עצור מיד, או שאני זורק לך רשת על האוטו
דוקרנים שגורמים לתקר בכל ארבעת הגלגלים של רכב נמלט? פתרון של ימי הביניים. משטרת ישראל מעוניינת להחליף אותם ברשת עצירה, אשר תכרוך עצמה סביב הגלגלים הקדמיים ותבלום את הרכב הבורח. קבלו פרטים ראשונים
ספיידרמן בשירות המשטרה? למשטרת ישראל יש רעיון לפיתוח מערכת מבצעית חדשנית לעצירת כלי רכב חשודים: שוטרים יניחו בציר ההימלטות של כלי הרכב מעין שטיח, שנועד להיצמד לגלגליו הקדמיים ו"לנעול" אותם. כך תתאפשר עצירה מוחלטת של כלי הרכב החשוד, במרחק קצר יחסית ותוך גרימת נזק מועט ככל הניתן לנוסעים בו ולסביבה.
במשטרה מעוניינים כעת במציאת חברה שתפתח ותייצר את המערכת, מתוך כוונה להכניסה לשירות מבצעי בשנים הקרובות. עם זאת, המשטרה אינה מפרסמת פרטים מלאים על המערכת, שכן חלק מהם מסווגים. יש לציין כי עד פרסום הכתבה לא הגיבו במשטרה לפניית ynet בעניין.
עוד בערוץ הרכב של ynet:
- שולחים מייל תוך כדי נהיגה? הכינו 1,000 שקלים
מערכת דומה שתוכננה עבור חיל האוויר האמריקני
מערכות דומות, הנמצאות בשימוש בעולם, מוגדרות לרוב כ"אמצעי לחימה לא קטלני" - אמצעים שמטרתם לנטרל חשודים או גורמים עוינים, מבלי להמיתם (Non-Lethal Weapons). משרד ההגנה האמריקאי מתקצב תוכנית ייעודית לפיתוח אמצעי לחימה שכאלה, ובין השאר הציג בשנים האחרונות מערכות הדומות לזו שמשטרת ישראל מעוניינת כעת לפתח ולרכוש. חלק מהמערכות של הצבא האמריקאי מאפשרות הפעלה מרחוק, כחלק ממחסומים סמויים או גלויים.
פריסה בלא יותר משתי דקות
במשטרת ישראל מסבירים כי המערכת נועדה לנעול את הגלגלים הקדמיים של כלי רכב חשוד, באמצעות מעין שטיח או רצועות שייפרסו בציר הנסיעה שלו. "המערכת מבוססת על רעיון של המשטרה, לעצירת רכב באמצעות נעילת גלגלי הרכב-סרן קדמי", אומרים שם. "המשטרה ביצעה בדיקת היתכנות לרעיון, וביצעה ניסויים עם מספר מדגימים טכנולוגיים".
מערכות דומות, שפותחו עבור הצבא האמריקאי, מופעלות באחד משני אופנים: באמצעות שלט רחוק, או מיד עם המעבר של כלי הרכב החשוד על שטיח או רצועות שנפרסו על הכביש. במשטרת ישראל מבהירים כי "המערכת נועדה לסייע לשוטרים לבצע מעצר של כלי רכב חשוד בציר תנועה ראשי, דרך סלולה או שביל עפר, כאשר כלי הרכב נמצא בתנועה לעבר כיוון נתון".
אחת הדרישות שמציבה המשטרה למי שייפתח וייצר את המערכת בישראל, היא לאפשר פריסה מהירה בשטח וניידות גבוהה. במשטרה מציינים כי "המערכת תהיה ארוזה בתוך תיק נשיאה, באופן שיהיה ניתן להובילו בכל כלי רכב משטרתי, לטלטלו על-ידי שוטרים, לפרוס אותו ולהתקינו לפעולה באופן פשוט ובזמן קצר - לא יותר משתי דקות".
כל הניסויים במערכת - משלב אב-טיפוס ועד דגמים מבצעיים - ייערכו על ידי מחלקת ניסויי איכות של זרוע היבשה בצה"ל (נס"א). במסגרת הניסויים, יבדקו היבטים שונים של יעילות המערכת בעצירת כלי רכב, כמו למשל מידת ההדבקה או ההיצמדות לסוגים שונים של צמיגים וגלגלים, והמהירות המרבית של כלי הרכב הנמלט שבה מתאפשרת הפעלת המערכת.
נושא חשוב נוסף שייבדק בנס"א, הוא השפעת הפעלת המערכת על כלי הרכב החשוד - ההשפעה על הנוסעים, מידת הסטייה מנתיב הנסיעה, ובדיקת התאוטה. עוד סוגיה שתיבחן היא "ניסוי לזיהוי המערכת על-ידי הנהגים מכלי רכב שונים המתקרבים לעברו, במהירויות שונות, ביום ובלילה". סביר להניח כי מטרת הבדיקה, היא לבחון את האפשרות לפרוס את המערכת כך שתהיה סמויה מעיני החשודים.
פגיעה אפשרית בנוסעים לא חגורים
משרד ההגנה האמריקאי, ביוזמת הקונגרס, החל בתוכנית ייעודית לפיתוח אמצעי לחימה לא קטלניים כבר ב-1996. במסגרת התוכנית מפותחות טכנולוגיות שונות לעצירת כלי רכב. למעשה, הצבא האמריקאי כבר השתמש במערכות שכאלה בפעילות מבצעית בעיראק ואפגניסטן, עוד בעשור הקודם. פיתוחים עדכניים מתמקדים במערכות ניידות, שיוכלו להתמודד עם כלי רכב במשקלים שונים ובמהירויות נסיעה גבוהות יחסית.
צבא היבשה וחיל האוויר האמריקאיים בוחנים כיום מערכות שונות, אך הרעיון בבסיסן דומה: לכידת גלגלי הקדמיים של כלי רכב חשוד באמצעות פריסת רשת, שמתלפפת סביב הגלגלים לאחר הצמדתה - לרוב על-ידי דוקרנים שהוצבו על הכביש. על-פי הסברי צבא היבשה האמריקאי, הפעלת המערכת עלולה לגרום לנזקים לכלי הרכב החשוד, וכן פציעה של נוסעי הרכב שאינם חגורים.
סביר להניח כי הפגיעה האפשרית בנוסעי הרכב, היא שהובילה את המשטרה להציב תנאי נוסף בפני מי שייצר את המערכת בישראל - הכנתה של "חוות דעת ליועץ המשפטי של המשטרה ולמפקדים, ובה יפורטו הסיכונים הקיימים בהפעלת המערכת".