבי מידן, מנהל תיכון הולץ מרשת עמ"ל בתל אביב, הוסיף כי "מדידה ותחרותיות הן לא מילים גסות, ואני לא פוסל רעיון של תחרות בין בתי הספר, בתנאי שמדובר במוסדות בעלי פרמטרים דומים. אנחנו בסך הכול עושים עבודה חינוכית טובה, ולאורך זמן חשוב לנו להציג את הנתונים שלנו גם בפני הציבור וגם כבקרה על עמידה ביעדים שלנו".
"מוסדות שיווקיים"
לעומתם, טוענים מומחים רבים לחינוך כי חשיפת הנתונים עלולה ליצור מעמדות בין בתי הספר ולתייג מוסדות חינוך כנחשלים. במכתב לברקת, טען לאחרונה "פורום המורים הירושלמי" כי "פרסומו הפומבי של 'עץ המדדים' עלול לעודד תחרות דורסנית ופוגענית, תהליך שיעצים את אי-השוויון בחינוך ויפגע בעיקר במעמד הביניים ובתלמידים החלשים".
אמנון רבינוביץ', מורה לאזרחות וחבר הפורום, טען כי "עץ המדדים עלול לגרום לכך שבתי הספר יהפכו למוסדות שיווקיים,
שבהם יעדיפו לקדש את הציונים והקריטריונים המדידים על חשבון ערכיות ופדגוגיה".
פרופסור ענת זוהר מהפקולטה לחינוך באוניברסיטה העברית הדגישה כי מחקרים מהעולם מראים כי המדידה הכמותית והחשיפה לציבור עלולות לעוות את מערכת החינוך ולגרום לנזקים חינוכיים משמעותיים. "המחקרים מלמדים כי במקרים רבים מנהלים ומורים גילו לתלמידים תשובות ופעלו בדרך של רמאות, במטרה להציג מדד הישגים איכותי".