שתף קטע נבחר
 

המדינה רוצה את הגרוטאה שלכם, בכל זאת

תכנית גריטת מכוניות ישנות נחשבת להצלחה מסחררת בכל מדינה בה נוסתה - כולל ישראל. אלא שאצלנו היא מופסקת פעם אחר פעם בטענה לחוסר תקציב, למרות שמומחים טוענים כי היא רווחית במיוחד. קבלו פרק נוסף בסאגה

תוכנית הגריטה לכלי רכב ישנים ומזהמים שהופסקה, חודשה ושוב הופסקה - תחודש שוב. ועדת הכספים של הכנסת הודיעה היום (ב') כי אגף התקציבים אישר לחדש את תקצוב התוכנית, המאפשרת מסירת כלי רכב ישנים למגרשים ייעודיים בתמורה ל-3,000 שקל. התוכנית יושמה לראשונה ב-2010, אך מאז הופסקה פעמיים: באוגוסט 2011 ומרץ האחרון. בשני המקרים, הסיבה להפסקת התוכנית הייתה מיצוי התקציב.

 

עוד בנושא תכנית הגריטה:

 

בדיון שנערך הבוקר דרש יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, לחדש את התוכנית לאלתר: "הורדת כלי רכב ישנים תורמת לבטיחות, מניעת זיהום אוויר ואף תורמת לתקציב המדינה עקב רכישת יתר של כלי רכב חדשים והגדלת הכנסות המדינה ממסים". נציג המשרד להגנת הסביבה הודה בדיון כי התוכנית אכן תורמת "להגדלת תקציב המדינה, עקב הגידול המוכח בביקוש לרכבים חדשים".

 

המשרד להגנת הסביבה: "התוכנית תורמת להגדלת תקציב המדינה" (צילום: AFP) (צילום: AFP)
המשרד להגנת הסביבה: "התוכנית תורמת להגדלת תקציב המדינה"(צילום: AFP)
 

 

ראוי לציין כי דווקא נציגת משרד האוצר אמרה במהלך הדיון כי התקציב ליישום התוכנית יחודש רק ב-2013. אלא שעל-פי הודעת ועדת הכספים, תקציב לחידוש התוכנית יועבר כבר בשבועות הקרובים, ולאחר שהמשרד להגנת הסביבה יעביר לאישור הממשלה החלטה רלוונטית. ממשרדי האוצר והגנת הסביבה לא נמסרה תגובה עד מועד פרסום הכתבה.

 

ראוי גם להוסיף כי המשרד להגנת הסביבה אמור להביא בקרוב לאישור הממשלה את הרחבת תוכנית הגריטה, והגדלת המענק שמקבלים בעלי מכוניות ישנות ל-3,500 שקל. התוכנית המורחבת, שבעבר נקבע כי יישומה יחל כבר ביוני הקרוב, תאפשר גריטת מכוניות פרטיות בנות 18 שנה, לעומת 20 שנה כיום. עוד נקבע בתוכנית המורחבת כי לראשונה תתאפשר גריטת כלי רכב מסחריים, המצוידים במנועי דיזל וגילם 15 שנה ויותר.

 

רכב בן 20 מזהם פי 20

על-פי פרסומי משרד התחבורה, בין ינואר 2010 וסוף 2011 השתתפו בתוכנית הגריטה יותר מ-19 אלף כלי רכב. גם במשרד התחבורה וגם במשרד להגנת הסביבה הכתירו את התוכנית כהצלחה מסחררת, והסבירו כי הורדת כלי רכב מיושנים מאפשרת לצמצם את זיהום האוויר ולשפר את הבטיחות בדרכים. במשרד להגנת הסביבה טענו בעבר כי פליטת הזיהום של מכוניות בנות 20 שנה ויותר, גבוהה לפחות פי 20 מזו של כלי רכב חדשים.

 

למרות שכבר הופסקה פעמיים, במשרדי התחבורה והגנת הסביבה מסבירים כי התועלת של התוכנית עולה משמעותית על עלות הפעלתה. במשרד התחבורה פרסמו בעבר כי אחרי ניכוי עלות ההפעלה, התועלת של גריטת מכוניות ישנות למשק נאמדת בעד 70 מיליון שקל בשנה. בדיקה שנערכה בעבר עבור המשרד להגנת הסביבה, העלתה תועלת גבוהה אף יותר - עד כ-80 מיליון שקל בשנה.

 

צריך לזכור כי נגד תוכנית הגריטה נמתחה בעבר ביקורת רבה. אחד הטיעונים העיקריים נוגע להיקפה: בין ינואר 2010 ואוגוסט 2011, נגרטו כ-19 אלף כלי רכב. אלא שעל-פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס), ב-2010 היו בישראל קרוב ל-180 אלף כלי רכב בני 16 או יותר. מכאן עולה כי התוכנית רחוקה ממיצוי הפוטנציאל הקיים במצבת כלי הרכב בישראל.

 

בעיה נוספת ומשמעותית יותר, היא גובה התשלום לבעלי המכוניות: 3,000 שקל. אמנם מחירן של חלק מהמכוניות נמוך מהתשלום שמקבלים בעליהן, אך תוכניות דומות שהונהגו בארה"ב ואירופה, כללו מענקים גדולים משמעותית, שאף הגיעו לתשלום גבוה פי 10 מזה שהונהג בישראל. זאת, למרות שמחירי המכוניות בישראל גבוהים משמעותית מאשר במדינות אלה, עקב המיסוי הגבוה - שמגיע לכ-50% ממחיר המכוניות החדשות.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
פולקסווגן חיפושית גרוטאה מוזנחת משומשת
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים